Super Hi-Vision (SHV) jest eksperymentalnym formatem cyfrowego obrazu, który w zamyśle jego twórców ma zastąpić kiedyś Full HD. Każda klatka filmu w formacie SHV ma rozdzielczość 7 680 x 4 320 pikseli (33 MP). Jest to rozdzielczość, której nie osiągają nawet współczesne lustrzanki (o kamerach nie wspominając), przy czym specyfikacja SHV zakłada, że zgodna z nią kamera będzie musiała w ciągu sekundy rejestrować takich klatek 60. Ponadto specyfikacja obejmuje dźwięk przestrzenny 22.2. Format jest zgodny z międzynarodowymi standardami ITU-R BT.1769 i SMPTE 2036.
JVC przedstawiło pierwszy na świecie projektor zdolny wyświetlać obraz w rozdzielczości Super Hi-Vision, a także kamerę, która jest w stanie nagrywać materiał wideo w rozdzielczości 4K2K 60p (jest to rozdzielczość znajdująca się "w połowie drogi" między Full HD a Super Hi-Vision).
Nowy projektor JVC jest w pełni kompatybilny ze standardem SHV. Oparty jest na pojedynczym panelu D-ILA o rozdzielczości 35 MP (8 192 x 4 320 pikseli). Urządzenie generuje obraz o jasności 10 000 lumenów i kontraście 5 500:1. Obraz ten może mieć wielkość od 400 do 600". Warto nadmienić, że przy tej wielkości i rozdzielczości pojedynczy piksel zajmuje powierzchnię ok. jednego milimetra kwadratowego.
Projektor należy do urządzeń przyjaznych dla środowiska. W porównaniu do konwencjonalnych projektorów typu D-ILA ten cechuje się półtorakrotnie większą jasnością oraz trzykrotnie wyższym kontrastem, a mimo to jego zapotrzebowanie na energię elektryczną jest niższe. Typowe modele D-ILA są wyposażone w dwie lampy o mocy 2 000 W każda, które wspólnie generują światło o jasności 7 000 lumenów, nowy model JVC generuje 10 000 lumenów za pomocą jednej lampy o mocy 3 000 W.
Standard Super Hi-Vision potrzebuje ok. 40 razy więcej danych niż standard Full HD, co powoduje, że do przesłania obrazu do projektora w tradycyjny sposób potrzebne byłoby np. co najmniej 64 kable koaksjalne. Konstruktorzy z JVC ograniczyli tę liczbę do "jedynie" 16 kabli (czyli do 1/4 poprzedniego zapotrzebowania), przy zachowaniu 12-bitowej głębi kolorów dla każdej składowej RGB.
Jako alternatywa dla użytego standardu HDMI (którego ograniczeniem jest pięciometrowa długość pojedynczego kabla) projektor wyposażono również w interfejs optyczny, pozwalający na umieszczenie źródła sygnału w większej odległości. Interfejs optyczny korzysta z czterech włókien światłowodowych.
Przełącznik włącz-wyłącz jest jedynym przyciskiem w projektorze. Wszystkie pozostałe funkcje są kontrolowane poprzez połączony z urządzeniem komputer PC.
Czytaj dalej - kamera 4K2K
"Urz±dzenie generuje obraz o rozdzielczo¶ci 10 000 lumenów"
Kto¶ chyba nie wie co pisze.
W ogóle z tre¶ci wynika, ¿e to sucho walniêty wpis bo autor nie do koñca ma pojêcie choæby o d³ugo¶ciach kabla HDMI czy te¿ o tym jak nazywa siê konkretnie po³±czenie COAX w przypadku video.
Jak ju¿ cdrinfo sta³o siê portalem informacyjnym to fajnie by by³o jakby jednak nie trzeba by³o czytaæ z wykrzywiona gêb± z wra¿enia…
Co do samego urz±dzenia – ca³kiem fajne, chce to do komputera 🙂
wkoncu nie bedzie juddera jak to ma miejsce przy 24fps
hurrra
Stosujê na co dzieñ kable HDMI (choæ z regu³y krótsze) i mam pojêcie o ich dopuszczalnych d³ugo¶ciach (a w zasadzie uzyskiwanych, jako, ¿e nikt samej d³ugo¶ci kabla nie ogranicza), ale nie bêdê siê k³óci³ ze ¼ród³em… Mo¿e po³o¿enie obok siebie 16 nawet bardzo dobrze ekranowanych kabli nie pozwoli na transmisjê przez nie sygna³u dalej ni¿ na 5 metrów? Przyznam szczerze, ¿e nie wiem, jak to jest przy umieszczaniu obok siebie takiej ilo¶ci przewodów, st±d po prostu "przepisa³em na sucho"
I widzisz – pisz± w pierwszym, a nie w drugim. 😛
Sprawa wygl±da tak, ¿e specyfikacja HDMI 1.3a okre¶la kable do 10m. W przypadku kilka firm i niektórych kabli okre¶la siê, ¿e max d³ugo¶æ to 5m tylko dlatego bo ich przewodniki s± na tyle kiepskie, ¿e nie daj± sobie rady z sygna³em 10 Mb i 340 MHz. Powy¿ej 10m te¿ da siê pu¶ciæ full HD, ale HDMI nie da ju¿ na to papiera, a co wiêcej nawet tego nie potestuj±. Co do kabli koaksjalnych to w tym przypadku chodzi po prostu o kompozyt. W wielu przypadkach hamerykañce pisz± tak na przewód wspó³osiowy, ale tutaj takie mo¿liwo¶ci odnosz± do kompozyta. Nie wiem czemu nie skorzystaj± z po³±czenia optycznego – daje du¿o wiêksze mo¿liwo¶ci.
Moje ulubione pytanie to czym siê ró¿ni kompozyt (video) od kabla cyfrowego (digital). Nie da siê ukryæ, ¿e teraz najlepsz± jako¶æ wizji mamy (niestety nadal) na dobrym komponencie.
@Jarson
a tak nawiasem mówi±c, to co napisa³e¶, raczej nie przekonuje o tym, ¿e wiesz co piszesz … z ca³ym szacunkiem
Tak czy siak, nie bêdê p³aci³ za nowy format.
DivX mi wystarczy.
@Seth
Szczególnie na 600" 🙂
Swoj± drog± np 100" z 2 metrów jako monitor… wow, Ciekawe z ilu metrów ostrzy.
Rozbraja te¿ d¼wiêk. 22.2
Nie mogê siê doczekaæ wersji 74.6.2 🙂