Telewizory LCD z HDR na horyzoncie

Jarson - Saturday, 01 December 2007, 21:35

Firmy SIM2 Multimedia i Dolby Laboratories zapowiedziały, że pracują nad wprowadzeniem do paneli LCD technologii HDR, która ma znacząco podnieść realizm wyświetlanych obrazów.

HDR.jpg



Rozwiązanie zwane High Dynamic Range było dotychczas używane m.in. w grach. Nowe wyświetlacze wyposażone w technologię HDR będą mogły wyswietlać także obrazy czy filmy tak, że dla ludzkiego oka będą one wyglądać bardziej naturalnie.
Nowe rozwiązanie zostanie zastosowane w wyświetlaczach z podświetleniem LED, stworzonych przez Dolby - tu pozostaje mieć nadzieję, że w międzyczasie nie okaże się, że to podświetlenie jest zbyt podobne do opatentowanej technologii Samsunga (wówczas należałoby zapomnieć o rychłym ujrzeniu nowych urządzeń na rynku).


Źródło: Tech Connect

Tagi:

Komentarze (0)
  1. DomanR pisze:

    A co to jest [tiiwizor]? Jakas nowa generacja wyswietlaczy? 🙂

  2. piotrcz pisze:

    Jak zwykle przeginaj± na zdjêciu stare/nowe. Jak by obraz obecnie by³ taki blady to chyba nikt by LCD nie kupi³. Poza tym kto by zobaczy³ ró¿nicê na swoim monitorze komputerowym (LCD) skoro takie s³abe s± ?

    PS. "te pod¶wietlenie" – TO pod¶wietlenie

  3. Jarson pisze:

    Najpierw dziêki za uwagi (ju¿ poprawione) 🙂

    @piotrcz
    To nie chodzi o to, ¿e LCD jest blady, tylko o same zdjêcia. Aparaty cyfrowe nie maj± takiej struktury, jak ludzka ¼renica, przez co "widz±" inaczej – szczególnie, je¶li fotografowany obraz zawiera i bardzo jasne i bardzo ciemne powierzchnie (np. fotografowanie wej¶cia do jaskini, gdzie jej wnêtrze jest ciemne, a ¶ciana skalna, która te¿ jest ujêta na fotce, jaskrawo o¶wietlona przez s³oñce). Je¶li siê ogl±da zdjêcia przetworzone metod± HDR widaæ, ¿e ta ró¿nica naprawdê jest znaczna (tak samo je¶li siê w³±czy grê z HDR lub bez – np. TDU).

  4. aeiouy pisze:

    @piortrcz "Jak by obraz obecnie by³ taki blady to chyba nikt by LCD nie kupi³"

    wg. mnie na tej bladej czê¶ci zdjêcia s± lepsze (bardziej realne) kolory. Czy móg³by kto¶ napisaæ która czê¶æ jest z HDR, a która bez. Dziêkuje:)

  5. burz pisze:

    To pomarañczowe niebo i niebieskie góry to jest w³a¶nie ten "realizm wy¶wietlanych obrazów"? To ja dziekuje.

  6. Jarson pisze:

    To zdjêcie rzeczywi¶cie raczej nie ¶wiadczy na korzy¶æ HDR, ale mo¿na znale¼æ jednak przyk³ady, które ¶wiadcz± o tym, ¿e dziêki tej technologii widaæ wiêcej. Ot, choæby: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/22/New_York_City_at_night_HDR.jpg

    Zreszt±, wiele osób posiada grê TDU, wystarczy pograæ z wy³±czonym oraz w³±czonym HDR, ¿eby zobaczyæ ró¿nicê…

  7. aeiouy pisze:

    @jarson

    Teraz zaczyna mi siê podobaæ 😉

    Dziêki:)

  8. kretos pisze:

    @Jarson
    ale gdzie tutaj jest HDR? bo jak dla mnie to tylko dluzszy czas naswietlania chyba… Poza tym zdjecia z HDR NIE wygladaja naturalnie – podobaja sie ludziom wlasnie ze wzgledu na swoja nienaturalnosc…

  9. Jarson pisze:

    D³u¿szy czas ekspozycji – oczywi¶cie – ale zauwa¿, ¿e s± tam powierzchnie, które nawet po d³u¿szym czasie powinny pozostaæ ciemne, poniewa¿ nie s± o¶wietlane przez ¿adne silne ¼ród³o ¶wiat³a. To mnie w³a¶nie zdziwi³o w tej technologii, ¿e ujednolica jasno¶æ ca³ego zdjêcia – rozja¶nia ciemne obszary, a ogranicza jasno¶æ silnie na¶wietlonych. W grach przedstawia siêto zupe³nie inaczej – wyje¿d¿asz z jasnego tunelu i przez chwilê ca³y obraz jest niemal bia³y, bo ¶wiat³o CXiê "o¶lepia". Tak samo – opuszczasz na¶wietlone miejsce – przez chwilê nic nie widzisz, tak, jak w rzeczywisto¶ci, zanim ¼renica siê przystosuje. A tu jest w³a¶nie odwrotnie – nie ma ani obszarów prze¶wietlonych, ani ca³kiem czarnych, czy nawet bardzo ciemnych.

  10. kretos pisze:

    @Jarson
    na tym zdjeciu HDR jest wg mnie slabo widoczne, posluze sie przykladem z wikipedii:
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/83/Colour_Explosion.jpg/800px-Colour_Explosion.jpg
    tutaj widac dokladnie HDR w calej okazalosci, w naturze takie przejaskrawienia sa rzadko widoczne wiec HDR dla mnie oslabia naturalnosc obrazu a nie polepsza. A to o czym piszesz ("oslepienie") jest zwiazane z nasladowaniem adaptacji oka w naturze do roznych warunkow oswietlenia a nie z HDR czyli zwiekszaniem zakresu barw. Podobnie jak ogluszenie po wybuchu granatem w COD jest nasladowaniem adaptacji ucha a wlasciwie bezwladnosci naszych zmyslow do zmiany wartosci bodzcow.

  11. FreeX pisze:

    Nie wydaje mi siê, ¿eby przedstawione zdjêcia mia³o co¶ wspólnego z omawian± technologi±. Wed³ug informacji EXIF zosta³o wykonane Canonem EOS 20D w poprzednim roku i potraktowane Photoshopem CS3.

  12. REi pisze:

    Mylicie panowie 2 rozne HDR’y 😉 – w tym tv chodzi o taki HDR jak widzimy w grach – czyli ze naprawde jasne elementy oslepiaja itd – w hdr w fotografi chodzi o zwezenie DR do przedzialu mozliwego do wyswietlenia natv przez co widac szczegoly w jasnych i ciemnych miejscach czego normalnie wlasnie przez oslepianie nie bylo by widac 😉

Uprzejmie prosimy o przestrzeganie netykiety przy dodawaniu komentarzy. Redakcja CDRinfo.pl nie odpowiada za treść komentarzy, które publikują użytkownicy. Aby zmienic swoj avatar zarejestruj sie w serwisie www.gravatar.com.