+ rezygnuje z „usługi”

Gregg - Wednesday, 21 December 2005, 19:30

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Cezary Banasiński zobowiązał spółkę Polkomtel do zaprzestania pobierania opłaty za monitorowanie stanu rozliczeń.


Jak ustalił Prezes UOKiK Polkomtel w przypadku zwłoki w uregulowaniu należności obciąża konsumenta stałą opłatą w wysokości 5 zł brutto. Zgodnie z informacjami zawartymi w cenniku spółki, jest ona pobierana jest za monitorowanie konta abonenta, co traktowane jest jako dodatkowa usługa.

Analizując sprawę, Prezes UOKiK uznał, że monitorowanie stanu należności klienta w przypadku opóźnienia z zapłatą, nie może być kwalifikowane jako usługa. Działanie takie nie wiąże się bowiem dla abonenta z żadną korzyścią. W opinii Urzędu pobieranie tego typu opłaty stanowi próbę przerzucenia na konsumenta niektórych kosztów działalności spółki. Polkomtel i tak musiałby dokonać weryfikacji płatności abonentów celem naliczenia odsetek czy podjęcia kroków windykacyjnych.

Ponadto pobieranie stałej opłaty w wysokości 5 zł brutto, niezależnej od faktycznej sumy zadłużenia, jest dla spółki znacznie bardziej korzystne niż naliczanie ustawowych odsetek za zwłokę w płatności i stanowi w tym wypadku gwarantowany przychód.

W toku prowadzonego przez Prezesa UOKiK postępowania o naruszenie zbiorowych interesów konsumentów spółka zobowiązała się do zaprzestania stosowania kwestionowanej praktyki. Prezes Urzędu korzystając z możliwości, jakie przewiduje ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów ustalił termin zaniechania pobierania powyższej opłaty na 1 stycznia 2006 roku.

Decyzja nie jest prawomocna. Przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

- Nie zamierzamy się odwoływać od decyzji urzędu, bo już w listopadzie postanowiliśmy zrezygnować z tej opłaty i wysłaliśmy informację do abonentów. Nie podjęliśmy tej decyzji pod wpływem UOKiK - przekonuje rzecznik Plusa Elżbieta Sadowska. Jej zdaniem udostępnienie usługi Monitorowanie Stanu Rozliczeń miało służyć ochronie interesów klientów przed negatywnymi konsekwencjami opóźnienia w regulowaniu płatności, np. przed blokadą usług. - W związku jednak z pojawiającymi się kontrowersjami oraz wątpliwościami sygnalizowanymi przez klientów zaprzestajemy jej świadczenia od 1 stycznia - dodaje Sadowska.


Tagi:

Komentarze (0)
  1. Poke pisze:

    "- Nie zamierzamy siê odwo³ywaæ od decyzji urzêdu, bo ju¿ w listopadzie postanowili¶my zrezygnowaæ z tej op³aty i wys³ali¶my informacjê do abonentów. Nie podjêli¶my tej decyzji pod wp³ywem UOKi" – dobre na 1 kwietnia. Polkomtel prawo polskie traktuje jak nieistniejace.

  2. pietro_asp pisze:

    Na moje kara sie nalezy i to spora (bo wkoncu sporo na tym zarobili), ale coz zyjemy w Polsce, urzad nic nie umie zrobic jak trzeba, a Polkomtel i taq pewnie by nie zaplacil.

  3. Yeti pisze:

    abonenci byli okradani dla ich wlasnego dobra, niestety abonenci sa nieswiadomi zalet uslugi, niewdziecznicy ,,,,,,

  4. Edwardo pisze:

    "abonamenci byli okradani" a czy abonamenci przypadkiem nie okradali firmy nie placac rachunkow? kto kogo w tym przypadku okrada?bo dla mni prawda jest po srodku…

  5. Edwardo pisze:

    a tak jeszcze dodam, znowu sie pojawia problem tego ze Polacy wszytko by chcieli miec za darmo, kiedys ktos wspominal ze najlepiej byloby jakby dostawali telefony za darmo, sto tysiecy minut darmowych a teraz jeszcze zeby nie placili abonamentu. a najlepiej byloby gdyby jeszcze firmy placily za to ze korzysta sie z ich uslug…

  6. mi5 pisze:

    @Edwardo … zgadzam sie z Toba ale jest druga strona tego medalu. Korporacje typu Polkomtel itp na tyle maja silna pozycje na rynku ze moga wprowadzac co im sie podoba. Przyklad: Era (jak i kazda inna siec) pobiera abonament z gory. Przy rozliczeniu rachunku (koniec umowy) nie uwzgledniaja tego pierwszego abonamentu. Dziwi mnie fakt ze wszystko zostalo rozliczone w normalnych oplatach abonamentowych. Czyli nie ma zwrotu ani nadplaty. Na koniec: kazdy broni sie jak moze. Jedna jak i druga strona.

  7. Axon pisze:

    Edwardo – opoznienie z placeniem nie jest rownoznaczne z okradaniem. Pozatym – za to sie placi dodatkowo i jesli nie wiesz – nazywa sie to odsetki. I czemu na rowni sa stawiani ludzie, ktorzy na czas nie dotarli na poczte i spoznili sie jeden dzien oraz ludzie, ktorzy ewidentnie nie placa?
    Jak widzisz – wlasnie Polskie prawo zabrania takich praktyk, bo to w tym wypadku – nie klienci sa nieuczciwi tylko firma z ktorej uslug korzystaja. Prawda jest tez taka, ze w polsce klient ma prawie zerowe prawo w porownaniu z wielkimi korporacjami. Nie wiem czy probowales kiedys dochodzic swoich praw od TPSA jak na przyklad "zapomnieli" ze zrezygnowalo sie z neostrady i przez kolejne 3 miechy naliczali abonament 100zl na miesiac?

  8. Poke pisze:

    Edwardo – tak sie sklada ze w przypadku takich uslug placisz ryczaltem wiec przez miesiac na przod polkomtela nikt nie okrada.

  9. scalak77 pisze:

    jak ci sie nie podoba to co wyprawiaj±w plusie to mziej sieæ, ja mam 2 komórki w erze i jako¶ nigdy nie doliczyli moi ani 1 z³ do rachunku za niep³acenie w terminie, kumplowi jak raznie zap³aci³ to po miesi±cu przyszed³ sms zap³aci i nie przysz³a myu w nastêpnym miesi±cu ¿adna dodatkowa op³aza za opu¼nienie w zap³acie rachunku

Uprzejmie prosimy o przestrzeganie netykiety przy dodawaniu komentarzy. Redakcja CDRinfo.pl nie odpowiada za treść komentarzy, które publikują użytkownicy. Aby zmienic swoj avatar zarejestruj sie w serwisie www.gravatar.com.