Era & TP SA na celowniku

Gregg - Friday, 17 March 2006, 00:21

Informacja prasowa Urzędu Komunikacji Elekrtonicznej:

W ramach ochrony praw abonentów UKE sprawdza połączenia na numery 0-400 oraz zasady uzupełniania stanu konta telefonów pre-paid.


Pełniąca obowiązki Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej Pani Anna Streżyńska, podejmując interwencję w zakresie ochrony prawa abonentów usług telekomunikacyjnych, wezwała:

  • Prezesa Telekomunikacji Polskiej S.A. Pana Marka Józefiaka do złożenia wyjaśnień, w jaki sposób TP S.A. chroni abonentów przed wyłudzeniami za pomocą numerów 0-400 (numery o podwyższonej płatności stosowane w teległosowaniach i telekonkursach);
  • Prezesa Zarządu PTC Sp. z o.o. Pana Tadeusza Kubiaka do poinformowania, jak operator chroni Klientów sieci Era przed nadużywaniem możliwości uzupełnienia stanu konta telefonicznego w systemie Era Tak-Tak poprzez wysyłanie wiadomości SMS przez osobę trzecią.

  • Do Urzędu zgłaszają się ze skargami abonenci TP S.A., którzy na rachunkach telefonicznych mają wykazane wiele krótkotrwałych połączeń z numerami 0-400. Ich czas trwania nie przekracza zwykle 4-6 sekund, a po upływie kolejnych ok. 5 sekund połączenie nawiązywane jest ponownie. Biorąc pod uwagę czas niezbędny do wpisania numeru na klawiaturze telefonu, jak również obowiązek przekazania przed nawiązaniem połączenia zapowiedzi słownej o cenie jednostki rozliczeniowej danej usługi, tak krótki czas połączeń na numery 0-400 wskazuje, iż nie mogą być realizowane samodzielnie przez abonenta. Pomimo tego, abonenci TP S.A. są obciążani w rachunkach telefonicznych za każde kilkusekundowe połączenie, jak za pełną minutę rozmowy.

    Z kolei użytkownicy sieci telefonii komórkowej Era otrzymują wiadomości tekstowe zachęcające do wysłania SMS pod numer 1120, pod pozorem rzekomej wygranej w konkursie lub awarii karty SIM. Wysłanie takiego SMS o wskazanej przed nadawcę treści oznacza doładowanie działającej w systemie Era Tak-Tak karty pre-paid oszusta. Przykładowe treści takich SMS-ów brzmią:

  • "Era Omnix. Wygrałeś w naszym konkursie zestaw kina domowego, aby potwierdzić odbiór nagrody wyślij SMS o treści 668xxxxxx na numer 1120".
  • "/ERA/:System zanotował brak twojej karty SIM w sieci. Wyślij SMS o treści 660xxxxxx pod numer 1120, a skorygujemy błąd. W przeciwnym razie blokujemy Twoją kartę SIM".
  • "Z okazji urodzin ERA otrzymałeś 20 darmowych minut! Aby potwierdzić wyślij 9 cyfrowy kod 696xxxxxx na numer 1120. Koszt SMS-a 20 gr z VAT. www.era.pl".

  • Biorąc pod uwagę skalę problemu oraz ustawowy obowiązek operatora do podjęcia środków technicznych i organizacyjnych w celu ochrony abonentów, Prezes UKE wezwał TP S.A. oraz PTC Sp. z o.o. do przekazania w terminie 7 dni informacji o podjętych działaniach, mających na celu zapobieżenie podobnym sytuacjom.

    Jacek Strzałkowski
    Rzecznik Prasowy

    Tagi:

    Komentarze (0)
    1. pietro_asp pisze:

      Juz o tym slyszalem, a operatorzy pewnie jak zwykle nic z tym nie zrobia (jak to w Polsce).

    2. MuzioreQ pisze:

      Mi ju¿ dwa SMSy przysz³y "¿ekomo" z Ery w³a¶nie ze z okazji 9 urodzin otrzymuje 20 min a potem ze wygra³em zestaw kina domowego, ca³e szczê¶cie nie odpisa³em, ale znajomy odpisa³ i 20 z³ w b³oto posz³o. Ciekawe czy mu teraz Era to uwzglêdni :/

    3. Krzychum1 pisze:

      Mi równie¿ przysz³o z ERY ¿e na 9 urodziny dostaniesz 70 % wiêcej darmowych minut, ale ja te minuty akurat otrzyma³em :). Ale jak przychodzi jaki¶ g³upi sms np. wy¶lij co¶ tam pod numer w³a¶nie 1120 lub inne 7XXX to odrazu kasuje i tak samo bywa z mailami przychodzi co¶ po angielsku od razu usuñ.

      Mo¿e co¶ zrobi± operatorzy na numery 0-400 na 0-700 zrobili tylko przy okazji blokowa³o siê 0-800 :/

      Najlepsze wyj¶cie z tej ca³ej sytuacji to nie mieæ wcale telefonu 🙂

    4. Igloo pisze:

      @MuzioreQ
      pewnie, ¿e uwzglêdni. na rachunku 😛

      a tak na powa¿nie, trzeba po prostu umieæ czytaæ za zrozumieniem i znaæ numery operatora odpowiedzialne za takie do³adowania via sms no i wykazaæ sie rozs±dkiem oraz szcz±tkowa chocia¿ inteligencj±. jak widaæ, s± u¿yszkodnicy zbyt durni nawet na posiadanie telefonu
      bywa i tak 🙁

    5. ksviper pisze:

      Polskie Prawo Handlowe:
      §1
      pkt 1 – Klient zawsze musi straciæ aby firma zyska³a.
      pkt 2 – Wyci±gn±æ od klienta ile siê da i nie zwracaæ
      pkt 3 – Mieæ klienta g³êboko w d.. – powa¿aniu

    6. Nagus pisze:

      Typowo polskie kombinowanie: jak by tu kogo¶ okantowaæ…
      Na 0-400 s± równie¿ teleg³osowania. Na teleg³osowaniu z definicji nie ma przedzapowiedzi, wiêc po³±czenie trwaj±ce 4-6 sekund nie powinno dziwiæ.
      Autor albo jest idiot± albo uwa¿a swoich czytelników za idiotów – naci¶niêcie klawisza REDIAL zajmuje du¿o mniej ni¿ 5 sekund. Po³±czenia z 0-400 s± rozliczane za po³±czenie (za sztukê) a nie za czas trwania – tu wypada³oby przeczytaæ cennik i umowê przed podpisaniem.
      Najpierw siê nastuka rachunek jakimi¶ g³osowaniami a potem bezczelnie to reklamuje…

    7. antonio350 pisze:

      akurat vmam doczynienia z tym problemem,jak mo¿na zadzwoniæ na 0-400 je¿eli nie ma siê tvn 7 bo wszystkie po³±czenia na bilingu s± z godzin nadawania tego teleturnieju na tvn 7.nie posiadam anteny satelitarnej a jak mi wiadomo tvn 7 jest dostêpny tylko z satelity,posiadam telefon jeszcze na radiu i podejrzewam ¿e panowie z pewnej firmy zabawiaj± siê kosztem co niektórych abonetów.sprawa trafia do s±du,przez rzecznika ochrony praw konsumenta.mieszkam na tzw. zadupiu i do najbli¿szego s±siada z anten± satelitarn± mam przynajmniej 10 minut drogi.w 2 strony to 20 minut,a dzwonione by³o przez ca³y czas trwania programu.wypowied¿ ¿e kto¶ kombinuje nie dotyczy wszystkich

    8. alien666 pisze:

      mówicie o kmórkach , a co ja mam powiedzieæ jakk jakie¶ g…niane programy telewizyjne, wró¿ki jakie¶ czy inne zygmunty hajzery wysy³aj± do mnie reklamowe bzdury na stacjonarny telefon?! i w tym momencie przez dobrych kilka minut telefon jest zablokowany i nie mo¿na nigdzie dzwoniæ, a gdyby chodzi³o o ludzkie ¿ycie?…..

    Uprzejmie prosimy o przestrzeganie netykiety przy dodawaniu komentarzy. Redakcja CDRinfo.pl nie odpowiada za treść komentarzy, które publikują użytkownicy. Aby zmienic swoj avatar zarejestruj sie w serwisie www.gravatar.com.