Słuchacze cyfrowego radia mogą wkrótce zacząć nagrywać utwory i udostępniać je w sieci. Aby temu przeciwdziałać czujna RIAA zwróciła się do FCC (Federal Communications Commission) aby ta rozważyła wprowadzienie regulacji ograniczających ten proceder. "Regulatorzy rynku, jak FCC, powinni się upewnić, że fale eteru nie zostaną zmienione w gigantyczną sieć wymiany plików" - mówią przedstawiciele RIAA. NAB (National Association of Broadcasters) nie wpadła w zachwyt, ponieważ dotąd tylko trzysta stacji radiowych nadaje w tym, dopiero rozwijanym, formacie. A stawianie ograniczeń może spowolnić rozwój.
Cyfrowe radio pozwala na przesyłanie dźwięku o jakości płyty CD na falach ultrakrótkich (teraz zwanych od stosowanej modulacji FM) oraz z jakością dzisiejszego UKFu na pozostałych zakresach (AM). Jednocześnie z dźwiękiem przesyłane są w postaci "metadanych" informacje o wykonawcy i nagraniu. Przesyłanych może być jednocześnie kilka sygnałów.
Obawy RIAA są o tyle uzasadnione, że w Europie pojawił się już odbiornik radiowy z możliwością zapisu o nazwie The Bug.

Jak kto¶ ma co¶ nagraæ to i tak nagra, a panowie pchaj± siê wszêdzie tam, gdzie mo¿na wyrwaæ parê groszy. Przecie¿ to chodzi tylko o to, aby stacje radiowe nadaj±ce w internecie p³aci³y tantiem czy jak±¶ op³atê. Tylko o to chodzi. Tyle, ¿e jak zabraknie s³uchaczy to zabraknie i stacji radiowych, a wtedy wszelkie federacje nie bêd± mia³y racji bytu. Ot co.
Chcia³bym uprzejmie zwróciæ uwage, ¿e fale ultrakrotkie wcale nie s± zwane ultrakrótkimi dlatego, ¿e w radiofonii analogowej sygna³ modulowany jest czêstotliwo¶ciowo. Fale ultrakrótkie zwane s± dlatego ultrakrotkimi, ¿e s± jeszcze krótsze od krótki. Sposób modulacji analogowej (czêstotliwo¶ciowy lub amplitudowy) nie ma wiêkszego zwiazku z d³ugo¶ci± fali no¶nej.
Fakt, ¿e radiofonia analogowa nadaje na UKF sygna³ modulowany czêstotliwo¶ciowo wynika z tego, ¿e modulacja FM zosta³a wprowadzona do u¿ytku w czasach, gdzy pozosta³e zakresy by³y juz w calo¶ci zajête.
W uproszczeniu – wczesniej technologia nie pozwala³a na budowanie odbiorników (nadajników) wykorzystuj±cych ten zakres czêstotliwo¶ci. Ze wzgledu na dlugo¶æ (a raczej – ultrakrótko¶æ) fali, UKF jest idealny do modulacji czêstotliwo¶ciowej. Ze wzglêdu na tzw. dewiacjê, ograniczono pasmo przenoszenia do 16 kHz. Zaden odbiornik analogowy nie przenosi czêstotliwo¶ci akustycznych powy¿ej 16 kHz. Tê celow± u³omno¶æ wykorzystano do przeys³ania sygna³u ró¿nicowego w radiofonii stereofonicznej (mpx); po¼niej za¶ do przesy³ania cyfrowego sygna³u RDS.
Analogowa telewizja, choæ nadawana na falach ultrakrotkich, nadaje sygna³ wizyjny modulowany amplitudowo (AM). D¼wiêk nadawany jest przewa¿nie modulowany czêstotliwo¶ciowo.
Sygna³ cyfrowy (radiowy lub telewizyjny) i jego jako¶æ maj± niewiele wspólnego z rodzajem modulacji (AM lub FM). Gêsto¶æ "upakowania" strumieni danych (kana³ów) nie zale¿y wprost od zakresu fal wykorzystywanych do transmisji. Na jako¶æ przesy³anego d¿wiêku maj± wp³yw czêstotliwo¶æ próbkowania i liczba bitów na sekundê. Jaki wp³yw na jako¶æ dekodowanego sygna³u ma liczba "upchniêtych" stacji na jednym kanale transmisji wiedz± ci, którzy maj± okazjê porównac ofertê Cyfrowego Polsatu z satelitarnymi pakietami szanuj±cych siê dostawców.
Naziemna radiofonia cyfrowa (DAB) dzia³a juz od wielu lat. Jest to niemiecki pomys³ i dla jego potrzeb opracowano – znów w uposzczeniu – kodowanie stratne mp3. Pliki mp3 maja pasmo ograniczone od góry do 16 kHz i orygnalnie stosowana jest w nich metoda przesy³ania d¿wiêku stereofonicznego na¶ladujaca analogowy multipleks (joint stereo). Twórcy mp3 nie przewidzieli tworz±c wiele lat temu swoje rozwi±zanie, ¿e zrobi ono osza³amiajaca kariere w ¶wiecie komputerów.
Z tego te¿ powodu DAB jako standard nie uwzglêdnia mo¿liwo¶ci zabezpieczania transmisji przed zapisem w postaci strumienia danych. Tak samo jak obecnie stosowane cyfrowe systemy telewizji satelitarnej. Po prostu w czasach gdy je tworzono, nikomu nie ¶ni³y siê takie mo¿liwosci. dBox rulez 😉
W USA stosowane s± inne rozwi±znia cyfrowej radiofonii naziemnej ni¿ w Europie. Na dodatek znacznie pó¼niej.
Do: jam3
Hahahaha… "krótko" i "na temat" 🙂
A RIA czy jak im tam moze mnie zamknac za to ze posiadam wieze w domu?? przeciez moge radio nagrywac na kasety 🙂 Do tego mam jeszcze wideo w domu bosche pewnie w piekle bede sie za to smazyc 🙂
Szczota, chodzi o kopiowanie utworow w bezstratnej jakosci. RIAA nie ma obiekcji do uzytkownikow ktorzy kopiuja utwory z urzadzenia analogowego na analogowe bo dynamika utworu przeslanego analogowo w FM dodatkowo nagranego analogowo na tasme jest beznadziejna – krotko mowiac strata na jakosci jest znaczna, pasmo ograniczone do 14-15kHz nie mowiac o niskim odstepie sygnalu od szumu i innych zakloceniach. Technika cyfrowa stala sie "¼dzb³em w oku" organizacji takich jak RIAA bo zapewnia bezstratne przesylanie jakosci utworow i ich kopiowanie. Format MP3 coprawda nie jest bezstratny ale odpowiednio wykorzystany staje sie bliski idealu. Kopiowanie utworow zakodowanych w formacie MP3 jest bezstratne.