Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie,
w celu dostosowania ich do indywidualnych potrzeb każdego użytkownika, jak również dla celów reklamowych i
statystycznych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach
końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej
przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszych serwisów internetowych, bez zmiany ustawień
przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies
W ramach ochrony praw abonentów UKE sprawdza połączenia na numery 0-400 oraz zasady uzupełniania stanu konta telefonów pre-paid.
Pełniąca obowiązki Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej Pani Anna Streżyńska, podejmując interwencję w zakresie ochrony prawa abonentów usług telekomunikacyjnych, wezwała:
Prezesa Telekomunikacji Polskiej S.A. Pana Marka Józefiaka do złożenia wyjaśnień, w jaki sposób TP S.A. chroni abonentów przed wyłudzeniami za pomocą numerów 0-400 (numery o podwyższonej płatności stosowane w teległosowaniach i telekonkursach);
Prezesa Zarządu PTC Sp. z o.o. Pana Tadeusza Kubiaka do poinformowania, jak operator chroni Klientów sieci Era przed nadużywaniem możliwości uzupełnienia stanu konta telefonicznego w systemie Era Tak-Tak poprzez wysyłanie wiadomości SMS przez osobę trzecią.
Do Urzędu zgłaszają się ze skargami abonenci TP S.A., którzy na rachunkach telefonicznych mają wykazane wiele krótkotrwałych połączeń z numerami 0-400. Ich czas trwania nie przekracza zwykle 4-6 sekund, a po upływie kolejnych ok. 5 sekund połączenie nawiązywane jest ponownie. Biorąc pod uwagę czas niezbędny do wpisania numeru na klawiaturze telefonu, jak również obowiązek przekazania przed nawiązaniem połączenia zapowiedzi słownej o cenie jednostki rozliczeniowej danej usługi, tak krótki czas połączeń na numery 0-400 wskazuje, iż nie mogą być realizowane samodzielnie przez abonenta. Pomimo tego, abonenci TP S.A. są obciążani w rachunkach telefonicznych za każde kilkusekundowe połączenie, jak za pełną minutę rozmowy.
Z kolei użytkownicy sieci telefonii komórkowej Era otrzymują wiadomości tekstowe zachęcające do wysłania SMS pod numer 1120, pod pozorem rzekomej wygranej w konkursie lub awarii karty SIM. Wysłanie takiego SMS o wskazanej przed nadawcę treści oznacza doładowanie działającej w systemie Era Tak-Tak karty pre-paid oszusta. Przykładowe treści takich SMS-ów brzmią:
"Era Omnix. Wygrałeś w naszym konkursie zestaw kina domowego, aby potwierdzić odbiór nagrody wyślij SMS o treści 668xxxxxx na numer 1120".
"/ERA/:System zanotował brak twojej karty SIM w sieci. Wyślij SMS o treści 660xxxxxx pod numer 1120, a skorygujemy błąd. W przeciwnym razie blokujemy Twoją kartę SIM".
"Z okazji urodzin ERA otrzymałeś 20 darmowych minut! Aby potwierdzić wyślij 9 cyfrowy kod 696xxxxxx na numer 1120. Koszt SMS-a 20 gr z VAT. www.era.pl".
Biorąc pod uwagę skalę problemu oraz ustawowy obowiązek operatora do podjęcia środków technicznych i organizacyjnych w celu ochrony abonentów, Prezes UKE wezwał TP S.A. oraz PTC Sp. z o.o. do przekazania w terminie 7 dni informacji o podjętych działaniach, mających na celu zapobieżenie podobnym sytuacjom.
Juz o tym slyszalem, a operatorzy pewnie jak zwykle nic z tym nie zrobia (jak to w Polsce).
MuzioreQ
- 17 March 2006, 01:36:59
Mi ju? dwa SMSy przysz?y "?ekomo" z Ery w?a?nie ze z okazji 9 urodzin otrzymuje 20 min a potem ze wygra?em zestaw kina domowego, ca?e szcz??cie nie odpisa?em, ale znajomy odpisa? i 20 z? w b?oto posz?o. Ciekawe czy mu teraz Era to uwzgl?dni :/
Krzychum1
- 17 March 2006, 07:59:55
Mi rwnie? przysz?o z ERY ?e na 9 urodziny dostaniesz 70 % wi?cej darmowych minut, ale ja te minuty akurat otrzyma?em :). Ale jak przychodzi jaki? g?upi sms np. wy?lij co? tam pod numer w?a?nie 1120 lub inne 7XXX to odrazu kasuje i tak samo bywa z mailami przychodzi co? po angielsku od razu usu?.
Mo?e co? zrobi? operatorzy na numery 0-400 na 0-700 zrobili tylko przy okazji blokowa?o si? 0-800 :/
Najlepsze wyj?cie z tej ca?ej sytuacji to nie mie? wcale telefonu :)
Igloo
- 17 March 2006, 09:56:02
@MuzioreQ
pewnie, ?e uwzgl?dni. na rachunku :P
a tak na powa?nie, trzeba po prostu umie? czyta? za zrozumieniem i zna? numery operatora odpowiedzialne za takie do?adowania via sms no i wykaza? sie rozs?dkiem oraz szcz?tkowa chocia? inteligencj?. jak wida?, s? u?yszkodnicy zbyt durni nawet na posiadanie telefonu
bywa i tak :(
ksviper
- 17 March 2006, 14:16:27
Polskie Prawo Handlowe:
1
pkt 1 - Klient zawsze musi straci? aby firma zyska?a.
pkt 2 - Wyci?gn?? od klienta ile si? da i nie zwraca?
pkt 3 - Mie? klienta g??boko w d.. - powa?aniu
Nagus
- 17 March 2006, 18:50:15
Typowo polskie kombinowanie: jak by tu kogo? okantowa?...
Na 0-400 s? rwnie? teleg?osowania. Na teleg?osowaniu z definicji nie ma przedzapowiedzi, wi?c po??czenie trwaj?ce 4-6 sekund nie powinno dziwi?.
Autor albo jest idiot? albo uwa?a swoich czytelnikw za idiotw - naci?ni?cie klawisza REDIAL zajmuje du?o mniej ni? 5 sekund. Po??czenia z 0-400 s? rozliczane za po??czenie (za sztuk?) a nie za czas trwania - tu wypada?oby przeczyta? cennik i umow? przed podpisaniem.
Najpierw si? nastuka rachunek jakimi? g?osowaniami a potem bezczelnie to reklamuje...
antonio350
- 17 March 2006, 22:06:06
akurat vmam doczynienia z tym problemem,jak mo?na zadzwoni? na 0-400 je?eli nie ma si? tvn 7 bo wszystkie po??czenia na bilingu s? z godzin nadawania tego teleturnieju na tvn 7.nie posiadam anteny satelitarnej a jak mi wiadomo tvn 7 jest dost?pny tylko z satelity,posiadam telefon jeszcze na radiu i podejrzewam ?e panowie z pewnej firmy zabawiaj? si? kosztem co niektrych abonetw.sprawa trafia do s?du,przez rzecznika ochrony praw konsumenta.mieszkam na tzw. zadupiu i do najbli?szego s?siada z anten? satelitarn? mam przynajmniej 10 minut drogi.w 2 strony to 20 minut,a dzwonione by?o przez ca?y czas trwania programu.wypowied? ?e kto? kombinuje nie dotyczy wszystkich
alien666
- 18 March 2006, 01:49:17
mwicie o kmrkach , a co ja mam powiedzie? jakk jakie? g...niane programy telewizyjne, wr?ki jakie? czy inne zygmunty hajzery wysy?aj? do mnie reklamowe bzdury na stacjonarny telefon?! i w tym momencie przez dobrych kilka minut telefon jest zablokowany i nie mo?na nigdzie dzwoni?, a gdyby chodzi?o o ludzkie ?ycie?.....