Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie,
w celu dostosowania ich do indywidualnych potrzeb każdego użytkownika, jak również dla celów reklamowych i
statystycznych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach
końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej
przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszych serwisów internetowych, bez zmiany ustawień
przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies
Choć w ostatnim czasie sporo się słyszało o prawdopodobnej przegranej Blu-raya, głownie z powodu wyboru wytwórni filmowych z Hollywood na korzyść konkurencyjnego formatu HD-DVD, to wielu producentów gier na konsole jest za Blu-rayem z powodu większej pojemności oferowanej przez nośniki.
Za Blu-rayem stoi ponad setka gigantów z całego świata, włączając w to Sony, który współzawodniczy z Toshibą i NECiem, którzy pracują przy HD-DVD.
W czwartek Blu-Ray Association poinformowało, że firma Electronic Arts i Vivendi wybrały nośniki BD jako format DVD następnej generacji.
Dzięki dużej pojemności nośników producenci gier chcą dopracować grafikę 3D i jakość obrazów/filmów/dźwięków w grach komputerowych.
Toshiba poinformowała, że pierwszy komercyjny odtwarzacz HD-DVD ma się pojawić przed końcem tego roku.
Wiadomo już, że Sony Playstation będzie obsługiwało właśnie nośniki BD. Producenci gier są obecnie ograniczeni ilością płyt, a przez to efektami graficznymi, jednak w momencie pojawienia się nowej technologii grafika ma do złudzenia przypominać rzeczywistość. Niektórzy mówią nawet o zatraceniu całkowitej równowagi między rzeczywistością a fikcją w grach komputerowych.
By?o by pi?knie gdyby za jako?? grafiki odpowiada?a g?wnie wielko?? no?nika...
Berion
- 8 January 2005, 16:23:42
"Wiadomo ju?, ?e Sony Playstation b?dzie obs?ugiwa?o w?a?nie no?niki BD"
Nie bardzo, raczej CD i nie, "b?dzie", a "obs?ugiwa?o" :P
"Niektrzy mwi? nawet o zatraceniu ca?kowitej rwnowagi mi?dzy rzeczywisto?ci? a fikcj? w grach komputerowych."
Slogany, slogany... Jeszcze du?o czasu up?ynie zanim do tego dojdzie. Potrzeba by maszyn zdolnych "obraca?" po ~700 000 000 polygonw... ...
pepperman
- 8 January 2005, 17:28:43
@Berion
to nie tylko o polygony chodzi. wazniejsza jest jakosc tesktur, rozdzielczosc bitowa palety kolorow.
CyberDe@th
- 8 January 2005, 18:09:10
Ja jestem przeciw BD. Tylko tego brakuje, zeby gry zajmowaly po 25GB i wiecej :/ Moze niech tworcy gier zajma sie optymalizacja swoich "dziel" zamiast zmuszac ludzi do wydawania kasy na kolejne nowosci...
pietro_asp
- 8 January 2005, 20:13:27
Gdyby nie te kolejne nowosci to caly czas na swiecie krolowalby DOS a ty pewnie bys nie wiedzial co to takiego gra komputerowa wiec chyba lepiej ze robia cos nowego a nie stoja w miejscu
Berion
- 8 January 2005, 20:41:29
@pepperman
S?usznie, zapomnia?em o tym.
@CyberDe@th
To chyba normalna kolej rzeczy. Gdzie? musz? si? mie?ci? textury w hi-res'sie, audio i FMV. Z optymalizacj? kodu ma to nie wiele wsplnego.
Boisz si?, ?e z p2p b?dziesz mie? gr? w tydzie?, a nie jeden dzie?? :P Nie bj si?... Na GD-Rom'ach gry mia?yby zajmowa? po 1GB i co? ?adko, ktra go zdo?a?a zape?ni?. Analogia :)
Berion
- 8 January 2005, 20:43:25
PS: Na PC napewno d?ugo jeszcze nie bedzie gier na BD (zak?adaj?c, ?e to w?a?nie ten format bedzie wid? prym). Nie zd??y?y si? zadomowi? DVD, a co dopiero BD
ulan
- 8 January 2005, 20:55:41
baaaa nawet nie ma zbyt wielu gier na no?niku dwuwartstowym (o ile wogle takie s?). najwi?ksze hity ostatnich miesi?cy: half Life 2, DOOM III. MoH.PA, Far Cry mai?y maks po 4 GB, do zape?nienia 8,5 GB jeszcze chyba daleko...
shafran
- 8 January 2005, 22:11:31
@CyberDe@th
wstyd wstyd ch?opcze, id? lepiej do roboty i kup se nowy dysk jak chcesz pogra?, albo zapitalaj se w pacmana
CyberDe@th
- 9 January 2005, 04:41:25
pietro_asp - wiesz... nowosci nowosciami, ale tu nie o to chodzi. Mialem C64 i wiem co to gra komputerowa :P Mnie chodzi o to, ze ostatnimi czasu programisci co raz mniej czasu poswiecaja na optymalizacje gier planujac, ze ma to chodzi na sprzecie, ktory bedzie dostepny za dwa, trzy lata lub pozniej.
Berion - Pamietam czasy 386, a nawet wczesniejsze i wiem co programisci potrafili zrobic z tamtym sprzetem. Dzisiaj olewaja to, ze u sporej grupy graczy gra nie pojdzie lub nie bedzie wygladac tak jak powinna. To, ze gra bedzie sie ciagnac dluzej, to mi nie przeszkadza... Nie jestem az takim mianiakiem nowosci. Tu nie do konca chodzi o tekstury (miejsce). Tym bardziej, ze jak niektorzy potrafia udowodnic - wiekszosc "dzisiejszych" gier mozna przejsc w maksimum kilka godzin. Nie wiem czemu, ale gry od jakiegos czasu strasznie sie roztylu, a jakiegos super wzrostu jakosci obrazu tak naprawde nie widac. Praktycznie nie ma rewolucji. Pamitacie jeszcze jak wyszedl Unreal 1?? To byla rewolucja, ktora potrafila ruszyc juz na P233MMX i 128MB RAM'u.
shafran - nie mam sie czego wstydzic. Mam twardziela 160GB i na razie mi wystarcza w zupelnosci. Z reszta mam zapelniona 1/4, bo niedawno sie przesiadlem. Jak juz mozna bylo sie domyslic... Nie chodzi mi juz o samo miejsce zajmowane przez gry, a o to, ze wiekszosc programistow nie potrafi zoptymalizowac gier. Tektury teksturami, ale nie wmowisz mi, ze potrzeba na nie 10GB. Moze bym uwiezyl w cos takiego, pod warunkiem, ze gra bylaby wybitnie piekna. A od czasow wlasnie P233MMX i Unreal'a 1 nie widzialem jakiejs rewolucji. Owszem jakosc obrazu od tamtych czasow znacznie sie poprawila, ale nie mozna tu mowic o rewolucji. To sa po prostu ulepszenia. Dlatego napisalem ze 25GB na gre to lekka przesada jak na dobra sprawe nic w zamian nie dostajemy. Pare godzin rozrywki. Pytanie tylko, czy tych pare godzin jest warte swojej ceny. Ja uwazam , ze bardzo czesto - nie.
Rokipat
- 9 January 2005, 09:08:20
"Niektrzy mwi? nawet o zatraceniu ca?kowitej rwnowagi mi?dzy rzeczywisto?ci? a fikcj? w grach komputerowych.""
Z PS2 tez tak mialo byc! I co? Lipa! Moze w PS7 doczekamy si? realnej grafy:). A z reszt? co z tego jak tylko kilka tytu?w jest naprawd? dobrych
grzes07
- 9 January 2005, 10:59:06
@Rokipat
w zupelnosci sie z Toba zgadzam na temat PS2, mam ta konsole praktycznie od momentu jej premiery na rynku i watpie ze Blu-ray zrobi taki przelom jesli chodzi o gry, duzy procent gier na PS2 nie przekracza 1.5 GB a mozna spotkac gry i takie ktore swobodnie wchodza na plyte CDR (orginal), dlatgo gdy slysze ze gry beda na na nosnikach 30 lub 50G to smiem watpic czy nosniki te beda aby w polowie zapelnione jak dzisiaj czesto mozemy spotkac przy grach PS2.
Po ostatnich artykulach na prym wychodzi system "HD-DVD" tansza alternatywa od BD, ale na dzien dzisiejszy dla mnie to rowniez bez znaczenia ktory bedzie wiodl prym a pamietajmy ze ceny tych odtwarzaczy, filmow, gier beda przez dosc dlugi okres staly na wysokim pulapie i nie ludzmy sie ze to w krotkim czasie stanieje.
loki7777
- 9 January 2005, 11:22:14
Co do gier na plytkach 25 giga i pleja. Wziac trzeba pod uwage ze na pleju gry sie nie instaluja na hdd (nieliczne wyjatki) tylko uruchamiaja bezposrednio z dyskow, czyli teoretycznie mozliwe jest wykorzystania tych 25 giga (w co i tak watpie, ale z 10-15 to tak:), a co do PC, to jezeli ktos spakuje gre i instalka bedzie zajmowala 25-50 giga, to ludzie nawet dysk 160 moze byc za maly dla paru gier. Nowe nosniki przewaznie znajda zastosowanie w przemysle filmowym, a nie w grach wideo. A porownujac jakosc grafiki z PS1 do PS2, to widac roznice, ale nie we wszystkim na pierwszy rzut oka, ale o foto realizmie mozna zapomniec. Gry pojda w kierunku wiekszej swobody dzialania, a nie oszolamiajaco realnej grafiki. Chyba ze tak jak Primal Instinct (lub cos podobnego) bedzie sie pstrykalo fotki pol nagim dziewczyna, gra badziew bo o swobodzie fotografowania i tak nie mozna mowic.
I nie zapomnijmy, ze gry on-line coraz bardziej sie rozpowszechniaja, i na konsolach tez, wiec jakies super pojemne dyski nie beda potrzebne i wykorzystywane, bo scenek FMV bedzie tam nie za duzo
Berion
- 9 January 2005, 14:38:42
@loki7777
Nie zgodz? si?... Chodzi w?asnie o to, ?e gry id? w gfx, a nie swobod? i jej warto?? merytoryczn? (z nielicznymi wyj?tkami)... ...
@CyberDe@th
To co napisa?e? tyczy si? gier na PC. Konsole nie maj? takich problemw ze wzgl?du na zamkni?t? architektr?. Gra jest na bierz?co (prawie) czytana z p?yty... ...
Twj argument jako, ?e wi?kszo?? gier mo?na przej?? w kilka h nie ma specjalnie odniesienia do rzeczywisto?ci (rozpatruj?c oczywi?cie ich ?cis?? czo?wk?, a nie gry gabarytu "Szymek czarodziej"). Uko?czysz Halo2 w kilka h? Burnout'a3 w kilka? Morrowind'a w kilka? itp... ... GTA SA w kilka?
Porwnanie C64 do obecnej sytuacji jest ?mieszne... Dzisiaj d?wi?k to nie midi "w o?miu bitach", a gfx to nie "50 pikseli na 100 w 12 kolorach"... ... Gdzie? to si? musi miesci?... ...
Jeszcze duuuuuu?o minie czasu nim ujrzysz gr? wydana na PC na BD-ROM'ie. Spokojnie.
A_Markus
- 9 January 2005, 15:59:37
a ja my?l?, ?e znacz?cy skok jako?ci gier (grafiki, grywalno?ci) mo?emy si? spodziewa? nied?ugo, gdy programi?ci gier zaczn? wykorzystywa? w?a?ciwo?? technologii wielow?tkowo?ci oferowanej przez nowe procesory wielordzeniowe zarwno cpu jak i gpu - a wtedy pojemno?ci no?nikw blue-ray i hd-dvd nie b?d? ju? budzi? zdziwienia;
pozdrawiam :)
Rokipat
- 9 January 2005, 18:12:39
@Berion
Podobno Burnouta 3 mozna przejsc w kolkanascie godzin (12-15). :)
Berion
- 9 January 2005, 18:24:42
@Rokipat
Mia?em na my?li wy'master'owa? (czyli zdoby?/odblokowa? wszystko co jest tylko mo?liwe dla danej pozycji).
Burnout'a aby przej?? (czyt. pozalicza? wszystkie "wyscigi" na br?z) wystarczy w mniej ni? 10h. Ale aby zdoby? wszystko sp?dzisz z ni? conajmniej drugie tyle...
sorry za ma?y offtop
Skubi
- 9 January 2005, 19:26:59
A ja i tak wole setlersw 2:P
CyberDe@th
- 9 January 2005, 20:55:13
Berion - caly czas mowie o grach na PC, a to ze gry na konsole nie maja takich mozliwosci, to wiem, ale wszystko wskazuje na to, ze konsole bardzo sie upodobnia do blaszakow.
Mowiac o przejsciu gry w kilka godzin nie mialem na mysli 2, czy 3, ale ponizej 10, bo w tyle da sie przejsc wiekszosc.
Porownanie C64 do obecnych PC wbrew pozorom nie jest takie odlegle jak sadzisz... Widac takze, ze niewiele wiesz o mozliwosciach C64 :P Ale mniejsza z tym. Chodzi mi o to, ze w czasach wlasnie C64 programisci POTRAFILI wykorzystac mozliwosci maszyny, a dzisiaj?? Zebym nie wiem co bys mial i tak bedzie za malo, bo komus zalezalo tylko na tym, zeby jak najszybciej wypuscic gre. Troche inaczej sytuacja wyglada w przypadku konsol, bo ich za bardzo nie da sie rozbudowac, ale ja caly czas mowilem o blaszakach.
"Jeszcze duuuuuu?o minie czasu nim ujrzysz gr? wydana na PC na BD-ROM'ie. Spokojnie." - mam taka nadzieje, bo nastepnego kompa do gier juz raczej kupowac nie bede. Chyba w koncu przekonam sie do konsol.
Berion
- 9 January 2005, 21:52:20
@CyberDe@th
O czasach kiedy krlowa?o C64 nie wiele mi wiadomo (goowniarz wtedy by?em, a gry rozr?nia?em nie po tytule a na zasadzie: "ta gra z lise" :/ )
sulko
- 9 January 2005, 22:08:08
''640 kB RAM wystarczy ka?demu''- Bill Gates. No co Wy na to ?. Wizjonerem nie jest by? ?atwo, Bill te? si? pomyli?, za nied?ugi czas te 25 giga to mo?e by? "pryszcz". Ju? teraz s? technologie oferuj?ce wi?cej np. pami?? holograficzna.
BD
- 10 January 2005, 10:19:08
@CyberDe@th
Nawet mnie nie znasz i jestes przeciw mnie? Oj nie ladnie
mandaryn
- 10 January 2005, 10:37:49
ciekawe co w filmie mo?e zaj?c 50gb? hdtv i thx? to znaczy, ?e musz? zmieni? tv, amplituner i zestaw g?o?nikw ... a to oznacza parena?cie tys. z? do wyadania na nowy sprz?t -> na razie nie interesuje mnie ta technologia, a jak si? pojawi w przysz?ym (2006) roku, to po kolejnych dwch latach mo?e si? ni? zainteresuj? ...
CyberDe@th
- 10 January 2005, 21:40:48
BD - sorry, ale to nie Ciebie konkretnie sie czepiam :P