Holograficzne wyświetlacze

Radek Nimal - Wednesday, 30 May 2007, 23:09

Dotychczas wyświetlacze 3-D były tylko mrzonką. Najważniejszą przeszkodą były obliczenia potrzebne do właściwej prezentacji ogromnej liczny pikseli obrazu – ćwierć miliona razy większej, niż HDTV. Komputer, który mógłby tego dokonać po prostu nie istnieje. Dzięki sprytnym algorytmom niemieckiej firmie SeeReal udało się tego dokonać.





Recepta jest prosta – zredukować ilość pikseli. SeeReal opracowała proces odrzucający niepotrzebne piksele. Obraz obliczany ma teraz ilość punktów obrazu jak obraz 2D. Ponadto ilość obliczeń w czasie rzeczywistym została zredukowana dzięki systemowi śledzenia.
Firma zaprezentowała prototyp w Kalifornii w czasie forum Society for International Display. Zapowiada, że już posiada kilka kontraktów, które umożliwią stworzenie produktów konsumenckich.


Źródło: PCPro

Tagi:

Komentarze (0)
  1. pietro_asp pisze:

    Zapowiada sie ciekawie, ciekawe czy rzeczywiscie bedzie to obraz 3d, czy tylko troche lepsze 2D.

  2. Lester pisze:

    je¶li dobrze zrozumia³em, to zastosowano znan± od do¶æ dawna technikê u¿ywan± obecnie do generowania grafiki 3D na zwyk³ych monitorach, polegaj±c± na pomijaniu w obliczeniach pikseli których nie widaæ. wiêc bêdzie to po prostu trochê lepszy obraz 3D daj±cy efekt g³êbi, jenak raczej nikt sobie nie poogl±da przedmiotów doodko³a, ani co jest za przeszkod±. w zasadzie ca³± innowacj± (choæ nie ma³±) jest przeniesienie obrazu na wy¶wietlacz holograficzny.

  3. sobrus pisze:

    rzeczywi¶cie wygl±da to jakby zastosowali jak±¶ modyfikacjê technologii z PowerVR.

  4. Jarson pisze:

    @Lester
    Chyba nie do koñca o to chodzi. Technika o której piszesz polega na nierenderowaniu tych p³aszczyzn i obiektów, które znajduj± siê na mapie, ale s± zas³oniête przez inne p³aszczyzny lub obiekty. Chodzi tu na przyk³ad o to, ¿e je¶li dan± postaæ zas³ania Ci ¶ciana, to karta graficzna nie bêdzie oblicza³a jej wygl±du, ruchów itp., poniewa¿ i tak by¶ tego nie zobaczy³, a wiêc nie przyda³oby siê to do niczego, a jedynie po¿era³o zasoby komputera.

    Redukcja pikseli o której mowa w artykule nie mog³aby siê odbyæ na tej zasadzie, gdy¿ obraz w filmie i tak ze swej natury jest "jednop³aszczyznowy" – obecno¶æ bli¿szego obiektu zas³ania dalszy. Tu istnieje koncepcja innego rozwi±zania, znanego nie od dzi¶, które jak widaæ dopiero teraz doczeka³o sie swojej praktycznej realizacji:
    Je¶li obraz bêdzie mo¿na wy¶wietliæ w rozdzielczo¶ci np. 1920x1080x100 (ostatnia cyfra oznacza ilo¶æ pikseli "wg³±b" obrazu 3D), to nie bêdzie trzeba nak³adaæ na siebie stu obrazów o rozdzielczo¶ci 1920×1080, ka¿dy na innej g³êboko¶ci, a jedynie 100 wycinków obrazów, ka¿dy zawieraj±cy tylko czê¶æ ca³o¶ci – tak, aby nie musieæ przeliczaæ tzw. "pustych" pikseli.

    Je¶li ten projekt zostanie szczê¶liwie wprowadzony, obraz 3D bêdzie tworzony tak, jak tworzy siê makiety terenu – bêdzie to zwyczajny obraz filmowy, "pouwypuklany" jedynie w odpowiednich miejscach.

Uprzejmie prosimy o przestrzeganie netykiety przy dodawaniu komentarzy. Redakcja CDRinfo.pl nie odpowiada za treść komentarzy, które publikują użytkownicy. Aby zmienic swoj avatar zarejestruj sie w serwisie www.gravatar.com.