Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie,
w celu dostosowania ich do indywidualnych potrzeb każdego użytkownika, jak również dla celów reklamowych i
statystycznych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach
końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej
przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszych serwisów internetowych, bez zmiany ustawień
przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies
Słuchacze cyfrowego radia mogą wkrótce zacząć nagrywać utwory i udostępniać je w sieci. Aby temu przeciwdziałać czujna RIAA zwróciła się do FCC (Federal Communications Commission) aby ta rozważyła wprowadzienie regulacji ograniczających ten proceder. "Regulatorzy rynku, jak FCC, powinni się upewnić, że fale eteru nie zostaną zmienione w gigantyczną sieć wymiany plików" - mówią przedstawiciele RIAA. NAB (National Association of Broadcasters) nie wpadła w zachwyt, ponieważ dotąd tylko trzysta stacji radiowych nadaje w tym, dopiero rozwijanym, formacie. A stawianie ograniczeń może spowolnić rozwój.
Cyfrowe radio pozwala na przesyłanie dźwięku o jakości płyty CD na falach ultrakrótkich (teraz zwanych od stosowanej modulacji FM) oraz z jakością dzisiejszego UKFu na pozostałych zakresach (AM). Jednocześnie z dźwiękiem przesyłane są w postaci "metadanych" informacje o wykonawcy i nagraniu. Przesyłanych może być jednocześnie kilka sygnałów.
Obawy RIAA są o tyle uzasadnione, że w Europie pojawił się już odbiornik radiowy z możliwością zapisu o nazwie The Bug.
Jak kto? ma co? nagra? to i tak nagra, a panowie pchaj? si? wsz?dzie tam, gdzie mo?na wyrwa? par? groszy. Przecie? to chodzi tylko o to, aby stacje radiowe nadaj?ce w internecie p?aci?y tantiem czy jak?? op?at?. Tylko o to chodzi. Tyle, ?e jak zabraknie s?uchaczy to zabraknie i stacji radiowych, a wtedy wszelkie federacje nie b?d? mia?y racji bytu. Ot co.
jam3
- 13 June 2004, 01:25:51
Chcia?bym uprzejmie zwrci? uwage, ?e fale ultrakrotkie wcale nie s? zwane ultrakrtkimi dlatego, ?e w radiofonii analogowej sygna? modulowany jest cz?stotliwo?ciowo. Fale ultrakrtkie zwane s? dlatego ultrakrotkimi, ?e s? jeszcze krtsze od krtki. Sposb modulacji analogowej (cz?stotliwo?ciowy lub amplitudowy) nie ma wi?kszego zwiazku z d?ugo?ci? fali no?nej.
Fakt, ?e radiofonia analogowa nadaje na UKF sygna? modulowany cz?stotliwo?ciowo wynika z tego, ?e modulacja FM zosta?a wprowadzona do u?ytku w czasach, gdzy pozosta?e zakresy by?y juz w calo?ci zaj?te.
W uproszczeniu - wczesniej technologia nie pozwala?a na budowanie odbiornikw (nadajnikw) wykorzystuj?cych ten zakres cz?stotliwo?ci. Ze wzgledu na dlugo?? (a raczej - ultrakrtko??) fali, UKF jest idealny do modulacji cz?stotliwo?ciowej. Ze wzgl?du na tzw. dewiacj?, ograniczono pasmo przenoszenia do 16 kHz. Zaden odbiornik analogowy nie przenosi cz?stotliwo?ci akustycznych powy?ej 16 kHz. T? celow? u?omno?? wykorzystano do przeys?ania sygna?u r?nicowego w radiofonii stereofonicznej (mpx); po?niej za? do przesy?ania cyfrowego sygna?u RDS.
Analogowa telewizja, cho? nadawana na falach ultrakrotkich, nadaje sygna? wizyjny modulowany amplitudowo (AM). D?wi?k nadawany jest przewa?nie modulowany cz?stotliwo?ciowo.
Sygna? cyfrowy (radiowy lub telewizyjny) i jego jako?? maj? niewiele wsplnego z rodzajem modulacji (AM lub FM). G?sto?? "upakowania" strumieni danych (kana?w) nie zale?y wprost od zakresu fal wykorzystywanych do transmisji. Na jako?? przesy?anego d?wi?ku maj? wp?yw cz?stotliwo?? prbkowania i liczba bitw na sekund?. Jaki wp?yw na jako?? dekodowanego sygna?u ma liczba "upchni?tych" stacji na jednym kanale transmisji wiedz? ci, ktrzy maj? okazj? porwnac ofert? Cyfrowego Polsatu z satelitarnymi pakietami szanuj?cych si? dostawcw.
Naziemna radiofonia cyfrowa (DAB) dzia?a juz od wielu lat. Jest to niemiecki pomys? i dla jego potrzeb opracowano - znw w uposzczeniu - kodowanie stratne mp3. Pliki mp3 maja pasmo ograniczone od gry do 16 kHz i orygnalnie stosowana jest w nich metoda przesy?ania d?wi?ku stereofonicznego na?ladujaca analogowy multipleks (joint stereo). Twrcy mp3 nie przewidzieli tworz?c wiele lat temu swoje rozwi?zanie, ?e zrobi ono osza?amiajaca kariere w ?wiecie komputerw.
Z tego te? powodu DAB jako standard nie uwzgl?dnia mo?liwo?ci zabezpieczania transmisji przed zapisem w postaci strumienia danych. Tak samo jak obecnie stosowane cyfrowe systemy telewizji satelitarnej. Po prostu w czasach gdy je tworzono, nikomu nie ?ni?y si? takie mo?liwosci. dBox rulez ;-)
W USA stosowane s? inne rozwi?znia cyfrowej radiofonii naziemnej ni? w Europie. Na dodatek znacznie p?niej.
teddy
- 13 June 2004, 15:35:57
Do: jam3
Hahahaha... "krtko" i "na temat" :-)
Szczota
- 13 June 2004, 15:36:02
A RIA czy jak im tam moze mnie zamknac za to ze posiadam wieze w domu?? przeciez moge radio nagrywac na kasety :) Do tego mam jeszcze wideo w domu bosche pewnie w piekle bede sie za to smazyc :)
teddy
- 13 June 2004, 16:48:02
Szczota, chodzi o kopiowanie utworow w bezstratnej jakosci. RIAA nie ma obiekcji do uzytkownikow ktorzy kopiuja utwory z urzadzenia analogowego na analogowe bo dynamika utworu przeslanego analogowo w FM dodatkowo nagranego analogowo na tasme jest beznadziejna - krotko mowiac strata na jakosci jest znaczna, pasmo ograniczone do 14-15kHz nie mowiac o niskim odstepie sygnalu od szumu i innych zakloceniach. Technika cyfrowa stala sie "?dzb?em w oku" organizacji takich jak RIAA bo zapewnia bezstratne przesylanie jakosci utworow i ich kopiowanie. Format MP3 coprawda nie jest bezstratny ale odpowiednio wykorzystany staje sie bliski idealu. Kopiowanie utworow zakodowanych w formacie MP3 jest bezstratne.