W czasie Intel Developer Forum zaprezentowano nową technikę tworzenia obrazu – Ray-Tracing (śledzenie promieni). Ma ona zastąpić używaną obecnie rasteryzację.
Komputer testowy, na którym pokazano technikę Ray-Tracing, nie korzystał w ogóle z GPU. Karta graficzna służyła jedynie do przekierowania stworzonego już obrazu na monitor. Komputer posiadał osiem jednostek CPU x86. W najbliższej przyszłości wielordzeniowe komputery będą dominować na rynku. Dzięki wykorzystaniu wielu rdzeni można było zaprząc część z nich wyłącznie do tworzenia grafiki. Tworzona scena nadal zbudowana jest z trójkątów, ale jej złożoność jest budowana na zasadzie drzewa. Od pierwotnego „pnia” odchodzą kolejne „konary” dzielące się dalej na „gałęzie”. W ten obrazowy sposób tłumaczona była zasada podziału sceny na coraz mniejsze podjednostki, aż do „liści”. Dopiero światło odbite od „liści”, czyli od pikseli sceny, podążające do oka odbiorcy poddawane jest modelowaniu. Właśnie na tym poziomie następuje tworzenie faktycznie widzianego obrazu.
Algorytmy wykorzystane w tym systemie obliczania sceny doskonale skalują się na wielordzeniowych jednostkach, dzięki czemu nie wymagają wsparcia ze strony GPU do tworzenia scen.
W czasie demonstracji wykorzystano grą Quake 4. Technologia ta była już wykorzystywana przy tworzeniu efektów specjalnych w filmach, jednak obliczanie każdej klatki zajmowało godziny. Dzięki przełomowym pracom firmy Intel możliwe jest obecnie wykorzystanie techniki do tworzenia obrazu w grach w czasie rzeczywistym.
Czyli kupujemy Intel Octo Core E9990 i wyrzucamy GF 88800 GTXXX5 … Nie ma to tamto … Nie ma takiej opcji, ¿e GPU zostan± wyparte. To chyba najpre¿niej rozwijaj±ca sie ga³±¼ komputerów PC zastosowania domowego …
"…zaprezentowano NOW¡ technikê tworzenia obrazu – Ray-Tracing (¶ledzenie promieni)"
Nie nówka, widzia³em pokaz ray-tracingu w czasie rzeczywistym na silconach na Infofestiwalu w Krakowie jakie¶ 15-16 lat temu
Cena. Nikt mi nie wmowi, ze w ciagu najblizszych lat cena spadnie na tyle, ze ktos sobie to w domowym kompie zamontuje. Pozatym nawet jesli to ATI i Nvidia juz cos wymysla, zeby sobie z tym poradzic 😉
Czterordzeniowce zaczynaj± siê od 1000z³ dzisiaj (Intel Core2 Quad Q6600 2,40 GHz, 65nm, 1066MHz), mamy ju¿ po³owê – za dwa trzy lata tyle pewnie bêd± kosztowa³y o¶miordzeiowe procki. Tyle, ¿e producenci kart graficznych zapowiadaj± 10-krotny wzrost ich wydajno¶ci do 2010 (i tu ju¿ nawet nie chodzi o GPU).
Najlepiej by³oby, gdyby programi¶ci przewidywali w grach mo¿liwo¶æ przenoszenia czê¶ci obliczeñ na CPU, ale przy jednosczesnym wykorzystaniu dobrodziejstw oferowanych przez karty graficzne – szybkiej pamiêci, US itp.
Mam tylko nadzieje ze GPU nie beda tak pradozerne jak obecne modele !! ostatnie nowosci to nawet 300W potrzebuja na dokarmienie GPU chyba tu producenci GPU mogliby ruszyc te swoje 4-y literki zeby zredukowac apatyt na energie o 50% do obecnych apetytow co nowszy chipset GPU to wieksze pozeranie energii moze by zaczeli produkowac nowszy chipset z redukacja energi o np 10% ?? chyba najwyzszy czas aby producenci pomysleli troche o ekologii i mniejszemu zuzyciu pradu gdy kupowalem moj "wielki zaislacz 620W" to bylo cos co moglo zaspokoic pradozerne 2-e karty teraz obawiam sie ze nawet na 1-a ledwo zaspokoi ;/ pewnie jak za 2-a 3-y lata to bede musial miec 2-a zasilacze po 5 KW kazdy w trybie redudatnym zeby zaspokoic "glodne GPU !! chyba ze do tego czasu do kazdego komputera dostarcza linie energetyczna 400 KV moze nie bedzie trzeba robic z licznika pradu silnika odrzutowego 🙂 albo wrescie producenci od kart graficznych zrobia kok w kierunku redukcji apetytu cos musi sie w tym kierunku zmienic bo ktos rachunki za energiie musi placic ;/
Intel kompletnie ei daje sobie rady na rynku kart graficznych. Kedys 80%, dzis wypierany sukcesywnei nawet z biurkowych roziwazan. Wiec co robia? Wypisuja farmazony i kreuja rzeczywistosc. Tylko to im pozostalo.
Nie w samym CPU i GPU wina. Realistyczn± grafikê komputerow± mieli¶my od po³owy lat 90. Poza przyrostem prêdko¶ci komputerów potrzeba te¿ ewolucji oprogramowania a z tym ju¿ tak ró¿owo nie jest.
Du¿e przero¶niête programy obros³y w piórka i zrobienie prostego efektu wymaga masy pamiêci i CPU a 10 lat temu wystarczy³o na dok³adnie to samo sprzêt klasy Pentium II 300 MHz 64Ram. Niestety …
A ja mam Ati 64MB z akceleracj± DVD na PCI i pobiera mi 4W w trybie 2D.
Jak chcê pograæ to ³adujê GF8800GTS w PCIE.
Oszcczêdno¶æ zajebista.
Jeszcze nie zwariowa³em, ¿eby zmieniaæ karty graficzne w kompie celem zaoszczêdzenia 5 z³ z rachunku za pr±d …
@irondick Tak zaczynajac, to jeszce lepszym rozwiazaniem jest miec 2 kompy, ale chyba nie o to chodzi…