Po sukcesie taniego laptopa Eee PC, który cieszy się ogromnym, większym od przewidywanego, zainteresowaniem, Asus zdecydował się na produkcję stacjonarnej wersji taniego komputera.
Eee to Easy to learn, Easy to play, Easy to Work (łatwa nauka, łatwa zabawa, łatwa praca). I przede wszystkim tania. Komputer ma ciekawą specyfikację, system Linux i kosztuje niewiele.
Problemem może okazać się brak doświadczenia firmy Asus na rynku gotowych komputerów stacjonarnych. Dotychczas zajmował się podzespołami do komputerów stacjonarnych oraz komputerami przenośnymi. Jednak przewidywane zyski związane z wprowadzeniem taniego komputera zmuszają firmę do ekspansji.
Dotychczas na całym świecie sprzedaż laptopów Eee PC przekroczyła 100 000 i ma osiągnąć trzy razy tle jeszcze w tym roku. W grudniu ma się pojawić wersja z systemem operacyjnym Windows XP (dotychczas sprzedawane komputery posiadają Linuxa, są jednak w pełni kompatybilne z systemami Microsoftu). Jedyne, co może stanąć na przeszkodzie w osiągnięciu kolejnych sukcesów, to brak odpowiedniej ilości części na rynku. Problemy z zaopatrzeniem mogą trwać aż do kwietnia, kiedy pojawi się druga generacja przenośnych Eee PC.
Laptopy takie osi±gnê³y sukces bo takich na rynku brakowa³o. Stacjonarnym komputerom nie wró¿ê sukcesu. Po prostu mo¿na bez trudu z³o¿yæ bardzo tani komputer o niezbyt wy¶rubowanych osi±gach.
stacjonarne zapedzily sie w kozi rog – poprostu co to za zajawka miec kompa do gier ktory przgasza swiatlo w mieszkaniu…..
a laptop?wygoda w kazdym calu – i tak strasznie na cenie nie spada…
a te miro to juzwogole – moze nie ten asusik ale taki lg z 10’6 cala to wypas……
Za przygaszanie ¶wiat³a w mieszkaniu odpowiedzialne s± po trochu same gry – ledwie producenci og³osz± jak±¶ high-endow± kartê graficzn± czy procesor i ju¿ developrerzy wy¶rubowuj± wymagania do maximum. A ju¿ najlepsze s± te gry, do których zalecana jest konfiguracja SLI czy CrossFire.
Sprzêt z górnej pó³ki powinien pozwalaæ na co¶ wiêcej niz grê na "¶rednich detalach", bo jest on najbardziej nieekonomiczny i energoch³onny. Po roku pojawiaj± siê CPU i GPU produkowane w nowszych procesach technologicznych, które do wy¶wietlenia takiej gry potrzebuj± rozs±dnych ilo¶ci pr±du – ale w miêdzyczasie gigawaty energii ogólem zostaj± poch³oniête przez domowe "potwory".
Gdyby rozwój gier przesun±æ o rok wstecz, statystyczne zu¿ycie pr±du zu¿ywanego przez komputery zmala³oby zapewne o dobre parê (na¶cie?) procent…
Jeszcze dodam –
Najlepszym aktualnym przyk³adem jest chyba geforce 9800, który ma nied³ugo mieæ swoj± premierê – wydajno¶æ = 8800 Ultra x 2, pobór mocy ma byæ… ni¿szy ni¿ w tej karcie.
Czyli do wy¶wietlenia obrazu, na którym 8800 Ultra ju¿ nie dawa³a rady (o ile dzi¶ takie s± 🙂 ) 9800 bêdzie potrzebowa³a 4x mniej pr±du (bêdzie zaledwie w 1/2 obci±¿ona).