close

Informacja dotycząca plików cookies

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, w celu dostosowania ich do indywidualnych potrzeb każdego użytkownika, jak również dla celów reklamowych i statystycznych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszych serwisów internetowych, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies


Nowe artykuły:
Więcej...
Nowe recenzje: RSS
Więcej...
Najnowsze pliki: RSS
Więcej...
Nowe biosy: RSS
Więcej...

 

Rozne

Najnowsze testy

Artykuły



15 marca 2009

Ładuj pan do pełna

Gregg 11:14
W dzisiejszym świecie trudno sobie wyobrazić życie bez urządzeń przenośnych zasilanych z baterii i akumulatorów. Również przemysł samochodowy coraz częściej oferuje samochody "na baterie", czyli elektryczne. Problem jednak stanowi długi czas ładowania. A jeśli ładowanie baterii w samochodzie będzie trwało tyle, co tradycyjne tankowanie? A naładowanie baterii w laptopie czy telefonie komórkowym sekundy? Stosowane obecnie baterie litowe przechowują duże ilości energii. Jednak bardzo powoli ją oddają i wymagają długiego ładowania. W przypadku samochodu elektrycznego oznacza to, że można nim stosunkowo długo jeździć ze sporą prędkością, jednak nie da się uzyskać dużego przyspieszenia, a po wyczerpaniu się baterie będą wymagały wielogodzinnego ładowania. Inżynierom z Massachusetts Institute of Technology udało się rozwiązać te problemy. Zmodyfikowali powszechnie stosowany w bateriach materiał tak, że powstało w nim coś w rodzaju "obwodnicy", pozwalającej na bardzo szybki transport energii. Taka ulepszona bateria stała się nie tylko mniejsza i lżejsza, ale ładowanie zajmuje sekundy, a nie godziny. Dotąd uważano, że za procesy ładowania i rozładowania odpowiedzialne są jony litu wraz z elektronami, które bardzo wolno przemieszczają się niosąc ładunek elektryczny przez materiał, z którego zbudowano baterię. Ale jakieś pięć lat temu profesor z instytutu inżynierii materiałowej MIT Gerbrand Ceder i jego zespół dokonali zaskakującego odkrycia. Okazało się, że jony mogą poruszać się bardzo szybko. Zaczęto więc poszukiwać przyczyn spowalniania. Szczegółowe badania wykazały, że jony poruszają się błyskawicznie tylko przez obecne w materiale tunele znajdujące się na powierzchni. Jon mający pod sobą tunel przemieści się bardzo szybko. Inny, nie mający "swojego" tunelu, porusza się bardzo powoli, a nie potrafi przemieścić się tak, by znaleźć się nad tunelem. Profesor Ceder i absolwent wydziału inżynierii materiałowej Byoungwoo Kang tak zmodernizowali strukturę powierzchni materiału wykorzystywanego w bateriach, by jony same, poruszając się jak po obwodnicy, trafiały do tunelu. Uczonym udało się zbudować miniaturową baterię, która ładuje się i rozładowuje w czasie 10-20 sekund. Identyczna bateria wyprodukowana w tradycyjny sposób potrzebuje na to 6 minut. Dodatkowo dokładne badania wykazały, że zmodyfikowany materiał nie ulega degradacji w wyniku powtarzania się cyklu ładowania-rozładowania. To oznacza, że nowa bateria o tej samej pojemności może być mniejsza i lżejsza od tradycyjnej, ponieważ do uzyskania tego samego rezultatu wymaga mniejszej ilości materiału. Ceder uważa, że nowe baterie powinny pojawić się w sklepach w ciągu dwóch-trzech lat. Niestety, z powodu olbrzymiego zapotrzebowania na energię ładowanie baterii samochodu z domowej sieci elektrycznej stanie się niemożliwe.
<< Hard Disk Sentinel Professional (HDSentinel) 2.81 | | Para monitorów FullHD Princeton >>


Komentarze

Human - 15 March 2009, 13:05:08
ciekawe kto wygra, toshiba niby na tym cebit miala pokazac swoje gotowe aku ktore laduja sie 90% w 5 minut.
a ten nowy produkt potrzebuje jeszcze 2-3 lat.
na guru3d czytalem o tym wczesniej i tam tez jest notka, ze 2 firmy juz kupily prawa do technologi i chca za 2 lat wprowadzic w sklepach.

joujoujou - 15 March 2009, 16:20:50
Dla mnie bomba - oby jak najszybciej wprowadzili do sprzeda?y.

Oby te? w rzeczywisto?ci okaza?y si? rwnie dobre jak w entuzjastycznych zapowiedziach... ;-p

Alx - 15 March 2009, 20:28:05
Tak, jako bateryjki do wszelkiego sprz?tu przeno?nego pojawi? si? i to my?l?, zgodnie z zapowiedziami, za 2-3 lata.
Je?li chodzi o akumulatory samochodowe, to te? si? pojawi? za 2-3 ...dekady. Wtedy wyczerpi? si? z?o?a ropy...

Jarson - 15 March 2009, 23:07:18
Ciekawe, czy krtszy czas ?adowania wi??e si? rwnie? z mniejszymi stratami energii podczas tego procesu (to by by?o logiczne). Nie przejmuj? si? raczej, czy zaoszcz?dz? par? watw energii podczas ?adowania aku 850 mAh w telefonie, ale przy ?adowaniu akumulatorw w samochodzie, b?dzie to mia?o istotne znaczenie...

Seth - 16 March 2009, 15:20:49
jaka jest trwa?o?? tych aku?
ani my?l? je wymienia? co 2-3 lata,,,

piotrcz - 16 March 2009, 17:47:56
@seth - przy normalnym u?ytkowaniu to na ile Ci starcza obecny akumulator ?
Co do "Niestety, z powodu olbrzymiego zapotrzebowania na energi? ?adowanie baterii samochodu z domowej sieci elektrycznej stanie si? niemo?liwe." wystarczy podzieli? aku na mniejsze komrki i nie ?adowa? wszystkich na raz tylko krokowo.

Seth - 17 March 2009, 09:16:41
@piotrcz
tylko wiesz... normalny aku kosztuje 400z?
ten pewnie z 10x wi?cej.....

Seth - 17 March 2009, 09:33:19
@piotrcz
no w?a?nie doczyta?em akapit na ktry zwrci?e? uwag?.
hmm, dziwne bo (policzmy):

normalny aku ?aduje si? oko?o 5 amperami czyli ok 0.25A po stronie 230V i to ?adowanie trwa ok 8h.
Przy klasycznych bezpiecznikach rz?du 16A mo?emy pr?dy podnie?? 64krotnie a czas o tyle samo zmniejszy? co da ?adowanie w 8minut.

Fakt, stanie na "CPNie" przez 8minut mo?e i jest uci??liwe, cho? w gara?u ju? niekoniecznie.
Inna bajka, ?e kable od strony 12v przepuszczaj?ce 320A to nie byle co :))))

Zasadniczo nie widz? problemu.
Oczywi?cie moje wyliczenia s? mocno pobie?ne wi?c niech mnie tu jajog?owi nie besztaj? :)

Tipros - 17 March 2009, 21:50:28
@Seth

Co do kabli od strony 12V to w przypadku pooru pr?du 320A to przy d?ugo?ci 3m my?l?, ?e musia?aby mie? jakie? 100mm2 - co najmniej. Inna sprawa to sprawno?? takich urz?dze?, a jeszcze inna ?ywotno?? ogniw. Im wi?kszy pr?d tym wi?ksze problemy. Poza tym np ciekawsze akumulatory ?elowe znosz? tylko ?adowanie przy konkretnym napi?ciu, a do tego najlepiej procesorwk?.

Poza tym nie mo?na dzieli? pojemno?ci akumulatora przez pr?d ?adowania by dostac czas :)

ntscnik - 18 March 2009, 01:47:03
Mam pewien pomys?, jak ju? b?dzie pe?no samochodw elektrycznych, i te nowe akumulatory w u?yciu. ?adowanie mo?na zorganizowa? w taki sposb, ?e na skrzy?owaniach przed ?wiat?ami, w asfalt wtopione by by?y metalowe p?ytki. W momencie zatrzymania si? samochodu, z podwozia wysuwa?y by si? styki do ?adowania, 10-20 sekund wystarcza?oby na pod?adowanie. Dla bezpiecze?stwa napi?cie na p?ytkach w??czane by by?o, tylko w momencie zas?oni?cia ich przez samochd. Jaki? system kontroli nalicza?by odpowiedni? op?at?.

Seth - 18 March 2009, 09:17:48
@Tipros
Masz racj? brada, ale moje wyliczenia s? mocno pogl?dowe.
Sprawno?? transformatorowych ?adowarek jest niez?a (z 9x % bodaj?e) cho? tyle amper na wyj?ciu to ju? nie ?adowarka tylko spawarka :))))
a co do dzielenia pojemno?ci.... tak by?o ?atwiej :)


tak czy siak, moim skromnym zdaniem szybciej czekaj? nas ogniwa paliwowe czy te? oparte na wodorze.
Z pr?dem r?nie. Mo?e kiedys...


Komentarze sa dostępne tylko dla zarejestrowanych użytkownikow (jeżeli masz konto na forum wystarczy sie zalogowac). Jeżeli nie, zarejestruj się (rejestracja jest darmowa).
Nazwa użytkownika:
Hasło: