NAGRYWARKI | PROGRAMY | TESTY | DYSKI TWARDE/SSD | BIOSY | ARTYKUŁY | FAQ | NAGRYWANIE od A do Z | ENCYKLOPEDIA | FORUM | Nośniki | Konsole | Księgarnia | Zabezpieczenia płyt | Zaloguj |
DivX ;-) na PS2 dzięki Ps2Reality MediaPlayer
Oprogramowanie, dzięki, któremu stworzony zostanie film bez zbędnych dodatków (napisów).
Szczególnie przydatna, gdy na warsztat chcemy wziąć film z dubbingiem (lub z "polskim lektorem")
lub napisami już nałożonymi na film. Oszczędzą to w znaczny sposób czas, ale o tym później.
Tak czy inaczej oprogramowanie to będzie wymagane przy każdej konwersji.
Oprogramowanie, dodatkowe, nie wymagane, niemniej również bardzo potrzebne i przydatne nie tylko dla
tego tutoriala, ale również przy innych pracach związanych z obróbką plików video i textu.
Na początku pragnę zaznaczyć, że niektóre operacje da się zrobić na wiele innych sposobów przy użyciu innych (być może prostszych) programów lub metod, ja oparłem się na pewnych metodach i wybrałem te, które w przekonaniu moim i innych użytkowników konsol są najbardziej uniwersalne (działają na wielu konsolach również nieprzerobionych, a filmy zapisane takimi metodami są również odczytywalne w komputerach klasy PC, co jest dodatkowym atutem).
Jeśli nie zmienisz LBA dla pliku system.cnf na "12231" błędów powinno być między 16-32, natomiast po zmianie, będzie ich o wiele więcej, nie przejmuj się wszystkie się naprawią.
Proces z CDMage da się pominąć, ale dla pewności przeprowadzimy go do końca.
Jeśli Twoja nagrywarka obsługuje system ochrony zapisu, możesz go włączyć, i pamiętaj by nie przekraczać prędkości x24, choć ja zalecam nagrywanie prędkościami x16, spowodowane jest to stałą prędkością nagrywania przez cały czas jego trwania (tzw. powstawanie krążków).
Zamiast programu do wypalania CDRWIN, można użyć programu Nero, jako alternatywnego, lub jakiegokolwiek innego, "jak kto woli".
Polega na zamianie polskich znaków ("ą,ć,ę,ł,ń,ó,ś,ź,ż") na litery akceptowalne przez wszystkie czcionki (i tak odpowiednio:"a,c,e,l,n,o,s,z,z"). Oczywistą wadą jest utrudniony "odczyt" niektórych wyrazów zawierających wymienione polskie znaki, jednak ogromną zaletą jest fakt, oszczędzenia ogromnej ilości czasu, jaki potrzebny będzie na uporanie się z polskimi czcionkami (patrz "metoda trudniejsza").
W tej metodzie wystarczy zaimportować dowolny text z napisami (format klatkowy, lub czasowy) do MS Word'a z pakietu MS Office (przykładowo) i w nim dokonać konwersji, następnie zapisać cały plik w formacie jaki był uprzednio. Następnie trzeba przekonwertować plik tekstowy na format odczytywalny przez PS2 (*.srt, *.sub), programem Subtile Tool (lub innym do tego stworzonym), dograć go do filmu (nazwa powinna być taka sama jak nazwa pliku z filmem), przeciągając go do programu cdgenps2 i dalej postępować jak w powyższych przykładach tworzenia obrazu.
Jednak zróbmy jeszcze jedną rzecz. Trzeba się dowiedzieć ile klatek na sekundę ma obrabiany film (fps).
Ponieważ domyślnie czcionki mogą być niezadawalające (małe), więc aby
podmienić czcionki trzeba umieścić plik o nazwie "letter.chr" w katalogu głównym
(z plikami player'a):
Metoda ta w porównaniu z wcześniejszą "metodą łatwiejszą", ma kilka zalet, ale ich znaczenie jest raczej niewielkie. Najważniejszą z nich zaletą jest zachowanie polskich znaków, co nie utrudni odczytu ich podczas oglądania filmu, inną zaleta jest, że nie trzeba eksportować dodatkowego pliku z napisami, oraz można ustawić wielkość, kolor czcionki. Jak widać zalety te są prozaiczne zważając na fakt czasochłonności jaki trzeba poświęcić na przygotowanie takiego filmu z napisami. Pokrótce metoda ta polega na "nałożeniu" napisów na film, tak by w odpowiednim czasie pokazywały się na ekranie wraz z obrazem. Ta integracja jednak jest wysoce zależna od tego, jakim sprzętem dysponujemy. Im szybszy sprzęt tym integracja filmu z napisami krótsza. Szacunkowo dla procesorów do 1GHz czas nakładania napisów może zająć, w zależności od długości filmu, powyżej 4 godzin (czasem nawet grubo powyżej), natomiast przy obecnie dostępnych sprzętach czas może skrócić się do godziny, co i tak jest bez porównania dłużej od metody opisanej wcześniej. Ale do rzeczy:
Teraz jeszcze jedna operacja, trzeba zmienić "0" na "238" w pliku *.ssa, aby polskie czcionki były widoczne. Do tego celu użyjemy WordPad'a:
W przypadku stosowania modchipów, należy zwrócić uwagę ze konsole z chipem typu "Ripper" nie wspierają podmiany płyt co oznacza że film MUSI być nagrany razem z PS2 Reality Mediaplayerem. Samo "zabotowanie" płyty z odtwarzaczem nie pozwoli na wczytanie filmu znajdującego się na oddzielnej płycie (opcja "Refresh" nie będzie działać).
Obsługa PS2Reality Mediaplayer'a:
Możliwości PS2Reality Mediaplayer'a:
W przypadku przekroczenia powyższych parametrów możliwe sa "efekty uboczne" np.: zwalnianie (cięcie się) filmu, brak obrazu, brak dzwięku (AC3).
Wszystkie informacje zostały oparte na własnych doświadczeniach, oraz doświadczeniach innych użytkowników. Powyższa instrukcja stale się wzbogaca o nowe wątki, i jest stale aktualizowana. Gdybyś wykrył jakiś błąd w instrukcji lub miał jakieś pytania pisz do mnie na @.
1. Po "zabotowaniu" player'a cały ekran drży ("trzęsie się"). Czy to normalne.
2. Po załadowaniu filmu nie ma dźwięku. Co robić?
3. Film po załadowaniu "tnie" się. Co zrobić?
4. Czy płyty nagrane w mode1 będą "widzialne" przez konsolę?
5. Co się stanie jesli nagram płyte w trybie track-at-once?
6. A co z napisami, czemu ich nie widzę?
7. Konsola zwieszą obraz i cała się zatrzymuje. Co z tym zrobić?
8. Czy polskie czcionki będą obsługiwane w późniejszych wersjach?
9. Czy powyższa metoda umożliwia odczyt płyt w komputerze klasy PC?
Tutorial ten ma na celu pokazanie całej metody konwersji filmu w formacie DivX ;-) (XiviD)
w sposób odczytywalny przez konsole Playstation2 firmy Sony.
Spis treści:
1. Wymagane oprogramowanie:
- PS2Reality MediaPlayer
- cdgenPS2
- CDmage
- CDRWIN lub Nero
2. Dodatkowe oprogramowanie:
- VirtualDub
- Subtitler
- MS Word
- Subtitle Tool
- Subripper
- SRT to SSA Converter
- Font Converter
3. Do dzieła, czyli jak stworzyć płytę z filmem?
4. A co z napisami?
- metoda łatwiejsza (prostsza)
- metoda trudniejsza (czasochłonna)
5. Płyta, która sama startuje?
6. Mp3
7. Uwagi ogólne i szczególne
8. Informacje dodatkowe
9. FAQ
1. Wymagane oprogramowanie:
ˇ SYSTEM.CNF
umożliwiające "zabotowanie" i wczytanie odtwarzacza na konsolę. Obecnie najnowsza wersja to 1.25e.
ˇ CDVD.IRX
ˇ MPLAYER.ELF
cdgenPS2 - programik, umożliwiający, stworzenie poprawnego "obrazu" płyty z filmem odczytywalnej
i rozpoznawanej przez konsolę.
CDmage - program do analizy obrazu stworzonego w programie cdgenPS2, usuwający ewentualne błędy.
CDRWIN - program, który służy do zapisu obrazu na płytkę CD, ponadto posiada zgoła szersze zastosowanie.
Nero - podobnie jak CDRWIN, umożliwia zapis takiego obrazu.
2. Dodatkowe oprogramowanie:
subtitler - plugin do VirtualDub'a obsługujący nakładanie napisów w formacie *.ssa na plik avi.
MSWord - jeden z najpopularniejszyśh jesli nie najpopularniejszy edytor textowy.
Subtitle Tool - program służący do konwersji napisów z formatu TMPlayer'a (*.txt) na format *.srt, lub *.sub.
SubRipper - kolejny konwerter napisów.
SRT to SSA Converter - program wykorzystywany do konwersji formatów napisów z *.srt na *.ssa, format wykorzystywany do dalszej operacji nakładania napisów na film, ale o tym później.
Font Converter - program, służacy do przygotowania czcionki odczytywalnej zamiast standardowej przez PS2Reality MediaPlayer'a.
3. Do dzieła, czyli jak stworzyć płytę z filmem?
2. Umieść w oknie programu pliki z PS2Reality MediaPlayer'a oraz plik z filmem, (ale jego można również umieścić w podkatalogu) czyli:
metodą "przeciągnij i upuść". Nazwa pliku z filmem może być dowolna, ja radziłbym aby miała format dos'owy "8+3", a już napewno nie przekraczający 32 znaków.
3. Zmień teraz LBA dla pliku system.cnf (zaznacz go, prawy myszy i wybierz "EDIT") na "12231":
4. Teraz "klikasz" na
.
5. Wskazujesz miejsce gdzie ma powstać obraz, podajesz nazwę jeśli domyślna Ci nie odpowiada, "zapisz":
6. Chwilę to potrwa w zależności od wielkości filmu i szybkości procesora, od kilkudziesięciu sekund do kilku minut, postęp będzie widoczny, aż pojawi się:
7. Obraz mamy utworzony, teraz trzeba go oczyścić z błędnych sektorów (ułatwi to późniejsze odtworzenie na PC). Uruchom CDmage:
8. Wczytaj, wcześniej utworzony plik *.cue:
9. Po wczytaniu obrazu trzeba go przeskanować, najedź na zakładkę "Action" i wybierz stamtąd jedyna dostępną opcję " Scan For Corruption":
10. Pojawi się okienko wyboru zakresu skanowania, w którym nic nie zmieniaj:
11. "Scan" również chwilę to zajmie.
13. Aż się skończy, mniej więcej takim komunikatem o ilości błędów (tu może być różna ilość):
14. Wtedy jeszcze raz zakładka "Action" i "Repair Corrupted Sectors":
15. Po naprawie:
16. W tej chwili obraz mamy gotowy do wypalenia.
Teraz możemy użyć dowolnego oprogramowania obsługującego format obrazu *.bin i *.cue, ja użyję do tego celu programu CDRWIN ver 3.9c.
Ikona pierwsza z lewej od góry.
17. Powinieneś zobaczyć poniższe okno:
18. Jeśli w "Device" jest wybrana właściwa nagrywarka nie zmieniaj, następnie naciśnij "Load Cuesheet
":
wyszukaj wcześniej obrabiany obraz i załaduj go.
19. Jeśli wszystko ustawione wtedy przycisk "Start Recording":
20. Po chwili powinno ukazać się szczęśliwe okienko:
W tym momencie mamy płytkę odpowiednio wypaloną na konsolę, ponadto może być odtwarzana w PC.
Poniżej przedstawię przykład zapisu programem Nero tego samego obrazu:
17*. Uruchamiamy program Nero w dowolnej wersji dostępnej 5.*.*.* :
18*. W czołowym oknie możesz wybrać dowolnie, nie ma to znaczenia dla dalszych operacji:
19*. Z zakładki "File" ("Plik") wybieramy opcję "Burn Imane
":
20*. Teraz trzeba wskazać na obraz, który chcemy wypalić:
21*. Następnie pokaże się poniższe okno:
22*. Proces nagrywania się zacznie:
23*. Po zakończeniu:
24*. "Odrzucamy obraz":
...i gotowe.
4. A co z napisami?
- metoda łatwiejsza (prostsza)
2. Następnie wczytujemy plik z textem:
3. Gdy pojawi się okno z kodowaniem, trzeba wybrać takie, aby były widoczne wszystkie polskie znaki:
Zwykle pomaga zaznaczenie kodowania jako "Windows (domyślnie)",'1'.
4. Teraz zabieramy się za zmianę polskich znaków, menu "Edycja", opcja "Znajdź":
5. Pojawi się okienko, przejdź do zakładki "Zamień":
6. Wpisujemy kolejno pod '1' polskie znaki ("ą,ć,ę,ł,ń,ó,ś,ź,ż") a pod '2' - ich odpowiedniki ("a,c,e,l,n,o,s,z,z"):
Za każdym razem naciskając '3' ("Zamień wszystko").
7. Otrzymujemy teraz komunikat podobnej treści:
Operacje powtarzamy dla każdego z polskich znaków.
8. Teraz zapisujemy plik (można pod tą samą nazwą):
9. Jeśli pojawi się poniższy komunikat, naciskamy "Tak":
10. Zamykamy teraz MS Word'a, teraz zajmiemy sie zamianą na format *.srt.
Wczytujemy obrabiany plik:
Po wczytaniu pliku, zakładka "Video" :
Po uruchomieniu opcji "Frame Rate":
Będzie informacja o ilości klatek naszego pliku. Należy pamiętać, aby taką liczbę klatek jak filmu ustawiać przy konwersji napisów.
Można również skorzystać z opcji "File Information..." z menu "File", aby dostać szersze info o obrabianym pliku:
11. Uruchamiamy program Subtitle Tool:
12. Ładujemy plik z textem o formacie *.txt:
13. Po wczytaniu zapisujemy z rozszerzeniem *.srt, wskazując miejsce:
14. Napisy mamy gotowe, teraz tworzymy i wypalamy podobnie jak na początku obraz:
Obraz już po zmianie LBA w pliku system.cnf na 12231.
Do tego służyć ma nam program Font Converter. Przykładowe czcionki są dołączone z innymi programami.
- metoda trudniejsza (czasochłonna)
2. Plugin używa swojego formatu napisów (*.ssa), należy więc przekonwertować napisy na ten format.
Na screenie wcześniejszym widać, że program Subtitle Tool obsługuje ten format konwertując napisy do formatu *.ssa:
1*. Można również użyć programu "Subripper". Na wstępie, można zmienić język na "polski" poprzez dwukrotne "klinięcie" na nim w zakładce "Konfiguracja" ("Config"):
2*. W tej zakładce ustawiamy liczbę klatek jaki posiada film (o tym skąd się dowiedzieć ile klatek na sekundę "fps" ma film było wcześniej):
3*. Teraz przechodzimy do zakładki "Wynik":
Teraz trzeba się dowiedzieć, w jakim formacie mamy napisy (czasowym - TMPlayer, klatkowym - MicroDVD) możemy to zrobić w otwierając plik w Notepad'zie, ewentualnie w Wordpad'zie:
4*. Z wcześniejszych screen'ow można wywnioskować, że nasze przykładowe napisy są w formacie czasowym. Jeśli ustalimy, jaki format nas interesuje, trzeba taki ustawić w zakładce "Ładuj jako":
5*. Gdy już wybierzemy odpowiedni format i wczytamy plik z napisami:
6*. Teraz trzeba je zapisać pod nazwą rozumianą przez PS2 Reality Mediaplayera (*.srt):
7*. Plik zapisany teraz trzeba go przekonwertować do *.ssa.
Użyjemy do tego celu SRT to SSA Converter:
8*. Wczytujemy wcześniej utworzony plik, gdyby miał inną rozdzielczość to trzeba w oknie wyszukiwarki wpisać "*.*", aby odnaleźć plik inny niż z rozszerzeniem *.srt:
9*. Teraz ustawiamy opcje konwersji, można zapisać jako profil i później tylko wczytywac domyślne ustawienia:
I tak oto otrzymaliśmy w drugi sposób plik o rozszerzeniu *.ssa.
...i to wszystko.
10. Teraz przechodzimy do VirtualDub'a, a mamy z nim już pewne doświadczenie (ilość fps), więc teraz wczytujemy do niego plik z filmem (*.avi) tak jak uprzednio. Teraz zakładka Video, należy pamiętać o zaznaczeniu "Full processing mode":
11. Teraz trzeba dodać filtr, jaki dodaliśmy wgrywając plugin:
12. Teraz wybieramy właściwy filtr:
13. Teraz trzeba wskazać gdzie są napisy, które wcześniej przekonwertowaliśmy na format *.ssa:
14. Po załadowaniu pliku z napisami można zobaczyć efekt naszej pracy, jeśli czcionka wydaje się zbyt duża można w SRT to SSA Converter'ze zmienić wielkość z "32" na dowolną inną, a także kolor jej:
15. Jeśli wszystko jest O.K.:
16. Teraz przechodzimy do wyboru rodzaju kompresji:
17. Teraz wybieramy kodek video, w zależności od zainstalowanych w systemie i ograniczeń obsługiwanych przez PS2R Mediaplayer'a (o tych niżej) wybieramy najpopularniejszy:
18. Teraz przechodzimy do zakładki Audio i zaznaczamy tam również opcję "Full processing mode" a następnie przechodzimy do opcji "Compression...":
19. Teraz jako rodzaj kompresji ustawić trzeba MPEG Layer-3, i należy wybrać najlepszą, dostępną jakość stereo, jednak nie wyższą niż oryginalny plik miał:
20. Teraz wystarczy zapisać plik i poczekać aż napisy zostaną nałożone:
21. Wskazując miejsce docelowe:
22. Teraz wystarczy uzbroić się w cierpliwość i czekać aż powstanie film z napisami. Następnie płytę tworzymy płytę tak, jak przykład podany na samym początku.
5. Płyta, która sama startuje?
Tak jest to możliwe, to odpowiednik PC'towskiego "autoruna":
Po prostu przy tworzeniu obrazu płyty nalezy uwzględnić jeszcze jeden plik o nazwie autops2.txt:
A tak wygląda przygotowanie obrazu z tym plikiem:
screen już po zmodyfikowaniu LBA w system.cnf na "12231" i dodaniu "zewnętrznych" napisów.
6. MP3:
Nagrywanie płyt mp3 odbywa się analogicznie jak pliku z filmem, dodając do kompilacji zamiast avi to pliki mp3, możliwa jest też "hybryda" plików mp3 i avi. Trzeba tylko zachować pewne uwarunkowania i postępować zgodnie z instrukcją, jaka jest przy nagrywaniu pliku z filmem:
obraz już po zmianie LBA na "12231".
Trzeba pamiętać o tym by weszło to na płytę 700megową:
7. Uwagi ogólne i szczególne:
Jak każda metoda ma pewne ograniczenia, jak na przykład wsparcie dla polskich znaków, pozostaje mieć nadzieję, że problem ten będzie rozwiązany w kolejnej wersji.
Sam PS2 Reality Mediaplayer w ostatniej wersji wspiera kilkanaście języków, co świadczy o jego coraz większej uniwersalności.
Co do ograniczeń to nie jest to ograniczenie powodowane samym odtwarzaczem a mocą obliczeniowa konsoli PS2 oraz stosowanymi mod-chipami.
List modchipów z którymi PS2Reality MediaPlayer współpracuje (informacje, które mogą się zmieniać przy kolejnych wersjach modchipów):
Modchipy kompatybilne:
gameshark
neo2
no solder mod v4/5
messiah 1/2
magic2 (with Z point only)
magic3
bluechip
Niekompatybilne (lub tylko częściowowo):
apple
ripper chip
Nietestowane:
xploder
swap magic
jest to też zależne od wersji konsoli jaką posiadamy.
Lewy analog: Góra - Dół ---> +/- ZOOM
Prawy analog: Wybór części do powiększenia
Odtwarzacz MP3:
w oknie głównym Playera kolejność L1-L2-R2-R1 --> ujawni się przeglądarka MP3
X: Play
R2: Nastpena mp3
Podczas odtawrzania filmu - przewijanie:
X: Stop
Strzałki Regulacyjne "digital": Lewo/Prawo
X: Play
/\: Informacja o filmie
X: Stop/Play
O: Wyszukiwarka filmu
[]: Formaty obrazu 4:3, 16:9, 20:9
Strzałki Regulacyjne "digital":
Góra/Dół: Rozjaśnianie/Przyciemnianie
Lewo/Prawo: Regulacja Głośności
Przy naciśnięciu L2:
Strzałki Regulacyjne "digital":
Lewo/Prawo: Skracanie/Rozciąganie w poziomie
Góra/Dół: Skracanie/Rozciąganie w pionie
Ponieważ konsola PS2 wyposażana jest w procesor (ok. 300 MHz) niesie to za sobą ograniczenia w płynnosci odtwarzania filmów o wyższych rozdzielczościach a także wysokiej bitracie, jak również filmów z dzwiękiem AC3, okrojony jest też odtwarzacz MP3, Jest on troche jeszcze niedopracowany można odtwarzać mp3 tylko po kolei tak jak zostały nagrane na płycie.
obsługa kodeków audio codec: mp3,ogg, Windows PCM (jeśli w filmie)
zalecana rozdzielczość: mniejsza niż 640x384
zalecana video bitrata: odpowiednia lub mniejsza 1200
inne dodatki: zoom, pauza
8. Informacje dodatkowe:
Nie ponosze odpowiedzialności za ewentualne usterki sprzętu i nośników. Robisz to na własną odpowiedzialność.
9. FAQ:
Tak. To takie urozmaicenie autorów, podczas odtwarzania filmów, mp3 zniknie i ten objaw i muzyka w tle.
Znaczy, że format, w jakim dźwięk w oryginalnym pliku jest w formacie nieobsługiwanym przez player'a (może być to AC3). Trzeba przekonwertować dźwięk do formatu akceptowalnego przez player'a:Mp3, Ogg, PCM. Można do tego celu użyć Virtual Dub'a:
Jeśli wybierzez '3' to później:
Jednak nie wybieraj jakości wyższej niż wejściowa.
Znaczy, że ma zbyt dużą rozdzielczość a co za tym idzie może mieć dużą bitratę. Trzeba przekonwertować z danej rozdzielczości na mniejszą. Tutaj też nam przychodzi z pomocą VirtualDub i filtr "Resize". Opcje wgrywania i wyboru filtru została opisana, Filtr "Resize jest "wbudowany w program wystarczy go wybrać:
Zmienić rozdzielczość:
Następnie mamy informacje:
Jeśli wybierzemy '2' (choć '1' wystarczy już) wtedy zabieramy się za "cięcie" szczegółowe:
dalej 'OK'.
Teraz przechodzimy do zakładki "Video":
Teraz zmieniamy głębię kolorów:
Następnie wybieramy kodek jak już to robiliśmy wcześniej, możemy go przekonfigurować:
Istnieje takie prawdopodobieństwo, zwłaszcza w konsolach przerobionych niektórymi modchipami.
Istnieje teoria, że płyty zapisane w formacie mode1 o pojemności 74 min (650mb), z zamknięta sesją nagrane w trybie disk-at-once będą widoczne. Płyty 80 min (700mb) nagrane w trybie mode2/XA nagrane w trybie disk-at-once, są normalnie widziane.
Nic. Płyta nie będzie widoczna w konsoli i w PC tez raczej nie.
Znaczy, że albo mają zły format, który musi być *.srt lub *sub jeśli sa oddzielenie, albo mają inną nazwę niż nazwa pliku z filmem.
Musisz je wybrać ręcznie w menu BROWSER (tam gdzie leży film) wystarczy wcisnąć kwadrat i wybrać napisy.
Na to nie ma "złotego środka", we wcześniejszej wersji 1.0 był to błąd w samym player'ze w wersji obecnej 1.25e nie zauważyłem tego, choć nie mogę powiedzieć by ten problem został całkowicie wyeliminowany.
Jeśli taki problem wystąpi trzeba "zrebotowac" konsolę i przewinąć do momentu jak nastąpiło zwieszenie.
Najlepiej nagrać płytę według instrukcji podanych powyżej aby zminimalizować ten problem.
Wypada mieć nadzieję, że tak.
Obecnie trwają prace osób z "zewnątrz" mających zminimalizowac ten niedostatek. Niewykluczone, że przy takim zainteresowaniu player'em wyjdzie wersja, która obsługuje polskie znaki.
Jak na razie najpewniejsze jest stosowanie 1 z 2 podanych powyżej metod.
Tak.
Stosowanie się do poszczególnych, kroków powyższej instrukcji umożliwia tworzenie płyt odczytywalnych na konsoli jak również na komputerze klasy PC.