Wstęp
Przygotowanie pliku wsadowego dla koderów
Konwersja z użyciem TMPGEnc
Konwersja przy użyciu Canopus Procodera
Podsumowanie

Uaktualniona i rozszerzona wersja poniższego artykułu dostępna jest tutaj. Poniższy tekst został zachowany wyłącznie w celach archiwalnych. - Redakcja działu DVD

W poniższym artykule postaram się przybliżyć sposób konwersji materiału w formacie DV, czyli w formacie, używanym przez kamery cyfrowe DV, miniDV oraz Digital8 (gdyż Digital8 jest to właściwie sprzęt zapisujący sygnał DV na kasetach Hi8 / Digital8) – do formatu DVD. Efektem naszej pracy będzie nagrany dysk DVD, zawierający w pełni funkcjonalne menu, dwu-formatowy film (4x3 i 16x9), dwie lub trzy ścieżki fonii (AC3 2.0, AC3 5.1, DTS 5.1).

Założenie wstępne:

Mamy już całkowicie przygotowany plik wyjściowy naszego projektu *.avi, uzyskany w procesie wcześniejszego zgrania z kamery, odpowiednio obrobiony i zmontowany. Plik zawiera ścieżkę audio 16bit stereo, 48kHz. Chcemy nagrać go na płytę DVD (wykonać authoring DVD).

Czynności, które należy wykonać:

Oczywiście możemy skorzystać z możliwości aplikacji takich jak Adobe Premiere, Ulead, Sony Vegas, itp., które są typowymi „kombajnami”, umożliwiającymi same w sobie eksport projektu do pliku mpeg2, czy generowania fonii AC3, ale jak wszystkie „kombajny” mają swoje wady. Dlatego sugeruję, aby dokonywać w nich tylko procesu bezstratnej obróbki obrazu – cięcia, wzbogacania o efekty specjalne, napisy i inne, natomiast plik wynikowy transkodować do formatów akceptowalnych przez aplikacje do authoringu DVD (*.m2v, *.ac3, *.dts) za pomocą samodzielnych, dedykowanych aplikacji, które w wyniku swojej pracy mogą przy odrobinie wprawy dać znacznie lepsze efekty jakościowe.

Konwersja *.avimpeg2.

W procesie obróbki obrazu skupię się na dwóch aplikacjach dających najlepsze efekty jakościowe w konwersji plików *.avi, mianowicie:

Dodatkowym narzędziem, używanym przeze mnie będzie:





Przygotowanie pliku wsadowego dla koderów ->


v1