Jest rzeczą wiadomą nie od dziś, że zakupy dokonywane w sieci są wygodne i tanie. Tak jest na całym świecie. Sklep internetowy nie musi ponosić większości kosztów.
Nie płaci więc za wynajem powierzchni sklepowej, za światło, ogrzewanienie, nie musi zatrudniać ekspedientów, magazynierów. Więcej - towaru, którym handluje często nie widzi na oczy. Postanowiliśmy więc sprawdzić jak to wygląda w praktyce i uzbrojeni w przybory piśmiennicze udaliśmy się do sklepu płytowego (M1). Na chybił trafił spisaliśmy kilka cen, wybierając z pustawych półek klasykę rocka. Następnie porównaliśmy ceny w czterech sklepach internetowych. Efekt widać poniżej.
M1 | Emuzyka | Gigant | Stereo | Vivid | |
ERIC CLAPTON Me & Mr Johnson (digipack) | 54,99+ | 61,00 | 41,99 | 58,49 | 32,00 |
ERIC CLAPTON Me & Mr Johnson (zwykła) | 39,99+ | 61,00 | 41,99 | 58,49 | 32,00 |
ERIC CLAPTON One More Car, One More Rider* | 39,99 | 61,00 | 58,99 | 58,49 | 42,70 |
PHIL COLLINS Dance Into The Light | 54,99 | 58,00 | 55,99 | 41,99 | 57,34 |
PHIL COLLINS Testify | 32,99+ | 61,00 | 41,99 | 41,99 | 59,78 |
DEEP PURPLE House Of Blue Light | 32,99 | 31,00 | 29,99 | 30,99 | 30,50 |
FREE Highway | 32,99 | 31,00 | 29,99 | 30,99 | 30,50 |
JETHRO TULL Bursting Out (live)* | 52,99+ | 55,50 | 51,99 | 55,49 | 53,68 |
JETHRO TULL Dot Com | 52,99 | 70,50 | 56,99 | 55,49 | 59,78 |
KELLY OSBOURNE Changes | 59,99 | 69,50 | 57,99 | 62,99 | 64,66 |
PINK FLOYD The Wall* | 89,99 | 97,50 | 92,49 | 96,99 | 95,16 |
QUEEN Hot Space | 64,99 | 68,00 | 63,99 | 67,49; | 65,88 |
QUEEN A Night At The Opera | 59,99 | 68,00 | 63,99 | 67,49 | 65,88 |
YES Going For The One | 42,99 | 43,50 | 41,99 | 41,99 | 42,70 |
+ Oznacza płytę zabezpieczoną (informacja o tym w sklepach internetowych ma status "Ściśle tajne")
* oznacza podwójny album (2 CD)
Oglądając tabelkę nikt chyba nie ma już wątpliwości, że się opłaca. Oczywiście do ceny należy doliczyć "koszta transportu" (zmniejszają się w miarę wzrostu kwoty zamówienia, maksymalne to prawie 10 zł). Warto także zwrócić uwagę na fakt, że jeśli w Gigancie i w Stereo (na temat Emuzyki nie mamy informacji) zarządzanie zamówieniami jest w rękach klienta, to Vivid przyjął zupełnie inną zasadę. Jeśli złożymy dwa zamówienia w odstępie 5 minut, to zapłacimy podwójne koszta przesyłki, gdyż połączyć zamówień się nie da, a kontakt z "Działem Obsługi Klienta" przypomina dialog z głuchym, który i tak wie swoje. Trzeba na to uważać, gdyż zamiast zapłacić za przesyłkę np. 7,90 będziemy musieli wysupłać aż 19,80 (2x9,90).
Na marginesie warto wspomnieć, że ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej nakazuje: "Sprzedawca dokonujący sprzedaży w Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany udzielić kupującemu jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w błąd informacji w języku polskim (...)." O wielu produktach w sklepach internetowych brak jakiejkolwiek informacji, poza ceną oczywiście.
Pamiętajmy również, że mamy prawo zrezygnować z zakupu w ciągu 10 dni, bez podania przyczyny i bez ponoszenia dodatkowych kosztów, a wysłanej wbrew woli lub z za dużymi kosztami przesyłki ("przykro nam, ale niektóre zamówione produkty są niedostępne...") po prostu nie odbierać.
Ja mam z³e do¶wiadczenia z vivid.pl – kiedy¶ zamówi³em u nich album DVD NIN po bardzo atrakcyjnej cenie i ¿eby taniej wysz³o doda³em do zamówienia jeszcze jak±¶ tani± p³ytê (singiel). Niedo¶æ ¿e bardzo d³ugo czeka³em, to jeszcze przys³ali mi tylko ten singiel! Do niego dodali ¿e przepraszaj± ale albumu NIN nie maj± w "magazynie". Na stronie oczywi¶cie album NIN by³, ale ju¿ znacznie dro¿szy. Czyli zamiast kupiæ album po atrakcyjnej cenie, kupi³em drogiego singla (gdy siê doda koszty przesy³ki). Prubowa³em sprawê wyja¶niæ, ale mnie kompletnie olali. Dziwne, bo wcze¶niej by³em ich niemal¿e sta³ym klientem…. Widocznie bardziej im siê op³aca³o straciæ klienta, który ¶rednio, jednorazowo kupowa³ towar za ponad 100 z³ ni¿ straciæ 30 z³ ró¿nicy w cenie albumu NIN…
Ja te¿ z VIVID mam z³e do¶wiadczenia (choæ parê razy trafi³em co¶ taniego). Z zamówienia 8 rzeczy (dostêpnych na stronie) dostawa³em info ¿e kompletuj± i tak ponad 60 dni. W koñcu przys³ali maila ¿e nie da siê wszystkiego skompletowaæ i prosz± o potwierdzenie czy mog± wys³aæ 4/8 rzeczy. ¦mieszni jacy¶.
podobne praktyki sa w wirtualnych bankach. nie wiem np. czym kierowal sie mbank przy wprowadzaniu oplat, minimalnych, ale zawsze, za przelewy zewnterzne, biorac pod uwage, ze masa kosztow im i to bardzo wysokich im odpada w porownaniu do bankow, ktore maja fizyczne oddzialy. pomijam juz fakt, samoobslugi przy nich.
polecam serwis http://www.skapiec.pl , przydaje sie w wirtualnych zakupach-a poniewa¿ jest stosunkowo m³ody to po jakim¶ czasie bêdzie naprawde ¶wietnym przegl±dem tego co gdzie i najtaniej kupiæ
aha zapomnia³em ¿e osobi¶cie ¶wietne zakupy robie na http://www.fan.pl – mo¿e i ceny naniektóre produkty do najni¿szyc nie nale¿± to dzia³ obs³ugi klienta maj± ¶wietny, zawsze mo¿na dogadac to i owo – no i co najwa¿niejsze nie kosza kasy za ka¿da przesy³ke osobno, no chyba ¿e zamówienia mj± spory odstêp czasu (mnie sie zdarzy³o dodawac do poprzedniego po trzech dniach), natomiast http://www.rockserwis.pl nie polecam – wybóbr to oni maja mo¿e i du¿y ale na nieaktualizowanej stronie www, a maile po pó³ roku ¿ê nie da rady bo brak na magazynie dosta³em dwa pomimo ¿e towar nadal figurowa³ na ich stronie jako dostêpny
hm. wystsarczy podsunac temat a ludzie sami sie wyzala 😉 dorzuce swoje pare groszy na vivid. zamowilem u nich plytke. nowosc byla. tak dlugo czekalem ze myslalem ze juz jej nie dostane. wiec po 6 tygodniach od zamowienia udalem sie do zwyklego sklepu i zakupilem. jak na zlosc plytka z vivid przyszla na nastepny dzien. moglem nie odbierac ale nie bylo mnie w domu i odebral moj niezorientowany ojciec. tak wiec do tej pory mam dwa egzemplarze.
PS. Plytka z vivid oczywiscie byla drozsza. nie wspominajac o kosztach transportu.
hmmm dro¿yzna w sklepach internetoeych dotyczy nie tylko p³yt (cd, dvd) ale i np. czêsci komputerowych. czêsto i gêsto porównuje ceny w normalnych sklepach i tych internetowych i prawie regu³± jest, ¿e ceny w tych ostatnich s± wy¿sze. W Polsce wiele rzeczy jest postawionych na g³owie, w tykm w³±snie owe nieszcze¶cne sklepy internetowe, bo nie dosyæ, ¿e drozej to jeszcze dochodz± koszty przesy³ki. Tak wiêc przy zakupach w sklepach internetowych zachowuje najwy¿szy stopieñ ostro¿no¶ci (i na wszelki wypadek nigdy nie p³acê z góry, przed dostaniem towaru)…
Trochê z innej beczki!
Czy kto¶ wie, dlaczego nie da siê kupiæ p³yty na amazonie? Dosyæ dawno temu kupi³em DVD muzyczne bez problemu, nastêpne próby bez sukcesu. Na zapytaia do nich dostaje siê standardow± odpowied¼, bez wyja¶nienia DLACZEGO Polska im nie pasuje! (A kraj o nazwie Szkocja jest OK 🙂 )
Cytat:
Using an address in Poland is perfectly acceptable for most retail purchases made from Amazon.com. However, the Amazon Payments system, which Amazon Marketplace employs to initiate payments, has a more limited scope.
Payments currently supports shipping addresses from the following countries: Australia, Belgium, Brazil, Canada, Denmark, Finland, France, Germany, Great Britain, Hong Kong, Iceland, Ireland, Italy, Japan, Republic of Korea, Mexico, Netherlands, New Zealand, Northern Ireland, Norway, Portugal, Scotland, South Africa, Spain, Sweden, Switzerland, the United Kingdom, and the United States (please note that this includes U.S. protectorates such as Puerto Rico, U.S. Virgin Islands, Guam, American Samoa, APO’s/FPO’s, etc.).
nawet je¶li oferuj± ni¿sze ceny to dochodz± koszty wysy³ki. Ale w³a¶nie tak to jest – utar³o siê ¿e ceny w sklepach internetowych s± ni¿sze i ludziska kupuj±. W³a¶nie dziêki temu te sklepy jeszcze istniej± i maj± takie ceny.
To prawda sklepy internetowe w Polsce robi± sobie jaja.
Jedyne na co mo¿na liczyæ to promocje, które trzeba ¶ledziæ aby z nich skorzystaæ. Co prawda nigdy nie kupowa³em p³yt przez internet ale mam do¶wiadczenia z czê¶ciami komputerowymi, atramentami do drukarek, szk³ami kontaktowymi i p³ynami do szkie³ kontaktowych. W zasadzie ceny s± zawsze wy¿sze lub równe cenom w "normalnych" sklepach + koszt wysy³ki.
Mam wra¿enie, ¿e w naszym kraju jak kto¶ ma parê groszy i je zainwestuje to chce mieæ od razu zyski z tej inwestycji a o ile mi wiadomo w handlu detalicznym wiêcej zyskuje siê przy miewielkich mar¿ach a du¿ych obrotach ni¿ du¿ych mar¿ach i praktycznie zerowych obrotach.
Co do "handlowców" czyli przedstawicieli handlowych (konsultantów, czy jak ich nazwaæ) zda¿aj± siê ludzie, którzy nie wiedz± co sprzedaj±. Mam radê – przed zakupem przepytaæ go¶cia telefonicznie. Zwiêkszy to koszty ale pozwoli uchroniæ siê przed w³adowaniem na mieliznê.
Przypadki nieuznania zwroty czyli niespe³nienia zasady "mamy prawo zrezygnowaæ z zakupu w ci±gu 10 dni, bez podania przyczyny i bez ponoszenia dodatkowych kosztów" trzeba wraz z histori± korespondecji zg³aszaæ do Inspekcji Handlowej mo¿na (wrêcz zlecane jest ) te¿ zrobienie "reklamy" sklepowi w internecie.
a i tak na allegro jest najtaniej:D
@kapelaTP
nie tylko w Polsce 🙂
Ja w sumie kupilem przez internet notebooka, a konkretnie ze sklepu internetowego HP. Wzielem pro-forme, bo chcialem przepuscic go przez leasing, zeby nie wrzucac go w amortyzacje, ale mi sie nie udalo. Firma leasingowa mielila papiery przez miesiac i sie wypiela(EFL). Przechodzac do meritum, zadzwonilem do panow z hp i zapytalem, czy na podstawie tej pro formy moge jeszcze kupic ten sprzet (byla promocja, jakies 1200 w dol), otrzymalem odpowiedz ze tak, o ile jeszcze dzis wysle im pieniadze. Wyslalem, przez tydzien brak kontaktu i sprzetu. Dzwonie do nich, a handlowiec do mnie ze skonczyly im sie notebooki, i go nie dostane, ale moga mi sprzedac z nowej promocji (1200 drozej ale z plecaczkiem do niego). Pogadalem ze znajomymi i stwierdzilem handlowcowi, ze ja transakcje z mojej strony uwazam za zakonczona i oczekuje na sprzet. Skonczylo sie na rozmowie z dyrektorem, i sprzet po starej cenie dostalem. Mialem dostac tez plececzek jako przeprosiny za problemy, ale go nigdy nie ujrzalem. Bylo to ponad rok temu, i mam nadzieje ze sie ucywilizowali od tego czasu.
@mmm777
Rzeczywi¶cie transakcje na http://www.amazon.com sa odrzucane, podobnie http://www.amazon.co.uk, ale na http://www.amazon.de uda³o mi sie kupiæ. Co prawda nie znam niemieckiego ale obejrzalem towar na stronie angielskiej i jako ¿e interfejs sklepu (poza jêzykiem) jest ten sam jakos da³em radê. Jednym s³owem zakupy w sieci to nie ³atwy kawa³ek chleba.
@jarmro
O! dziêki, sprawdzê!
Najbardziej w tym denerwuje to, ¿e kiedy¶ dzia³a³o!
I to, ¿e gdy wchodzê na Amazona, to przedstawiaj± mi ofertê – zrobion± na podstawie tego, czego nie mog³em za poprzednim razem kupiæ!
Szkoda, ¿e nie zostal wziêty pod uwagê Metalopolis. Kupilem kiedys u nich plytke In Flames. Potwiedzenie mailem przysy³ali parokrotnie, sprawdzali pewnie czy sie nie rozmy¶li³em. W ostateczno¶ci nie polecam, dlugo i drogo. Jak kto¶ ma pod rek± "Nie dla Idiotów" to mo¿e zaj¿eæ. Muza wcale nie jest taka droga, chyba najtañsza w¶ród wszystkich hipermarketów, oraz Empików razem wziêtych.