close

Informacja dotycząca plików cookies

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, w celu dostosowania ich do indywidualnych potrzeb każdego użytkownika, jak również dla celów reklamowych i statystycznych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszych serwisów internetowych, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies


Nowe artykuły:
Więcej...
Nowe recenzje: RSS
Więcej...
Najnowsze pliki: RSS
Więcej...
Nowe biosy: RSS
Więcej...

 

Spis treści



EAC (Exact Audio Copy) - opis programu

Suplement - MP3 i OGG


W tej chwili (czerwiec 2003) zalecane i sprawdzone wersje LAME to: 3.90.2, 3.90.3, 3.91 oraz ewnwtualnie 3.92. ŻADNA - jak dotąd - z wersji 3.93, pomimo oznaczenia 'stabilna', nie jest stabilna! Wersje te ciągle mają kłopoty i nie zaleca się ich używać!

UWAGA: w przypadku LAME'a 3.90.3, przełącznik -Z jest domyślnie włączony tam, gdzie w opisie poniżej można przeczytać o jego użyciu. Dodanie go spowoduje WYŁĄCZENIE trybu wyższej jakości. Jest to JEDYNA różnica pomiędzy 3.90.3 i pozostałymi wersjami. Najbardziej zalecana jest właśnie z tego względu. Wersja 3.90.2 jest równie dobra, a jednocześnie szybsza. 3.91 i 3.92 są mniej pewne, ale także nie są złe.

Jedynym zalecanym zestawem ustawień dla LAME, gwarantującym dobrą jakość dźwięku, są alt-presets, stworzone przez Dibroma, założyciela i administratora Hydrogen Audio (http://hydrogenaudio.org). Profile te powstały przede wszystkim dlatego, że ustawienie --r3mix dawało w bardzo wielu przypadkach marnej jakości dźwięk, a twórca odmówił jego modyfikacji, twierdząc, że jest tak doskonałe, że nie wymaga żadnych modyfikacji.

Alt-presets zostały stworzone z myślą o jednym: jakości maksymalnie zbliżonej do oryginału przy minimalnej przepływności bitów. Cel został osiągnięty i w zasadzie wyciska z formatu wszystko co się tylko da, biorąc pod uwagę ograniczenia samego algorytmu kodowania MP3, jak i enkodera, który też nie jest idealny, chociaż najlepszy ze wszystkich.

Profile korzystają nie tylko ze zwykłych poleceń LAME, ale także z ukrytych, dostepnych tylko programistom, oraz z modyfikacji kodu źródłowego, wprowadzonych przez Dibroma. A wszystko zostało dobrane tak, że współdziała ze sobą w pewien ściśle określony sposób i JAKIEKOLWIEK dodatkowe zmiany poprzez dopisywanie innych poleceń dają 1% szans na poprawę i 99% szans na pogorszenie jakości dźwięku. Aby coś poprawić należałoby posiadać szeroką wiedzę zarówno na temat tego, co dokładnie zrobił Dibrom, jak również działania samego enkodera i wiedzieć w jaki sposób poprawki wpływają na jego działanie. Modyfikacje Dibroma obejrzeć można tylko w kodzie źródłowym programu, a przestarzała i niekompletna (z winy programistów) dokumentacja enkodera nie pomoże wiele przy próbach wprowadzania ulepszeń.

Profile, zanim ujrzały światło dzienne, zostały przetestowane bardzo rygorystycznie przez dziesiątki ludzi. Dopiero wtedy pojawiły się w oficjalnej wersji LAME, a wszystkie usterki usuwane były na bieżąco. W testach uczestniczyli zarówno zwykli użytkownicy, jak i programiści, zajmujący się na co dzień różnymi kodekami oraz ludzie pomagający je dopracowywać, obdarzeni bardzo dobrym słuchem i zajmujący się tym od dawna. Po oficjalnej przemierze profili przetestowało je kilka milionów osób i do tej pory i nie zgłoszono większych zastrzeżeń. Podstawowym profilem jest --alt-preset standard. Polecenie wygląda dokładnie tak. W większości przypadków gwarantuje jakość w zasadzie porównywalną z płytą. Istnieje także szybciej działająca, lecz mniej pewna odmiana: --alt-preset fast standard. Zdarzają się jednak wyjątki, raczej rzadkie, gdy efekt jest niezadawalający, wynikające z zasady działania samego LAME. W takim wypadku można skorzystać z, skutkującego jednak wyższą przepływnością bitów, polecenia: --alt-preset standard -Z mając jednak na względzie ograniczenia dotyczące wersji opisane powyżej. Przypadki, kiedy warto użyć -Z nie są częste, więc nie jest to ustawienie zalecane, chyba że wystąpią problemy. Poza tym, -Z to przełącznik i nie nalezy go stosować osobno, bo ma rózny wpływ na inne parametry.

Uwaga: profile typu fast nie wykorzystują -Z!

Kolejny z profili to --alt-preset extreme. Oferuje trochę lepszą wrażliwość na ciche dźwięki i jest trochę bardziej restrykcyjny, więc może przydać się na przykład w przypadku muzyki klasycznej, filmowej czy jazzu. Ale nie jest konieczny ani nie likwiduje w znaczący sposób problemów, które mógłby mieć --alt-preset standard. Jego ulepszona wersja to --alt-preset extreme -Z. Uwagi dotyczące -Z pozostają aktualne. Wersja szybka to: --alt-preset fast extreme

O ile --alt-preset extreme nie jest wielkim skokiem jakościowym, to --alt-preset insane wyciska z formatu MP3 wszystko, co tylko wycisnąć można. Jeżeli pliki MP3 mają być najlepsze jak to tylko możliwe w przypadku tego formatu, ten profil to gwarantuje. Ale trzeba pamiętać, iż przepływność 320 kb/s nie skutkuje małymi plikami. Ten profil nie posiada trybu fast.

Dla odtwarzaczy przenośnych pliki nie powinny raczej być zbyt duże, ale w miarę dobrej jakości. Zoptymalizowana pod tym kątem opcja to --alt-preset standard -Y. -Y w trybie VBR tłumi częstotliwości leżące powyżej 16 kHz, chyba, że są naprawdę głośne. Wynikiem są mniejsze pliki i chociaż muzyka nie brzmi wtedy tak przestrzennie, na ulicy ze słuchawkami w uszach mamy nikłe szanse, aby to zauważyć. -Y można również użyć w połączeniu z --alt-preset extreme, natomiast nie zadziała z--alt-preset insane. -Y można także używać z presetami fast.

Jeżeli z jakiegoś powodu potrzebne są pliku w trybie ABR, które sprawdzają się przy niskich przepływnościach bitów, LAME również oferuje odpowiednie profile. Polecenie ma postać: --alt-preset \, czyli np. --alt-preset 128. Jeśli mają to być pliki CBR, należy to uwzględnić w poleceniu: --alt-preset CBR \

I to by było na tyle. Powtórzmy jeszcze raz - jakiekolwiek samodzielne modyfikacje profili mają znikome szanse na poprawę brzmienia i bardzo duże na jego pogorszenie. Dodanie gdzieś -m s czy -k nie poprawi dźwięku, ale może POGORSZĆ i to z kilku powodów:
- ponieważ sam format MP3 posiada masę ograniczeń, z których zdaje sobie sprawę niewielu użytkowników
- ponieważ LAME "wewnątrz" działa w sposób, który często jest zupełnie inny od przewidywanego i nie wiadomo dokładnie, jak dane polecenie wpływa na cały przebieg procesu
- ponieważ opisane profile są kombinacjami poleceń, które ściśle współdziałają ze sobą i jakiekolwiek zmiany burzą ich harmonię oraz powodują, że kodek zaczyna działać w sposób diametralnie różny od zamierzanego i trudny do przewidzenia.

Dla wszystkich, którzy uważają, że sami potrafią mimo wszystko lepiej skonfigurować zestaw poleceń, zamieściliśmy ich listę. Opis (aczkolwiek czasami mocno niedokładny lub wręcz błędny - uroki dokumentacji LAME) może w tym pomóc.
Związane z jakością:
-m m/s/j/f/awybór trybu (stereo, mono itp.)
-m mmono
-m sstereo
-m jjoint stereo
-m fwymuszone mid/side stereo
-m dzdublowane (niezależne) kanały
-m iintensywne stereo
-m aauto
-kwyłączenie wszystkich filtów
-d zezwala na stosowanie różnych bloków dla kanałów
--athonlyignoruje model psychoakustyczny, używa tylko maskowania ATH (absolute threshold of hearing - absolutny próg słyszalności)
--voiceeksperymentalny tryb kodowania głosu
--noshortwyłączenie krótkich bloków
-q nWywnętrzny algorytm ustawień jakości od 0 do 9
0wolniejszy algorytm, lecz potencjalnie lepsza jakość
9szybszy algorytm, kiepska jakość
-hto samo co -q2
-fto samo co -q7
CBR - stała przepływność bitów
-b nustawienie przepływności (8, 16, 24, ..., 320)
VBR - zmienna przepływność bitów
-vVBR
--vbr-oldużywa starszej procedury dla zmiennej przepływności (domyśna)
--vbr-newużywa nowej procedury dla zmiennej przepływności
-V nustawia jakość dla VBR (0=najwyższa, 9=najniższa)
-b nprecyzuje najmniejszą dopuszczalną przepływność bitów (8,16,24,...,320)
-B nprecyzuje największą dopuszczalną przepływność bitów (8,16,24,...,320)
-Fwymusza dokładną przepływność bitów
-twyłącza znacznik informacyjny VBR
--nohistwyłącza wyświetlanie histogramu przepływności bitów
--abr nprecyzuje żądaną uśrednioną przpływność bitów
Operacyjne:
-rwejściowy plik jest surowym PCM
-s nwejściowa częstotliwość próbkowania w kHz (dla surowych plików PCM)
--resample nwyjściowa częstotliwość próbkowania
--mp3inputwejściowy plik to MP3, dekodowanie z użyciem mpglib/mpg123
--ogginputwejściowy plik to Ogg Vorbis, dekodowanie z użyciem libvorbis
-xzamienia miejscami bajty wejściowego pliku
-atworzy monofoniczny .mp3 ze stereofonicznego pliku wejściowego
-e n/5/cdeemfaza
-pdodaje zabezpieczenie przed błędem sumy kontrolnej CRC
-coznacza kodowany plik jako chroniony prawami autorskimi
-ooznacza kodowany plik jako kopię
-Snie drukuje raportu z postępu, histogramu VBR
--strictly-enforce-ISOstosuje się jak to tylko możliwe do specyfikacji ISO MPEG
--decodedekoduje plik mp3 do wav
-tnie wpisuje nagłówka WAV gdy użyto --decode (powstanie surowy PCM w formacie endian, należy użyć -x w celu odwrócenia kolejności bajtów)
--oggkodowanie z użyciem Ogg Vorbis (.ogg) zamiast mp3.
Znaczniki ID3:
--tt [tytuł]tytuł nagrania (maksimum 30 znaków dla wersji 1)
--ta wykonawca nagrania (maksimum 30 znaków dla wersji 1)
--tl [płyta]tytuł płyty (maksimum 30 znaków dla wersji 1)
--ty [rok]rok wydania nagrania (1 to 9999)
--tc [komentarz]dowolny tekst (maksimum 30 znaków dla wersji 1, 28 dla 1.1)
--tn [nagranie]numer nagrania (1 to 255, możliwy w wersji 1.1)
--tg [rodzaj]rodzaj muzyki (nazwa lub numer z listy)
--add-id3v2wymusza dodawanie znaczników w wersji 2
--id3v1-onlydodaje znaczniki tylko w wersji 1
--id3v2-onlydodaje znaczniki tylko w wersji 2
--space-id3v1uzupełnia znaczniki w wersji 1 spacjami zamiast zerami
--pad-id3v2uzupełnia znaczniki w wersji 2 dodatkowymi 128 bajtami
--genre-listdrukuje alfabetycznie ułożoną listę rodzajów muzyki


Niie powinno być żadnych problemów z konfiguracją Exact Audio Copy do obsługi formatu ogg. Na niemieckojęzycznej stronie Ogg Vorbis - Zukunft hören znajduje się koder współpracujący z EAC'iem (można go ściągnąć także stąd). Najlepiej umieścić go w głównym folderze programu.

Opis ustawień dla formatu OGG Vorbis nie jest aż tak skomplikowany jak dla LAME. Cały profil sprowadza się do wyrażenia: -q x %s %t, gdzie x oznacza preferowaną jakość w skali od 0 do 10. Poszczególne kroki jakości (z dokładnością 0,01) oznaczają następujące parametry wynikowego pliku:
-q -1 - Nominalna przepływność 45 kb/s - Dla transmisji stumieniowej
-q 0 - Nominalna przepływność 64 kb/s - Dla transmisji stumieniowej
-q 1 - Nominalna przepływność 80 kb/s - Jakość radia FM
-q 2 - Nominalna przepływność 96 kb/s - Jakość do zaakceptowania
-q 3 - Nominalna przepływność 112 kb/s - Jakość akceptowalna
-q 4 - Nominalna przepływność 128 kb/s - Jakość do przyjęcia
-q 5 - Nominalna przepływność 160 kb/s - Jakość zbliżona do płyty CD
-q 6 - Nominalna przepływność 192 kb/s - Praktycznie jakość płyty CD
-q 7 - Nominalna przepływność 224 kb/s - Jakość zadawalająca nawet
  audiofilów
-q 8 - Nominalna przepływność 256 kb/s - Jakość dla audiofilów
-q 9 - Nominalna przepływność 320 kb/s - Jakość dla archiwizacji
-q 10 - Nominalna przepływność 498 kb/s - Jakość dla archiwizacji
Zmienne %s %t służą do generowanie nazw plików . Przykładowy zapis dla kodowania ze standardową kompresją 128 kb/s będzie więc wyglądał tak:
-q 4 %s %t.
Znaczenie możliwych do wykorzystania zmiennych służących generowaniu nazw plików jest następujące: %a - wykonawca, %t - tytuł nagrania, %l - tytuł płyty, %n - numer nagrania i %d - data. Jednak do EAC nie są nam potrzebne - on wygeneruje nazwę pliku wave, a program kompresujący powtórzy ją z rozszerzeniem *.ogg.

Pełny zestaw opcji enkodera wygląda nast ępująco:
Opcje ogólne:
-Q, --quiet Pracuje w tle
-h, --help Pomoc
-r, --raw Tryb surowy. Plik wejściowy jest czytany bezpośrednio jako dane PCM
-B, --raw-bits=n Ustawia bity/próbkę dla surowych danych wejściowych. Domyślnie jest 16
-C, --raw-chan=n Ustawia ilość kanałów dla surowych danych wejściowych. Domyślnie są 2
-R, --raw-rate=n Ustawia próbki/sekundę dla surowych danych wejściowych. Domyślnie jest 44100
--raw-endianness 1 dla bigendian, 0 dla littleendian (domyślnie 0)
-b, --bitrate Wybór nominalnej przepływności bitów dla kodowania. Kodowanie odbywać się będzie w miarę możliwości z przepływnością w okolicach zadanej. Należy podać argument w kb/s. Korzysta z modułu zarządzana przepływnością i nie jest zalecane dla większości użytkowników. Lepszą alternatywą jest jakość -q, --quality
-m, --min-bitrate Pozwala podać minimalną przepływność bitów. (w kb/s). Użyteczne dla kodowania kanału o stałym rozmiarze
-M, --max-bitrate Pozwala podać maksymalną przepływność bitów. (w kb/s). Użyteczne dla aplikacji strumieniowych. Nie zaleca się stosowania tego parametru.
-q, --quality Pozwala wybrać jakość z przedziału od 0 (niska) do 10 (wysoka) zamiast ustawiać określoną przepływność. To jest zwykły tryb pracy. Dozwolone są wartości podane z dokładnością do setnych (na przykład 2,75). Możliwa jest także jakość -1, lecz może nie być akceptowalna
--resample n> Zmienia częstotliwość próbkowania wejściowych danych na n (Hz)
--downmix Tworzy plik monofoniczny ze zmieszania kanałów stereo. Możliwe tylko dla stereofonicznych danych wejściowych
-s, --serial Pozwala na podanie numeru seryjnego strumienia. Gdy kodowanych jest wiele plików będzie przyrastał dla każdego następnego
Nazwy plików:
-o, --output=fn Zapisuje plik z określoną nazwą (działa tylko w przy pojedynczym pliku)
-n, --names=string Tworzy nazwy plików w oparciu o zmienne %a, %t, %l, %n, %d określające odpowiednio wykonawcę, tytuł, album, numer nagrania i datę (szczegóły zobacz poniżej). %% da w nazie %
-X, --name-remove=s Usuwa określone znaki z przy tworzeniu nazw plików z parametrem -n. Daje pewność wygenerowania prawidłowych nazw
-P, --name-replace=s Zamienia znaki usunięte przez --name-remove na podane. Jeśli wpis jest krótszy niż lista --name-remove lub nic nie zostało podane, dodatkowe znaki zostaną usunięte. Domyślny zestaw znaków zależy od systemu operacyjnego
-c, --comment=c Dodaje podany tekst jako dodatkowy komentarz. Może być użyty wielokrotnie
-d, --date Data nagrania (na przykład wykonania)
-N, --tracknum Numer nagrania na płycie
-t, --title Tytuł nagrania
-l, --album Nazwa albumu (płyty)
-a, --artist Wykonawca
-G, --genre Rodzaj nagrania (muzyki)

Cały ten opis byłby pozbawiony sensu, gdyby się nie dało odsłuchać tak utworzonych plików. Ale od jakiegoś czasu praktycznie wszystkie programy (oprócz Feurio! i Windows Media Player) obsługują ten format. Windows Media Player da się zmusić, żeby traktował OGGi na równi z MP3 instalując biblioteki DirectShow. Feurio, niestety, jest niereformowalny.

Na koniec małe wyjaśnienie. Format ogg ma wbudowany tryb VBR, czyli zmienną szybkość transmisji bitów. Kompresując w tym formacie dostajemy pliki porównywalne wielkością z plikami mp3, lecz lepszej jakości (czy tak jest rzeczywiście oceńcie sami). Poza tym ten enkoder akceptuje częstotliwość próbkowania 48 kHz i więcej niż dwa kanały - zmienna -C w trybie surowym (raw) -r. Na formacie ogg nikt (miejmy nadzieję) nie położy łapy, bo jest projektem otwartym, a urządzenia odtwarzające mogą być tańsze, gdyż producenci sprzętu nie muszą uiszczać opłat licencyjnych. Wszyskie szczegóły można znaleźć na stronie domowej projektu

 

Komentarze


Komentarze


chasmi - 7 Kwiecien 2004, 16:30:48
EAC "niewidzi" plyty audio w moich napedach.LG CD-r i TOSHIBA DVD.Dodam,ze WINAMP-em bez problemu odtwarzam plyty audio na w/w napedach.
Prosze o rade

Michal z Katowic

lfil - 3 Marzec 2008, 18:54:34

aleksanderk - 3 Grudzien 2009, 15:29:01
M j EAC te? nie widzi p?yty. Widz? ja Windows Media Player, CDEX, Ashampoo. Zale?y mi na tym programie. Pobra?em z tej strony EAC, mo?e to pomo?e. Wczytuje utwory z p?yty CD, klikam po lewej MP3, lub z Akcja wybieram zgranie do MP3, pokazuje si? ikona paskw post?pu zgrywania i nic na nich si? nie dzieje. O co chodzi. Mam Win.XP i HP 2GB RAM.

aleksanderk - 3 Grudzien 2009, 15:35:48
W ogle WIELKI SZACUN dla Autorw opisu konfiguracji EAC-tak trzyma?!

winkiel - 14 Marzec 2010, 22:53:43
Niewidzenie p?yty to nie sprawa nap?du lecz konfiguracji EAC-a.
Przy pierwszym uruchomieniu EAC proponuje konfiguracj?, nale?y
z niej zrezygnowa?, potem wej?? w: Opcje EAC-a/Interfejs.
Tam s? trzy opcje, nale?y zaznaczy? "Wewn?trzny interfejs Win32
dla WindowsNT/2000/XP. "Fabrycznie" EAC ma zaznaczony "Zewn?trzny
interfejs ASPI", ktrego w zestawie nie ma. Jest tam kilka zda?
na ten temat. Je?eli skopjujemy do g?wnego foldera EAC-a
sterowniki ASPI Adapteca to mo?emy zaznaczy?
"Zainstalowany zewn?trzny sterownik ASPI". Mo?emy skopiowa? sterownik wnaspi32.dll od Nero te? dzia?a.
wnaspi32.dll od Nero, te? dia?a.

stormbringer77 - 2 Luty 2011, 22:51:33
Bardzo dobrze jest jak EAC "dogaduje " si? ze swoim nap?dem poprzez interfejs ASPI.Aby sprawdzi? czy jest zainstalowana poprawna wersja nale?y pobra? programik ASPI Check.We wszystkich przypadkach jakie mia?em na komputerach moich znajomych ASPI by?o nieprawid?owe (Czerwony prostok?t).Je?li jest zainsta?owane poprawne to prostok?t jest w kolorze zielonym.Przydatnym programikiem na poprawne zainstalowanie interfejsu ASPI jest Force ASPI.Dzia?a bardzo dobrze pod XP 32 (taki mam system)Natkn??em si? natomiast gdy chcia?em zainstalowa? pod Wind?7 64 bity.Tak?e najpierw trzeba zacz?? od poprawnej instalacji 4 pliczkw ASPI. na dalsze pytania odpowiem je?li koledzy maj? troch? cierpliwo?ci i wierzcie mi nie ma lepszego programu ni? EAC

cris69 - 15 Styczen 2012, 19:33:30
Witam.
Mam problem z programem, a mianowicie. Obrazw p?yt tworzonych tym programem, w ?aden sposb nie mog? skonwertowa? do FLAC ( do innych formatw rwnie? ) programem Easy CD-DA Extractor. Zawsze pojawia si? ten sam b??d, konwersja przebiega prawid?owo do drugiego utworu, na trzecim program si? zatrzymuje.
Tym?e programem zawsze wykonuj? konwersj?, bez najmniejszego problemu, jednak obrazy robione przez innych u?ytkownikw. Robi?em obrazy z wykorzystaniem kodeka zewn?trznego FLAC oraz obrazy WAV, z kompresj? i bez. Obrazy robi?em z arkuszem dyrektyw. Prbowa?em wszystkich wersji programu, jakie znalaz?em w sieci. Efekt zawsze jest ten sam, obraz niby poprawny a konwersja tego obrazu do jakiegokolwiek formatu, przebiega zawsze tylko do drugiego utworu.
Prosz? powiedzcie, co robi? ?le. Nie mam absolutnie ?adnych problemw z konwersj? obrazw z tego programu, znalezionych w sieci.

Virtus - 10 Sierpien 2014, 13:52:21

Virtus - 10 Sierpien 2014, 13:52:52

Virtus - 10 Sierpien 2014, 14:05:20

Komentarze sa dostepne tylko dla zarejestrowanych uzytkownikow (jezeli masz konto na forum wystarczy sie zalogowac). Jezeli nie, zarejestruj sie (rejestracja jest darmowa).
Nazwa uzytkownika:
Haslo: