close

Informacja dotycząca plików cookies

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, w celu dostosowania ich do indywidualnych potrzeb każdego użytkownika, jak również dla celów reklamowych i statystycznych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszych serwisów internetowych, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies


Nowe artykuły:
Więcej...
Nowe recenzje: RSS
Więcej...
Najnowsze pliki: RSS
Więcej...
Nowe biosy: RSS
Więcej...

 

Spis treści



Aud-X: MPEG4 w akcji - czyli jak stworzyć film Divx z dzwiękiem AAC 5.1

Podstawowe informacje o AAC

Format AAC (Advanced Audio Coding) powstał w 2000 roku w Instytucie Fraunhofera pod patronatem firmy Thomson. Zyskał znaczącą popularność dopiero w 2003 roku po wprowadzeniu go przez firmę Apple na platformę I-pod. AAC w założeniach twórców miało zastąpić przestarzałe MP3 i wejść w skład standardu kodeków audio-video standardu MPEG4. U podstaw technicznych powstania AAC legła technika wymyślona przez Thomsona na potrzeby formatu MP3pro czyli SBR (Spectral Band Replication).  Istotą SBR jest wykorzystanie kodowania falkowego i modulacji generatora szumu zapisanymi parametrami do odtworzenia najwyższych składowych częstotliwości sygnału dźwiękowego. Kodowanie wysokich częstotliwości pasma dźwiękowego wymaga wysokich częstotliwości próbkowania sygnału, a co za tym idzie wymaga wysokich prędkości bitowych do zapisu finalnych danych. SBR pozwala odtworzyć pasmo wysokich częstotliwości na podstawie uproszczonych parametrów ogólnych – których zapis wymaga dużo mniej miejsca. W efekcie plik AAC jest mniejszy od porównywalnie brzmiącego MP3 lub alternatywnie, taki sam rozmiarem lecz lepiej brzmiący.

 
Powstaje pytanie co odróżnia AAC od MP3pro? AAC zostało opracowane jako format znacznie elastyczniejszy niż MP3. Po pierwsze posiada wsparcie dźwięku wielokanałowego (do 48 niezależnych kanałów full-band i 16 kanałów niskiej częstotliwości). Czyżby twórcy spodziewali się tak dalekiej rozbudowy naszych systemów głośnikowych? Nie do końca, choć po części. Chodziło o możliwość kodowania równolegle wielu wersji językowych w jednym strumieniu danych. AAC może pomieścić do ośmiu pełnych ścieżek 5.1. A co jeśli przyjdzie nam zakodować nowszy format 7.1? Nie ma problemu – wtedy do naszej dyspozycji pozostanie 6 niezależnych ścieżek.

 
Ostatnią ciekawostką formatu AAC jest wsparcie dla tzw. „Profili”. Ponieważ pełna, najnowsza implementacja kodeka jest bardzo kosztowna obliczeniowo (po stronie kodowania jak i odtwarzania) – wprowadzono kilka wersji uproszczonych, które nadal spełniają wymogi formatu AAC, jednak potrzebują mniejszej mocy obliczeniowej. Ograniczenia te powodują, że niektóre ścieżki AAC brzmią podobnie lub gorzej od zakodowanych dobrymi implementacjami MP3, inne – bardziej zaawansowane potrafią zaskoczyć wysoką jakością. Obecnie najwyższą jakość brzmienia zapewnia HE-AAC (High Efficiency AAC) – wykorzystujący wszystkie nowinki techniczne jakie zaimplementowano w Advanced Audio Coding. Ponieważ AAC jest standardem otwartym (twórcy udostępniają przykładową implementację kodu)  - powstało wiele mutacji kodeków AAC, które również potrafią różnić się brzmieniem. Za najlepsze uznaje się:

  •   QuickTime 6.x Pro / iTunes 4.x, Nero AAC / PsyTEL, FhG AAC wykorzystany w Sorenson Squeeze 3, FAAC, Real Coding Technologies, Compaact,
  •   Za kiepskie uznaje się oryginalne ISO, Philips,
  •   Za średnie zaś Winamp 5.xx i LiquidAudio

 

 
Wszystkie opisane wyżej własności AAC zaowocowały niemożnością użycia go w kontenerze AVI (format powstały w 1992 roku, posiadający wiele ograniczeń związanych z przeplotem danych audio z danymi video). Brak wstecznej kompatybilności AAC z MP3 i „starymi” kontenerami stał się szansą dla tego kodeka (nowa funkcjonalność), ale i obciążeniem. Treść AAC musi być umieszczana w plikach z rozszerzeniem mp4 – nie wszystkie zaś programy potrafią czytać tak zakodowaną zawartość. Warto zauważyć iż AVI jest standardem, natomiast mp4 wciąż pracuje na ten status.

 
Nie ma wątpliwości, że jeden z konkurencyjnych, nowoczesnych kontenerów danych stanie się nowym standardem PC do przechowywania filmów. Na razie obserwujemy wojnę pomiędzy formatem Ogg, Matroska, Divx i MPG4. Ostatni z nich posiada największe wsparcie biznesowe (ze strony Philipsa, Thomsona i Motion Picture Expert Group) jednak jest ograniczony wieloma licencjami, patentami, oraz kagańcem antypirackim (DRM – Digital Rigts Management). Zaletą mp4 jest wysoka elastyczność co do zawartości strumienia. Możemy w nim umieścić kilka równoległych ścieżek video (wsparcie dla multiangle), ścieżek audio (multilanguage) lub ścieżek danych dodatkowych (napisy, teksty piosenek, foto artystów itp.)

 

 

Komentarze


Komentarze


lee99 - 24 Marzec 2006, 15:26:54
W sumie wydaje si? to ciekawy projekt, natrafi?em na niego jaki? czas temu.
Ale czy to jest w pe?ni kompatybilne ze stacjonarnymi odtwarzaczami divx (np. Bellwood 301a) ?
Bo jak rozumiem na takim odtwarzaczu ?cie?ki dzwiekowej nieb?dzie tylko dwa kana?y?czy 5.1?
PS-co do kompresji, nieda si? wykona? tego razem np. programem dvdrip2.0?

3dsnar - 24 Marzec 2006, 16:13:06
Czesc,
co do kompatybilnosci, to mozna zakodowac HGHQ (192 kbps)
i w efekcie strumien bedzie dekodowany jako DolbyProLobicII na stacjonarnym sprzecie, a na komputerze PC jako Aud-X (czyli jakosc zblizona do AC3).
--------------------
Niebawem nasz kodek bedzie dostepny w popularnych programach.
Najpierw w BeLigh-cie i BeHappy. Potem beda programy do ripowania.

Hocum - 30 Marzec 2006, 15:58:19
To tylko jak dozucic jeszcze napisy i okladke filmu
:)

Darek56 - 9 Kwiecien 2006, 18:31:13
Podziel? si? tutaj kilkoma uwagami dotycz?cymi konwersji DivX z d?wi?kiem wielokana?owym .
Z gry uprzedzam ?e opis b?dzie dotyczy? programw oglnodost?pnych i z ni?szej p?ki cenowej ale trudno je nazwa? programami komercyjnymi - na pewno jest to soft za ktry nale?y zap?aci? .
Dla mnie program komercyjny to np . Adobe Premiere Pro 2.0 , ja korzystam z
FairUse Wizard ( np. v2.4 ) ; Dr. DivX ( ver. < 2 np. 1.0.6) czasami NeroVision Express
( z Nero 6 Ultra Edition np. ver.
3.1.0.0.) . Numeracja wersji programw jest o tyle istotna jak chodzi o Dr.Divx i Nero ,
poniewa? wojna o standard pomi?dzy producentami tego softu doprowadzi?a do zubo?enia nowszych wersji . Dosz?o do tego ?e u?ytkownik nowszych wersji ma w
sposb znaczny ograniczon? mo?liwo?? ingerencji w wiele parametrw wynikowego pliku . St?d moje przywi?zanie do nieco starszych wersji .

?cie?ka do osi?gni?cia pliku DivX z d?wi?kiem wielokana?owym jest prosta :
a) masz oryginalne ?rd?o z d?wi?kiem wielokana?owym ( np. p?yta DVD )
1. U?yj programu FairUse Wizard , ktry wprost z p?yty przekonwertuje zawarto?? do wielokana?owego pliku avi ( DivX) w przypadku problemw pkt 2 :
2. Z p?yty DVD zrzu? na dysk we w?a?ciwy sposb ( filtry na zrzucany d?wi?k ) oryginalne pliki Vob z d?wi?kiem wielokana?owym .
W zale?no?ci jaki preferujesz program - masz dwie mo?liwo?ci
a) pierwsza mo?liwo?? - wypal odpowiednio na w?asn? p?yt? , zrzucone na dysk pliki ( zak?adam ?e maj? one ju? tylko d?wi?k 5.1 ) i zrb to co w punkcie 1 ( program FairUse korzysta tylko z plikw na p?ytach DVD lub z obrazu
p?yty np. iso - pami?taj o w?a?ciwej dla p?yt DVD-video strukturze )
b) druga mo?liwo?? - u?yj programu Dr. DivX ( program Dr.Divx korzysta tylko z plikw na HD ) natomiast akceptuje
nast?puj?ce pliki do dalszej konwersji avi , vob , ts , mpg , mov , avs

b) masz plik ktry ktrego ?cie?ka d?wi?kowa nie jest wielokana?owa
1. program NeroVision Express ( z Nero 6 Ultra Edition np. ver. 3.1.0.0.) po wykupieniu licencji na kodek d?wi?ku
wielokana?owego - bardzo szybko przekonwertuje twj plik do odpowiedniego formatu z d?wi?kiem 5.1
Powiniene? by? tutaj oczywi?cie ostro?ny - nawet je?eli masz porz?dny plik z d?wi?kiem stereo i przekonwertujesz go
na wielokana?owy - to nie b?dzie to samo co oryginalny d?wi?k z p?yty DVD
2 . Po konwersji w NeroVision wr? do pkt 2

W sieciach P2P pliki DivX z d?wi?kiem 5.1 to prawdziwa rzadko?? . Krluje mp3 z niskim bitrate - ale tego tematu nie chc? wywo?ywa? , wykracza on poza zakres tego krtkiego opracowania .
Nie chcia?bym jednak ko?czy? tak pesymistycznie , wi?c dla tych ktrzy nie maj? oryginalnego ?rd?a ( np . videoclipu ) z d?wi?kiem 5.1 - inna propozycja . Wystarczy zamieni? oryginalny ( s?aby ) d?wi?k i wstawi? d?wi?k o wysokiej jako?ci . To na prawd? nie jest trudne , mo?e kto? z stale pisz?cych toutoriale dla CDRINFO podejmie w wolnej chwili ten temat . Rzecz jest prosta a my?l? ?e niejeden z userw ma w swojej kolekcji videoclipy czy wr?cz ca?e koncerty w ktrych d?wi?k jest bardzo s?aby .
Wiedzcie rwnie? ?e prostymi metodami ( tutaj ju? bez tak spektakularnych efektw jak przy podmianie d?wi?ku ) mo?na poprawi? rwnie? jako?? obrazu .

Pozdrawiam DL

felo11 - 30 Kwiecien 2006, 22:29:56
Witam ja mam inny problem mam troszke swojej muzy i chcia?bym pos?uchac w wersji 5.1 na kinie domowym w wersji na DVD i braknie mi troszke wiedzy jak to zrobi?.Muza jest w wersji waw 5.1 lub wma 5.1 Felo11

3dsnar - 2 Maj 2006, 08:26:15
Trzeba przekonwertowac do AC3 5.1 np. 448 kbps.
Polecam program BeLight.
UWAGA! Wazna jest kolejnosc kanalow.
3mano, 3d

baysat - 11 Maj 2007, 14:07:17
felo11, mozesz uzyc apliacji DVD Audio Creator. Program automatycznie konwertuje pliki WAV, FLAC do formatu DD 5.1. Tworzy tzw hybryde plyty DVD. Masz statyczny obraz, plansza z tytulem utworu, ktory w danej chwili jest odtwarzany. Jest to swietna sprawa. Nie zdarzylo mi sie, zeby jakis odtwarzacz DVD nie zaakceptowal takiej plyty. Dzwiek tez jest naprawde ladnie przetworzony. Warunek jeden. Pliki zrodlowe musza byc w formacie WAV, lub w formacie kompresji bezstratnej (np. FLAC).

Komentarze sa dostepne tylko dla zarejestrowanych uzytkownikow (jezeli masz konto na forum wystarczy sie zalogowac). Jezeli nie, zarejestruj sie (rejestracja jest darmowa).
Nazwa uzytkownika:
Haslo: