Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie,
w celu dostosowania ich do indywidualnych potrzeb każdego użytkownika, jak również dla celów reklamowych i
statystycznych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach
końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej
przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszych serwisów internetowych, bez zmiany ustawień
przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies
Pozornie ta informacja nie ma nic wspólnego z naszymi zainteresowaniami. Ale tylko pozornie.
Gazeta Wyborcza donosi: - Pod koniec maja kupiłam na stronie internetowej LOT-u dwa tanie bilety do Paryża i z powrotem. LOT obciążył moją kartę kredytową. W elektronicznym potwierdzeniu otrzymałam numer rezerwacji i udałam się do biura LOT-u, by odebrać bilety - opowiada niedoszła klientka naszych narodowych linii lotniczych. W biurze biletów nie wydano z powodu "problemów technicznych", ale obiecano, że następnego dnia dostarczy je kurier. Zamiast tego zadzwonił pracownik LOT-u. Jak wyjaśnił, podana niska cena (ok. 480 zł za dwa bilety) wynikała z wewnętrznego błędu systemu sprzedaży internetowej. - Umowa nieważna, biletów nie będzie - zakomunikował.
Prawnicy, z którymi rozmawialiśmy oraz UOKiK nie mają wątpliwości - umowa została zawarta i powinna zostać wykonana. - Po akceptacji oferty i przyjęciu zapłaty właściciel internetowej witryny handlowej nie może tłumaczyć się, że się pomylił. To jego problem - mówi Piotr Stańczak z UOKiK. - Takich sytuacji nie należy traktować jako jednostkowego przypadku, każde tego typu zachowanie przedsiębiorcy jest niebezpieczne w ogóle dla rynku e-commerce. W Polsce handel internetowy i tak wciąż nie budzi zaufania klientów, transakcje online z użyciem kart kredytowych to nadal rzadkość. A jeden klient, który się sparzy oznacza dziesiątki osób z góry zniechęconych. Takie przypadki trzeba piętnować - uważa Stańczak.
Zdaniem Piotra Stańczaka z UOKiK, praktyki handlowe polskich przedsiębiorców w internecie pozostawiają w ogóle wiele do życzenia. - Analizując witryny handlowe obserwujemy brak ich przejrzystości i rzetelności. Dla klientów często nie jest jasne jakie są rzeczywiste łączne kosztów zakupu danego towaru czy usługi, nie mają czytelnej informacji o procedurach i samym towarze, nie wiedzą z kim właściwie zawierają umowę, z kim się mogą kontaktować. To się musi zmienić, bo rzuca cień na cały handel online - mówi Stańczak.
Mimo, że mamy prawo, które nakłada na sprzedawców pewne obowiązki, który z nich tak naprawdę tym się przejmuje? Czego się dowie na przykład potencjalny klient "największego polskiego sklepu internetowego" o albumie, poza tym, ile ma za niego zapłacić? Z jednej stroniy bardzo restrykcyjnie przestrzega się prawa ganiając dzieciaki po giełdach, a z drugiej pozwala na jawne łamanie go...
Czasem warto więc zerknąć być może na przepisy, aby poznać swoje prawa.
hehe... nie od dzisiaj wiadom, ze LOT to rodzinna firma. uklady, ukladziki, przekreciki :>. lepiej wzieliby sie za poprawe swojego wizerunku, bo na stronach rankingowych linii lotniczych kiepsciutko stoja.
Tipros
- 20 June 2004, 19:41:30
A co to nie od dzi? wiadomo, ?e jak kto? ma kase to mo?e sobie kpi? z prawa ??? W Polsce, albo takiemu trzeba odpu?ci?, ale mie? same problemy przez bardzo d?ugi czas .. takie prawo ... pro materialne, a takich sq... posadzili na wysokich sto?kach, ?e g?owa boli. A kraj "by?" taki pi?kny kiedy? !!!
ThanatoS
- 20 June 2004, 20:31:59
Hmm, czytalem o tym jakis czas temu, niestety oni i wiele firm nie znaja dokladnie prawa, a czesto wiedza ze moga je bezkarnie lamac.
RiksajluZ
- 21 June 2004, 01:35:46
Niektre firmy znaj? prawo, a i tak go nie respektuj?, szukaj?c stale coraz to nowych luk by mc skutecznie wymiga? si? z odpowiedzialno?ci. Firmy maskuj?c swoje b??dy i niedoci?gni?cia organizacyjne robi? to cz?sto w sposb wr?cz bardzo chamski staraj? si? unikn?? z?ej opinii - co idzie wprost przeciwnie w drug? stron?: prbuj? za?atwi? pojedy?czy przypadek a ko?czy si? na popsuciu wizerunku ca?ej firmy.
qwerty01
- 21 June 2004, 13:11:09
Ja bym poszed? odrazu do s?du LOT my?li, ?e jest bezkarny, tak jak i inne firmy.
Wawelski
- 21 June 2004, 16:48:08
Moje boje z jednym ze sklepw internetowych - http://forum.tweak.pl/viewtopic.php?t=69129&highlight=sirius
Sytuacja bardzo podobna do tej z LOTem.