MPEG Surround przyjętym standardem

Radek Nimal - Friday, 16 February 2007, 00:01

Agere Systems, Coding Technologies, Fraunhofer Institute for Integrated Circuits IIS oraz Philips Applied Technologies ogłosiły, że MPEG (Moving Pictures Expert Group) zakończył proces standaryzacji techniki MPEG Surround w czasie 79. spotkania MPEG w Maroku.

MPEGsurround_logo.jpg



MPEG Surround jest nowym, otwartym standardem dającym możliwość umieszczania wielokanałowego dźwięku kodowanego za pomocą AAC, HE-AAC lub MPEG-1 Layer II. System zapewnia zgodność wsteczną z urządzeniami stereo. Jest skalowalny pod względem używanego bitratu. Daje możliwość umieszczenia 5 lub 7 ścieżek dźwięku o łącznym bitracie 64kbps.

Źródło: Heise

Tagi:

Komentarze (0)
  1. TSSX pisze:

    64kbps ? Buahahaha…. dobra jako¶æ to co najmniej 192kbps (przynajmniej takie ma DVD-Audio)

  2. Banditos pisze:

    Tam zapewne jest b³±d i zamiast 64 kbps powinno byæ 640 kbps, bo niemo¿liwo¶ci± by by³o aby kilka kana³ów dobrego d¼wiêku zmie¶ciæ w tak ma³ej przestrzeni.

  3. zbynia pisze:

    dvd audio 192kbps?chyba mp3 bo napewno nie dvd audio

    podejrzewam ze im sie cos pomylilo ale 640 to tez bardzo niewiele tak naprawde

  4. zbynia pisze:

    tssx pomyl;ilo ci sie z kHz

  5. itheon pisze:

    "at a total bit rate of 64 kb/s or less." czyli nie 64 kbps a 64 kb/s = 512kbps mo¿e to i nie duzo ale w koñcu nie wszystkimi kana³ami przenosi sie pe³en zakres czêstotliwo¶ci a poza tym gdyby to nie wystarcza³o to by tego jako standard nie zatwierdzili.
    Z reszta ten format nie bedzie s³u¿y³ audiofila do ods³uch muzyki tylko do przenoszenie dzwieku w filmach

  6. itheon pisze:

    Zreszta jako¶æ 5 kana³ów lub nawet 7 przy 512kbps bedzie lepsza niz w 99% muzyki zapisanej w mp3
    tylko dlaczego 5 i 7 kana³ów a nie 6 (5.1) i 8 (7.1) ?

  7. ssobkows pisze:

    @itheon
    64kbps = 64kb/s
    Literka "b" jest tutaj wa¿na. "b" oznacza bit, "B" oznacza bajt.
    Wiêc nadal musimy za³o¿yæ, ¿e kto¶ siê rypn±³.
    pozdrawiam

  8. nimal pisze:

    jezeli ktos sie walnol, to zaraz na poczatku – w kilku zrodlach byla ta informacja i zawsze sa te same dane

  9. kamykkpl pisze:

    polecam lekture:
    http://www.mpegsurround.com/index.html

    "In combination with HE-AAC, MPEG Surround can carry a five or seven channel surround program at a total bit rate of 64 kb/s or less"…

    Pozdro

  10. ssobkows pisze:

    Czyli zgadza siê i nikt siê nie rypn±³.
    Polecam dokument : "W8851 (MPEG SURROUND VERIFICATION TEST).DOC" który jest dostêpny na stronie http://www.mpegsurround.com.
    Jedna z tabel przedstawia wyniki testów:
    Codec ID (Total bit-rate[kbps]):
    HE-AAC_MPS_B (64),
    HE-AAC_MPS_B_LP (64),
    HE-AAC_MPS_A (160),
    HE-AAC_MPS_A_LP (160),
    AAC_MPS (191),
    L2_MPS (256).
    Jak widaæ w przypadku AAC z Low bitrate to 64kbps dla CA£EGO strumienia, a dla High bitrate to 160 kbps. Pozdrawiam

  11. Jarson pisze:

    Czyli konkludujemy, ¿e jednak 64kbps… No to ju¿ nie za bardzo rozumiem, alb wymy¶lili rewolucyjny firmat d¼wiêku MPEG3, albo s± kompletnie g³usi i nie jest im d¼wiêk do niczego potrzebny, ale s³yszeli, ¿e niektórzy go lubi±, albo pierwsze ¼ród³o siê pomyli³o.

    Ale gdyby to by³o 64kB/s (albo 64kb/s na jeden kana³ a nie ca³o¶æ) to zupe³nie wystarczaj±ca jako¶æ, gdyby format d¼wiêku by³ podobny do mpc (tam 192kbps to jako¶æ bezstratnego audio).

  12. ssobkows pisze:

    @Jarson
    Nikt nie mówi ¿e AAC to mp3 – to MPEG4.
    Natomiast osobi¶cie dziwi mnie dodanie MPEG1 Layer 2 do standardu – chyba im chodzi o wsteczn± kompatybilno¶æ.
    @All
    Nie zapominajcie o jednym.
    D¼wiêk przestrzenny nie jest tu kodowany ka¿dy kana³ osobno a ich suma tworzy total bitrate – ale liczone s± ró¿nice (spatial) miêdzy kana³ami oraz g³ówny strumieñ (mo¿e suma?) (core). Co¶ jak join stereo w MP3. Poni¿ej kolejna tabela:
    Codec ID (Core bit-rate[kbps]), (Total spatial bit-rate[kbps]):
    HE-AAC_MPS_B (56) (8)
    HE-AAC_MPS_B_LP (56) (8)
    HE-AAC_MPS_A (83) (77)
    HE-AAC_MPS_A_LP (83) (77)
    AAC_MPS (160) (31)
    L2_MPS (225) (31)

    Resztê wydedukujecie ze wspomnianego przeze mnie dokumentu.
    Pozdrawiam

  13. zbynia pisze:

    niepelne pasma to spadek bo dolby prologic i surround – dolby digital jest tak zaprojektowane ze przenosi pelne pasma na wszystkie otaczajace w dodatku z identyczna moca – wtedy ma to sens i zapewnia prawdziwe doznania a nie jakies pomruki z tylu – ciety jest tylko centralny i sub generalnie

  14. KHRoN pisze:

    strumieñ mono + informacje o ró¿nicy miêdzy nim a ka¿dym z kana³ów…? mnie siê to mocno z Aud-X koja¿y… O_o

    … zreszt± choæ AAC 64kbps brzmi "relatywnie dobrze" (tfu…), to i tak porównywalnie z MP3 128kbps… a kiedy dojdzie do tego SBR (aacPlus aka HE-AAC) to w ogóle wyjdzie z tego "potworek"…

    ale z drugiej strony rozumiem i¿ z za³o¿enia ma to byæ format pozwalaj±cy na mocne upakowanie d¼wiêku, a nie konkurent dla DTS czy LPCM (ROTFL)

Uprzejmie prosimy o przestrzeganie netykiety przy dodawaniu komentarzy. Redakcja CDRinfo.pl nie odpowiada za treść komentarzy, które publikują użytkownicy. Aby zmienic swoj avatar zarejestruj sie w serwisie www.gravatar.com.