(Direct Stream Digital) Modulacja
PCM nagrywania pierwotnie przeznaczony dla konwencjonalnych płyt audio CD-DA używa
próbkowania 44,1 kHz i
rozdzielczości 16 bitów. Z początku wydawało się, że zwiększenie częstotliwości próbkowania i wydłużenie słowa będzie kolejnym ulepszeniem. Jednak
PCM okazał się czynnikiem hamującym rozwój cyfrowego dźwięku, co skłoniło firmy Phillips i Sony do opracowania nowej techniki zapisu bazującej na powszechnie dostępnych technologiach i umożliwiającej wyeliminowanie dobrze znanych problemów związanych z filtrowaniem
PCM. Technikę DSD, pierwotnie przeznaczoną do archiwizowania analogowych taśm matek, Philips i Sony wybrały jako podstawę dla całego nowego formatu cyfrowego dźwięku. Bezpośredni zapis jednobotową reprezentacją całej fali dźwiękowej daje 2 822 400
próbek na sekundę eliminując potrzebę zaokrągleń i filtrowania interpolacyjnego. Rezultatem jest technologia zapisu z większym pasmem przenoszenia i poziomem dynamiki nieosiągalnym dla
PCM. Jednak jednobitowy przetwornik generuje intensywne szumy własne i z tego powodu stosowane są aż pięciostopniowe filtry w celu przeniesienia ich poza zakres słyszalności. Ponieważ zapis DSD niesie 4 razy więcej onformacji niż znajduje sie na konwencjonalnej płycie, pojemność płyty Super Audio sięga 4,7 GB. Dodatkowo, z zastosowaniem specjalnej bezstratnej techniki pakowania (Digital Stream Transfer) opracowanej dla Super Audio CD, możliwy jest zapis ośmiu kanałów audio bez pogorszenia jakości - sześciokanałowego DSD i stereo DSD na pojedynczej warstwie 4,7 GB.
Jak widać na powyższym rysunku ciąg impulsów Direct Stream Digital wygląda podobnie do fali, którą odwzorowuje.
Porównaj:
Modulacja sigma delta