Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie,
w celu dostosowania ich do indywidualnych potrzeb każdego użytkownika, jak również dla celów reklamowych i
statystycznych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach
końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej
przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszych serwisów internetowych, bez zmiany ustawień
przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies
Koncerny-założyciele organizacji HDMI (Hitachi, Matsushita Electric Industrial Co., Royal Philips Electronics, Silicon Image, Sony Corp., Thomson oraz Toshiba Corp.) wydały dziś oświadczenie o nowych usprawnieniach zastosowanych w przypadku nowej wersji interfejsu HDMI.
Kolejna odsłona tego standardu charakteryzować się będzie zwiększoną paletą kolorów, ponad dwukrotnie większą przepustowością, automatyczną synchronizację wyświetlanego obrazu z dźwiękiem (technologia "Lip Sync") oraz obsługą nowych formatów audio. Ponadto HDMI 1.3 jest w pełni kompatybilny wstecz z poprzednimi wersjami tego standardu.
Nowości w wersji 1.3:
zwiększona przepustowość z 165MHz (4,95 Gbps) do 340 MHz (10,2 Gbps) umożliwiająca wyświetlanie obrazu w wyższej rozdzielczości czy o większej ilości klatek na sekundę
obsługa kolorów o głębokości 30, 36 oraz 48 bitów (poprzednio zaledwie 24 bity)
nowe mini złącze dla małych przenośnych urządzeń jak kamery
wspomniana wyżej technologia "Lip Sync"
nowe bezstratne formaty dźwięku (Dolby TrueHD oraz DTS-HD Master Audio)
No niezle musz przyznac... Ciekawe kiedy zaczna to do sprzetu jakiegos montowac, oczywiscie takiego, ktory przetworzy potem ten sygnal, w jakiejs odpowiedniej jakosci (patrz wyzej:P) ;)
undead
- 24 June 2006, 08:30:13
"nowe bezstratne formatu d?wi?ku (Dolby TrueHD oraz DTS-HD Master Audio)" - Chyba ja nie rozumiec po Polska
marek_haj
- 24 June 2006, 10:45:28
"obs?uga kolorw o g??boko?ci 30, 36 oraz 48 bitw (poprzednio zaledwie 24 bity)"
zaledwie .. no niech bedzie. Ciekawe kto zauwazy roznice pomiedzy kolorem 24 a 48 bitowym :P
Tipros
- 24 June 2006, 16:25:34
w zale?no?ci od aplikacji r?nica pomi?dzy 24 a 32 bitow? palet? mo?e by? wielkie, gdy? w przypadku zani?enia palety kolorw wzgl?dem ?rd?a mo?e spowodowa? bardzo brzydko widoczny chocby gradient ...
Marki typu Loewe i podobna pulka zacznie to stosowa? w momencie dost?pno?ci sprz?tu, ale tak samo jak poprzednia generacja HDMI nale?y rozr?ni? gniazdo HDMI od obs?ugi standardu HDMI ...
pandy
- 25 June 2006, 14:04:06
Najpierw to niech konsorcjum hdmi zagwarantuje kompatybilnosc miedzy urzadzeniami korzystajacymi z hdmi a obecnymi juz na rynku - specyfikacja pelna luk powoduje ze wiele urzadzen ma powazne klopoty z praca... a
Tipros
- 25 June 2006, 18:45:00
@pandy
Mylisz poj?cia. To producenci sprz?tu prbuja obni?y? koszty sprz?tu poprzez nie stosowanie elektroniki odpowiedzialnej za obrbk? tego sygna?u, a zak?adaj?c jedynie gniazdo i na si?e dopasowuj?c format sygna?u by przeszed?. Najta?sze DVD z HDMI kosztuje 250 z?, podczas gdy sama elektronika odpowiedzialna za transfer sygna?u to ok 300 z? (po cenie hurtowej - dane z artyku?u w jednym z magazynw elektronicznych kilka miesi?cy temu) Poza tym przewd, ktry zapewni brak zak?ce? do?? rozbudowanego sygna?u cyfrowego to tak?e nastepna cz??? sukcesu. Tak wi?c niezgodno?ci rodz? si? tylko na niskiej p?ce ...
Tak zupe?nie offtopic to wszelkie standardy cyfrowe, elektroniczne i komputerowe nie mog? nie posiada? b??dw. Jest to awykonalne. Ju? dawno kto? powiedzia?, ?e nie ma bezb??dnych proramw, s? tylko takie, w ktrych b??dw jeszcze nie znaleziono ...
Offtopic2. Przewd Y-Pb-Pr zapewnia lepsza jako?c sygna?u na du?? odleg?o?? - zachowuj?c podobn? jako?? stosowanych elementw. Tak samo z d?wi?kiem wysokiej jako?ci. R?nica jest taka, ?? HDMI to jeden ma?y kabelek a ca?a reszta to zwitka kabli, ktre si? nigdzie nie mieszcz? ...
PrzemekB
- 26 June 2006, 14:46:30
@Tipros
Niestety w przypadku g??bi kolorw nie mog? si? zgodzi?.
Je?li chodzi o gradient, to takie przej?cie kolorw nie jest zauwa?alne dla nikogo.
Cz?owiek potrafi rozd?ni? ok 10 000 000 kolorw.
Palet 24bit posiada 16777216 kolorw (po 8bit na sk?adow?)
30 bit to: 1 073 741 824 kolorw
36 bit to:68 719 476 736 kolorw
48 bit to:281 474 976 710 656 kolorw
Ta liczba to jest tylko marketing. Nikt nawet nie zauwa?y, czy go kto? tobi w konia. Przy wy?szej rozdzielczo?ci wida? popraw?, ale liczby kolorw, to ju? nikt nie zobaczy.
Odno?nie przesy?u sygna?u cyfrowego, to wystarczy kod korekcyjny Shanon Fanno i kable mog? by? s?abe :)
Teraz s? wprowadzane kody slotowe, ktre umo?liwi? jajlepsz? transmisj?, ale na to trzeba jeszcze poczeka?.
W ka?dym razie to wszystko to marketint podobnie jak d?wi?k 96KHz dla nietoperzy :)
Poke
- 26 June 2006, 17:09:52
PrzemekB - zgadzam sie w 100%. To jest marketing i wyciaganie kasy.
Tipros
- 26 June 2006, 17:25:45
@PrzemekB
To w przypadku sygna?u kompresowanego MPEG2, ktry najcze?ciej si? stosuje np kompresja nast?puje we fragmentach, ktre w danym momencie nie zawieraj? ?adnej zmiany - mo?na powiedzie?, ?e taki obraz w danej chwili jest statyczny. Obraz ktry powsta? w 32 bitach w tym przypadku bo zdegradowaniu do 24 bitw b?dzie wykazywa? przek?amania i tak?e brzydko widoczny gradient - sprawdzone empirycznie - g?wnie na statycznych obrazach.
PrzemekB
- 26 June 2006, 17:53:14
@Tipros
Zaraz zaraz :) nie tak do ko?ca :)
Do obrazy przewa?nie dodaje si? dithering aby unikn?? widocznego gradientu...
Natomiast to o czym piszesz, to s? niedoskona?o?ci filtrw. Mo?esz sobie wzi?? gradient w 24bitach obni?y? ilo?? kolorw do 16bit i zapisa? jako obrazek np 48bit. Ciekaw jestem jak bardzo Ci? to zaskoczy, bo przej?cia kolorw b?d? bardzo widoczne i beznadziejny obraz. Nie wa?ne ile masz kolorw 24bity w zupe?no?ci wystarcz?. Podwojenie tej ilo?ci na prawd? nie zmieni jako?ci obrazu ale spowoduje, ?e b?dzie potrzebny 2 krotnie wi?ksze pasmo lub 2 krotnie wi?kszy no?nik. Natomiast je?li chodzi o zapis w formacie MPEG (nie wa?ne, czy 1,2 czy 4) zasada jest taka jak przy JPEG. Niby masz te 24bity, ale obcinana jest liczba kolorw i zamieniana na jasno??. Dzi?ki temu obraz jest mniejszy i posiada mniej kolorw. Je?li b?dziesz mia? zapis w formacie stratnym, to i tak nie b?dziesz mia? ntych bitw o ktrych tu pisz?. Poczytaj o tablicach psychowizualnych. Tych kolorw nie widzisz.Jedyne co widzisz, to zniekszta?cenia w wyniku kompresji.Przy ogl?daniu obrazu w kompresji bezstratnej obraz jest idealny, ale jeszcze przez wiele lat tego si? nie uda zastosowa? obraz HDTV mia?by 155 B/s co oznacza, ?e powiniene? mie? ??cze ponad 1gigabit :)
Tak wi?c jak ju? wspomnia?em wcze?niej, to tych kolorw nie widzisz. Cz?owiek widzi maksymalnie 10 000 000. Reszta to reklama i ludzie si? daj? nabiera?.
PrzemekB
- 26 June 2006, 17:55:12
Sorki :) zamiast 155 B/s powinno by? 155 MB/s
Tipros
- 26 June 2006, 20:05:25
@PrzemekB
W jednej cz??ci nie wiem czy widzisz, ale piszemy o tym samym. Ca?y czas nie chodzi mi o to, ?e b?dzie wida? ilo?c kolorw lub nie. Chodzi o fakt, ?e posiadaj?c r?ne mo?liwo?ci ?rd?a i wy?wietlacza b?dzie widoczna degradacja w tym zakresie o ktrym pisz?. Chcia?bym u?ci?li? tak?e, ?e chodzi ca?y czas o sprz?t RTV a nie komputerowy.
PrzemekB
- 26 June 2006, 20:33:57
@Tipros
W dalszym ci?gu si? nie zgodz? :)
Przy palecie 8bit na kolor NIE WIDA? przej?cia kolorw w gradiencie... Nie wa?ne, czy TV, czy monitor...
Tipros
- 27 June 2006, 01:06:50
Je?li taka jest Twoja opinia to by unikn?? dalszej dewagacji za??my, ?e ja widz? a Ty nie ...
PrzemekB
- 27 June 2006, 09:35:20
@Tipros
Zajmuj? si? grafik? i to co widzia?e?, to jest b??d wywo?any u?yciem s?abego filtru.
Tipros
- 27 June 2006, 11:12:32
@PrzemekB
o jakim filtrze w TV mwisz ?
PrzemekB
- 27 June 2006, 17:33:27
@Tipros
Kiedy co? konwertujesz z jednego formatu na inny, to u?ywasz filtrw: pre lub post.
Sygna? jest przetwa?any