Odkryto nowy obszar piractwa

Gregg - Monday, 05 June 2006, 10:40

Przemysł rozrywkowy próbuje zablokować wszystkie kanały mogące służyć wymianie plików, z sieciami peer-to-peer i blogami na czele. Teraz odkrył nowy, groźny obszar piractwa - muzyczne wideoklipy.


Pojawienie się witryn takich jak YouTube, MySpace, Google Video czy iFilm (a u nas JoeMonster), gdzie zawartość dostarczana jest przez użytkowników, spowodowało rewolucję w szkodliwym wymienianiu się plikami przez społeczności sieciowe. Udostępnia się tam teledyski, które nie należą do puli nagrań i artystów promowanych przez firmy nagraniowe - czyli nielegalnie, ponieważ bez zezwolenia.

W ciągu kilku ostatnich tygodni RIAA (Recording Industry Association of America) skoncentrowała wysiki na eliminowaniu udostępniania popularnych wideoklipów na tego typu stronach, a zwłaszcza na szczególnie gwałtownie rozwijajacej się YouTube. Strona, która deklaruje 6 milionów gości i 40 milionów strumieni dziennie, stała się rajem dla nielicencjonowanych klipów wideo, które są nagrywane za pomocą TiVo lub innych podobnych cyfrowych urządzeń i umieszczane w Internecie. Większość materiału pochodzi z MTV.

RIAA niedawno wysłała listy z żadaniem zaprzestania takich praktyk do osób udostępniających teledyski takich wykonawców, jak Nelly Furtado, Beyonce i Rihanna. Teraz użytkownicy klikający linki do niektórych teledysków, są witani notką: "Ten klip został usunięty na żądanie właściciela praw autorskich, RIAA, ponieważ został umieszczony bez jego zgody".


Zarówno przedstawiciele RIAA jaki i YouTube odmówili komentarzy. Jednak jedno ze zorientowanych w sytuacji źródeł sugeruje, że przemysł muzyczny naciska na YouTube i inne tego typu witryny, aby te zaczęły stosować technologie filtrujące w celu identyfikacji i blokowania prób nieautoryzownego rozpowszechniania chronionych prawem materiałów.

Źródło: Washington Post

Teledyski to forma reklamy, promocj. Najwidoczniej jednak są artyści, w których interesie jest - według występującej w ich imieniu RIAA - żeby nikt się o nich nie dowiedział. Następnym logicznym krokiem powinno być wystosowanie kategorycznych pism do wszystkich stacji telewizyjnych nadajacych wideoklipy...

Tagi:

Komentarze (0)
  1. Sunna pisze:

    Najwidoczniej s± arty¶ci, w których interesie jest – wed³ug RIAA – ¿eby nikt siê o nich nie dowiedzia³. Nastêpnym logicznym krokiem powinno byc wystosowanie kategorycznych pism do wszystkich stacji telewizyjnych nadajacych wideoklipy…

    to mogl sobie autor darowac

    Zyskaja na tym artysci mniej znani ktorzy zgodza sie udostepnic klipy za darmo i tyle. Jezli ktos nie ma prawa do umieszczania klipu to sie nie dziwmy ze ktos lapie nielegalnych userow.
    Mam rozumiec ze autor artykolu jest za piractwem ? Bo mozna tak samo powiedziec np o radiostacach w kontekscie piractwa mp3.

    Bardzo prosze o niezapedzanie sie w krytykowaniu riaa. Wiem ze ich dzialania sa bledne ale takie jest prawo.

  2. Axon pisze:

    @Sunna – masz racje – takie jest prawo, ale przeczy ono zdrowemu rozs±dkowi. Po to w³a¶nie siê produkuje chyba wideoklipy, aby dany artysta/piosenka sta³y siê popularne i ludzie chcieli kupiæ ich p³ytê. Klipów siê ludziom nie sprzedaje. Mo¿e kto¶ bardziej zoriwntowany w temacie mnie o¶wieci, jaki to mo¿e przynie¶æ zysk komukolwiek, ¿e zablokuj± videoklipy w necie?

  3. RobertK1981 pisze:

    z tego co widze to RIAA przesadz lekko , to mo¿e odrazu zamkniemy TV : MTV, VIVA, 4FUN itp . ,ale te¿ mo¿na z tego wywnioskowaæ ¿e nied³ugo i filmy wy¶wietlane w TV niebedziesz móg³ nagraæ na kasete wideo bo ciebie RIAA ¶cignie , a ten film wed³ug mnie bzdura na maksa.

  4. RobertK1981 pisze:

    aa dodam jeszcze jedno jak by¶ siê tak uda³o RIAA zrobiæ tak jak napisa³em to tak : RIAA – odniesie sukces ale z drugiej strony strac± sami wykonawcy .

  5. ziomal16 pisze:

    ale glupi ci amerykanie O_o

  6. loki7777 pisze:

    tylko nie biezecie pod uwage ze tv placi za puszczanie wideoklipow i tu jest kasa, sciaganie z netu teledyskow nie promuje nikogo, tylko napedza piractwo(piraci zarabiaja na skladankach z wideoklipami), a jak chcecie ogladac klipy to jest mtv, viva i inne programy muzyczne

  7. wredniak pisze:

    teledyski sa wg. reklama wiec zakazywanie ich publikacji w sieci jest bez sensu, szczegolnie w jakosci jaka prezentuje youtube .. raczej marna .. boja sie ze ktos wyciagnie z tego muzyke i bedzie sluchal w mp3 playerze?
    bledy w prawie i braku logiki trzeba wytykac a nie godzic sie na to bo "takie jest prawo"

  8. sobrus pisze:

    najgorsze ze z youtube mozna pobrac czasem fajne, stare teledyski (np z lat 80tych), ktorych juz praktycznie nikt nie nadaje. Jesli chcialbym taki miec to skad? W sklepie go nie kupie, a na stacje TV nie ma co liczyc bo nie dosc ze puszczaja taki wspolczesny chlam ze szkoda patrzec to jeszcze sposob ich prowadzenia (wnerwiajacy prezenterzy, masa konkursow SMS itp) jest taki ze <tutaj sam sie ocenzurowalem>.
    Niedawno np. po raz pierwszy w zyciu obejrzalem teledysk Foreigner "say you will". Wlasnie na youtube. W TV przez rok bym sie nie doczekal. Ale co to obchodzi RIAA co ktos chce poogladac. Wazna jest tylko kasa (w sumie sie im nie dziwie ale z drugiej strony oni mi tez nie powinni – mnie ich kasa srednio interesuje :D) .
    No i pewnie jak sobie cos z TV nagram po tygodniowym "polowaniu" na jeden klip to tez bede piratem.

  9. pepperman pisze:

    @Sunna
    skoro nawachales sie czegos to prosze oprzytomniej, a dopiero pozniej klec komentarze.

  10. _oki_ pisze:

    Naprawde tego juz za wiele!
    Polecam wszystkim serwis http://www.jamendo.com/ Sporo naprawde dobrej muzyki na licencji CreativeCommon do sluchania online w mp3 64k/OGG q4/OGG q-1 lub do pobrania legalnie przez Bittorrent/eMule w mp3 ~200k/OGG ~300k. Bez DRM bez wymagan w styulu IE+WMP.
    Sam decydujesz czy i jak pomoc artyscie. I niech RIAA i reszta ucza sie jak powinna wygladac dystrybucja muzyki. Jesli spora grupa osob potrafila sie ograniczyc tylko do tego i jemu podobnych serwisow to moze ktos RIAA by chwile pomyslal choc bardziej prawdopodobne jest tlumaczenie spadku popytu na muzyke piractwem a nie dzialaniami terrorystycznymi przemyslu muzycznego.

  11. Human pisze:

    a wg mnie to riaa przesadza i nikt z was nie ma racji broniac jej i jej wlasnosci! co do promocji muzy, kapeli itp coz pewnie to jest jakas, ale jakie to jest piractwo, skoro wiekszosc tych teledyskow jest marnej jakosci np 15fps, jakosc audio 16khz, 64kbit albo mniej, przeciez to chyba slon musial by na leb a nie ucho nadepnac by stale takiego szumu sluchac

  12. Bromba69 pisze:

    @Sunna "Bardzo prosze o niezapedzanie sie w krytykowaniu riaa. Wiem ze ich dzialania sa bledne ale takie jest prawo." jaja sobie robisz czy co?!

  13. Darth Jaden pisze:

    No nareszcie zajêli siê tym pirackim strumieniem. Przecie¿ jako¶æ muzyki/obrazu w strumieniu przewy¿sza jako¶æ DVD, a nawet FVD, BR i HD-DVD, a to ju¿ mo¿e s³u¿yæ do globalnego rozpowszechniania piractwa w Internecie.
    Pamiêtajcie piraci – wszystko co nie jest s³uszne, w³a¶ciwe i RYJOwate to piractwo. Nawet puszczanie b±ków w rytm macareny to ju¿ piractwo.

  14. Sunna pisze:

    Sie odezwali.
    A zeby wam ktos biedniejszy od was cos wam ukral bo on nie ma i go nie stac. Nie badzcie zalosni.
    Co ja poradze ze takie jest prawo ? Ja je ustalalem ? Ja zmuszalem artystow do podpisywania takich kontraktow ? Po to jest prawo zeby je przestrzegac, a nie komus sie nie podoba i robi inaczej. Jak artysta wyrazi zgode to ok, jak nie to nie. Moze nie zyczy sobie takiej promocji.
    Ostatnio coraz czesciej wydawane sa plytki z kompilacjami teledyskow danego artysty.
    Jak czegos nie mozna kupic to oznacza to ze mozna to ukrasc ? A gdzie szacunek dla artysty ?

    polska mentalnosc, tylko zeby ukrasc

  15. Sunna pisze:

    Jakby artystom sie chcialo to by cos zrobili z tym.
    A od starych klipow jest VH1 i VH Classic czy jak to sie zwie.

  16. Zybeks pisze:

    A ja bede kradl i koniec. Na 100 albumow sciagnietych (a szukam z mniej nzanych artystow na specjalistycznych serwisach torrentowych) podba mi sie moze z 5. To do jasnej cholery mam kupic 100 plyt tylko po to by mi sie spodobalo 5? Jasne dla tych riaa i artystow to marzenie. Ale ja tez mam marzenia, ze czego bym nie kupil to by mi sie podobalo. A tak sciagam 100 i wiem, ktore 5 kupic. A teledyski? Toz to czysta reklama, mowiaca jaka to nowa plyta (lub plyta z utworem jaki sam teledysk) jest cudowna – a to akurat w wiekszosci przypadkow nieprawda. Wielkie mi cos – ja jak zeche to i tak sobie sciagne teledysk, nie stad to stamtad… Kij im w rzyc

  17. cerber1978 pisze:

    Przeciez krecenie wideoklipu nie jest spowodowane checia wprowadzenia ogolu ludzkosci w stan euforii tylko jest spowodowany checia zysku. Tak i jest niestety swiat. publikujac nielegalnie takie klipy w internecie pozbawia sie ludzi ktorzy wydali sporo $$$ na realizacje takiego klipu, spodziewanych zyskow. Nie zmienia to faktu ze nie bierze sie pod uwage ze im wieksza popularnosc jakiegos artysty (np. w internecie) tym wiekszych mozna sie spodziewac zyskow ze sprzedazy legalnych kopii plyt CD. Poza tym nie ma lepszych statystyk popularnosci piosenkarzy jak tylko przegladnac logi ze serwera. Im wiecej sciagniec tym wieksza popularnosc .. zrobic wykres slupkowy i sprzedac stacji telewizyjnen albo samemu publikowac.

    Z gorniczym pozdrowieniem MS.

  18. picasso pisze:

    Sunna my¶lê, ¿e siê mocno zapêdzasz. Jaka polska mentalno¶æ? czy muszê Ci przypominaæ gdzie siê znajduj± i do kogo nale¿± serwery z których ca³y ¶wiat pobiera "multimedia"? Kwestia kontraktów jest o wiele bardziej z³o¿ona ni¿ Ci siê wydaje. Twierdz±c, ¿e takie jest prawo wprowadzasz w mnie w stan napadu ¶miechu, gdzie na tle instytucji, gigantycznych firm, ludzi krzycz±cych tak jak Ty o przestrzeganiu prawa, rz±du którego owe prawo równie¿ dotyczy, a którzy je perfidnie ³ami± na ka¿dym kroku ( na przyk³ad taki pseudo artysta Ho³dys…).

    Teledyski s± niczym innym jak form± promocji, to samo dotyczy bardzo du¿ej cze¶ci tego co siê znajduje na Youtube. W tym momencie tworzy siê paradoks podobny do tego, ¿eby ogl±dn±æ reklamê podpasek, muszê j± kupiæ. Ca³a ta sprawa to jak w±¿ zjadaj±cy w³asny ogon. Kwesti± czasu jest kiedy siê nim ud³awi.

  19. Darth Jaden pisze:

    @Picasso
    "Ca³a ta sprawa to jak w±¿ zjadaj±cy w³asny ogon. Kwesti± czasu jest kiedy siê nim ud³awi."

    Masz ca³kowit± racjê. Co do p³ytek z kompilacjami, faktycznie s± na polskim rynku. Szkoda tylko, ¿e to jest zaledwie cz±stka tego co zosta³o oficjalnie wydane. Sprowadzanie z niektórych krajów Europy ju¿ wogóle siê nie op³aca, gdy¿ pomimo ni¿szej ceny, na granicy dochodzi spore c³o. Wiêc wolê powiedzieæ "pass" i poczekaæ a¿ który¶ dystrybutor wreszcie siê zlituje nad nami (na ITI nie ma co liczyæ, jestem tego pewien).

  20. Alx pisze:

    @Sunna – Czy tobie nie przysz³o na my¶l, ze prawo od dawna przesta³o byæ prawem, a jest jedynie NARZÊDZIEM w rêkach tych, którzy maja pieni±dze (czytaj koncerny). W³a¶nie przez bierno¶æ i krótkowzroczno¶æ takich jak ty jeste¶my w ¶wietle prawa OKRADANI !!! A ¿eby tego by³o ma³o jeszcze "edukuj±" ca³e rzesze tzw. æwieræinteligentów, wmawiaj±c im, ¿e to jest "dobre", argumentuj±c w przekonuj±cy ale JEDNOSTRONNY sposób. Jak tak dalej pójdzie to nied³ugo nawet zanuciæ nie bêdzie wolno bez s³onej op³aty !
    PAZERNO¦Æ to straszliwa i nieuleczalna choroba !
    Wszystkim trze¼wego spojrzenia na ¶wiat ¿yczê !

  21. pepperman pisze:

    @Sunna
    nie osmieszaj sie. przede wszystkim zapoznaj sie czym tak naprawde jest RIAA. teledyski sa tylko forma promocji plyt i w interesie zespolow, wykonawocow jest, zeby jak najlepszy byl do nich dostep. jak jednak widac ktos zweszyl dodatkowy interes. i przestan uogolniac. moze u Ciebie w rodzinie to taka polska mentalnosc, zeby krasc..

  22. pietro_asp pisze:

    Jak zwykle ich wali…

  23. telemaniak2002 pisze:

    Sorki, wiecie mo¿e czy z tych stron mo¿na ¶ciagn±æ te teledyski które tam s± bez zbêdnego logowania, tylko po prostu download?

Uprzejmie prosimy o przestrzeganie netykiety przy dodawaniu komentarzy. Redakcja CDRinfo.pl nie odpowiada za treść komentarzy, które publikują użytkownicy. Aby zmienic swoj avatar zarejestruj sie w serwisie www.gravatar.com.