close

Informacja dotycząca plików cookies

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, w celu dostosowania ich do indywidualnych potrzeb każdego użytkownika, jak również dla celów reklamowych i statystycznych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszych serwisów internetowych, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies


Nowe artykuły:
Więcej...
Nowe recenzje: RSS
Więcej...
Najnowsze pliki: RSS
Więcej...
Nowe biosy: RSS
Więcej...

 

Rozne

Najnowsze testy

Artykuły



09 października 2005

W grudniu po południu - Gregg 00:31

Od jutra abonenci sieci komórkowych mają prawo do zachowania swego numeru przy zmianie operatora. Teoretycznie. Plus, Era i Orange mówią o "kilkumiesięcznym pilotażu", "testach" i "początkowych ograniczeniach". Nie ustalili nawet ceny usługi.

Prawo do zachowania numeru to ogromna wygoda, bo zmieniając operatora (np. z powodu zbyt wysokich stawek), nie musimy informować znajomych o nowej komórce, drukować nowych wizytówek itd. Powinno obowiązywać już od maja ubiegłego roku, od wejścia Polski do UE. Ale nowe Prawo telekomunikacyjne weszło w życie dopiero we wrześniu 2004 r., a na dodatek przepisy o przenoszeniu numerów pozostały martwe.
Rzecznik Plusa Elżbieta Sadowska powiedziała, że "w terminie wyznaczonym przez regulatora firma uruchomi program pilotażowy przenoszenia numerów". Zastrzega, że mogą być utrudnienia i nie będzie to powszechnie dostępny system komercyjny. Taki ma być gotowy dopiero 16 stycznia.
O styczniu mówi także rzecznik Ery Witold Pasek. - Wcześniej liczba klientów, którzy będą mogli skorzystać z usługi, może być ograniczona, by nie ucierpiała jakość usług w naszej sieci - tłumaczy.
Za to Orange (dawniej Idea) nie planuje ograniczeń w migracji klientów. - To dla nas szansa na pozyskanie dodatkowych abonentów - przekonuje Jacek Kalinowski, rzecznik Orange.
Wszyscy operatorzy zapewniają za to, że od poniedziałku klienci będą już mogli składać odpowiednie wnioski. Tyle że wciąż nie wiadomo, ile nowa usługa ma kosztować. Zgodnie z prawem telekomunikacyjnym ma to być jednorazowa opłata i "nie może być ona zniechęcająca". Jacek Kalinowski, rzecznik Orange, twierdzi, że najpewniej cena będzie znana w listopadzie. Nieoficjalnie mówi się o 100-120 zł. Z kolei Elżbieta Sadowska z Plusa twierdzi, że cenę firma ujawni już w poniedziałek i będzie to około 100 zł. Natomiast Witold Pasek z Ery mówi: "Wysokość opłaty jest obecnie obliczana na podstawie całkowitych kosztów związanych z implementacją tej usługi. Podamy ją zapewne w styczniu". Czy to nie dziwne, że klienci będą zgłaszać się po usługę, nie znając jej ceny? "Na pewno będą się mogli wycofać, gdyby cena ich nieprzyjemnie zaskoczyła" tłumaczy Pasek.
Operatorzy muszą teraz m.in. zdecydować, czy zlikwidować zróżnicowanie stawek na połączenia wewnątrz i na zewnątrz sieci (droższe). Dzwoniący nie musi bowiem wiedzieć, że rozmawia z kimś według wyższej taryfy, ponieważ zmienił operatora. Innym wyjściem jest nagranie ostrzegających komunikatów. - Kto ma pokryć koszt wysłuchania komunikatu? Czy "stary", czy "nowy" operator? - pyta Pasek.
Jak będzie wyglądać zmiana operatora z zachowaniem numeru?
• Najpierw klient musi udać się do punktu sprzedaży nowej sieci i złożyć wniosek o potwierdzenie, że może mu ona zaoferować taką usługę (ma na odpowiedź siedem dni). • Następnie musi się udać do salonu dotychczasowego operatora i złożyć wniosek o rozwiązanie umowy. Na to operatorzy mają 14-30 dni od pełnego okresu rozliczeniowego, czyli operacja może potrwać nawet dwa miesiące. Dłużej mogą poczekać osoby, które mają umowy promocyjne. Zrywając je, musiałyby zapłacić dodatkowo kilkaset złotych.


Źródło: Gazeta Wyborcza

<< VSO PhotoDVD 2.0.13 build 1013 PL | | TSST SH-W162L/TS-H552L >>


Komentarze

Biken - 9 October 2005, 09:35:04
i pewnie b?dzie to tyle kosztowa? co sci?gni?cie simlocka w salonie...

Edi - 9 October 2005, 10:14:17
U nas zawsze jest pod grk?. W innych krajach mog? tylko u nas operatorzy stwarzaj? problemy. Mo?e jaka? wysoka kara spowodowa?aby przyspieszenie wprowadzenia tej us?ugi?

spidek - 9 October 2005, 10:23:25
Na innych forom czytalem ze ma byc 100-120z?.Sa to informacje potwierdzone.

zahariash - 9 October 2005, 11:25:17
Orange: "To dla nas szansa na pozyskanie dodatkowych abonentw"... tia, jasne... po przejeciu Idei prze Orange sporo ludzi tylko czeka, zeby od nich uciec :D

seciu - 9 October 2005, 12:49:15
Ja bym wolal zeby zostalo tak jest:) Wiadomo z jakiej sieci jest dany abonent i jaki jets kostz polaczenia po co caly cyrk z przenoszeniem numeru. Tylko bedzie ogromne zamieszanie i bedziemy placic wiecej. Jak dla mnie to porazka a w gre wchdoza jeszcze smsy:/ pewnie darmowe bramki zostana zlikwidowane no bo nie bedziemy wiedziec w jakiej sieci jest dany nr bo bedzie wszystko wymieszane i popieprzone ostrym pieprzem:/ Niech zostanie tak jak jest i bedzie wszytsko uregulowane!

Tlizzy - 9 October 2005, 12:52:16
faktycznie idea po zmianie nazwy juz nie jest taka tania.....

epol - 9 October 2005, 12:57:02
Orange chce popzyskac klientow? Chyba sie im w glowach popie&*^%&! To wlasnie od nich bede ludzie uciekali!! Prawdopodobnie i ja, bo juz widze co mi zaproponuje orange :/

pietro_asp - 9 October 2005, 13:40:19
Moim zdaniem to dobrze, ze bedzie mozna przenosic numery, ale czemu tak dlugo?? Jak ktos zna odp to mistrzem jest u mnie.
Moze sie zacznie troche wieksza konkurencja, bo czesc ludzi przywiazanych do numeru nie bedzie juz przywiazana do sieci. A tak wogole to oplata powinna byc moim zdaniem free bo w koncu operatorowi powinno zalezec na tym aby wlasnie do niego przepisywali sie abonenci:D

Nagus - 9 October 2005, 17:24:55
@pietro_asp
Dla tego tak d?ugo bo chodzi o trzy rzeczy: pieni?dze, pieni?dze i pieni?dze.
1. Wdro?enie takiego systemu kosztuje od groma kasy, zyski s? w?tpliwe, wi?c nikt si? nie wyrywa do wy?o?enia
2. Trzeba stworzy? baz? danych wspln? dla wszystkich operatorw. Ka?dy forsuje swoje rozwi?zania czyli takie, do ktrego ma lepiej przygotowan? sie?=wyda mniej kasy na jej modernizacj?
3. Na utrzymanie tego systemu te? operatorzy musz? si? zrzuca? a nikt si? nie wyrywa do p?acenia za to.

No i na dodatek jeszcze jest problem techniczny, bo nikt takiego systemu u nas jeszcze nie robi?, wi? nie wiadomo czy ten system odpali, a zrobienie w nim poprawek potrwa miesi?ce (co jest normalnym zjawiskiem). Cho? wprowadzenie tego w komrkowchach i tak jest 100 razy ?atwiejsze ni? w stacjonarce. A to ?e w innym kraju dzia?a? To znaczy dok?adnie NIC. Bo ka?da sie? jest inna i znikom? cz??? rozwi?za? da si? przenie?? ?ywcem.

malciak - 9 October 2005, 22:57:13
A jak si? ma sprawa do TAK-TAK-w itd?? Bo ja mam zarejestrowany nu,er w tt za ktrego zap?aci?em i jak b?de mia? ochot? go przenie?? to dam rady ??

Szafran - 10 October 2005, 12:18:33
@nagus
a wlasnie ze znaczy i to bardzo duzo... skoro tam dziala to i u nas moze... przeciez caly ten sprzet itp dziala w oparciu o znormalizowane protokoly bo inaczej musialbys kupowac telefony optymalizowane pod katem sieci a to znaczy ze wdrozenie tego u nas nie bedzie sie az tak bardzo roznilo niz w innych krajach.

Nagus - 10 October 2005, 17:08:25
@malciak
Nie ma przymusu prawnego, gdy? prawo telekomunikacyjne dot. przenoszenia numeru mwi tylko o abonentach sieci a nie u?ytkownikach. Pre-paidy s? w?a?nie u?ytkownikami a nie abonentami. Ponadto, przynajmniej do niedawna, pre-paidy funkcjonowa?y w sieci jako numery tymczasowe. Ogranicza to znacznie mo?liwo?ci zarz?dzania takim numerem. A na koniec, pre-paidy generuj? mniejszy i mniej pewny przychd ni? abonentowce wi?c operatorom niezale?y na przenoszeniu takich numerw. Kasa rulez.
@Szafran
Jedyna sie? telefoniczna, ktra ma jak?kolwiek inteligencj? na poziomie terminala (telefonu) to ISDN a jak rozwini?ty jest ISDN w Polsce ka?dy widzi. Jak? masz inteligencj? w mikrofonie, g?o?niczku i dzwonku??
To nie telefon realizuje us?ug? a centrala telefoniczna, do ktrej jest pod??czony (no, w ISDN aparat ma nieco wi?cej do powiedzenia). To, ?e us?uga wygl?da jak na zachodzie wcale nie oznacza, ?e jest u nas realizowana w ten sam sposb! Sprawa rozbija si? g?wnie o sygnalizacj?. Jest ona zestandaryzowana, ale wiele wiadomo?ci ma parametry opcjonalne specyficzne dla danego kraju i dlatego ka?da sie? jest "uszyta" pod dany kraj.
Ju? nie wspominaj?c o problemach sprz?towych: inaczej implementuje si? us?ug? w Deutsche Telecom, gdzie maj? tylko centrale Siemensa i niektre us?ugi s? oparte na wewn?trznej (niekompatybilnej!!) komunikacji mi?dzycentalowej, a inaczej w Polsce gdzie s? centrale 4 g?wnych producentw i s? problemy z dogadaniem ich mi?dzy sob?...

Szafran - 11 October 2005, 00:04:39
@nagus
jak sie tylko chce to wszystko sie da zrobic bez wiekszych zgrzytow

Nagus - 11 October 2005, 18:17:47
@Szafran
Jasne ?e si? da. Cho? zgrzytw zawsze jest du?o. Pozostaje jeszcze najwa?niejsza kwestia: ZA ILE. Wielu rzeczy po prostu nie op?aca si? wdro?y?.

Szafran - 13 October 2005, 10:34:22
@nagus
twoja postawa to typowa postawa naszego rzadu
nic sie nie chce, nic sie nie oplaca
polacy zawsze tak mysla
w ladnych paru innych krajach sie dalo i oplacilo to czemu akurat u nas niby ma sie nie dac i nie oplacac ?? jestesmy jakims ewenementem w tym przypadku czy jak ?? ... raczej watpie w to


Komentarze sa dostępne tylko dla zarejestrowanych użytkownikow (jeżeli masz konto na forum wystarczy sie zalogowac). Jeżeli nie, zarejestruj się (rejestracja jest darmowa).
Nazwa użytkownika:
Hasło: