Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie,
w celu dostosowania ich do indywidualnych potrzeb każdego użytkownika, jak również dla celów reklamowych i
statystycznych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach
końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej
przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszych serwisów internetowych, bez zmiany ustawień
przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies
Panasonic zamieścił informacje na temat nowo opracowanego chipsetu, obsługującego odtwarzanie i nagrywanie płyt Blu-ray (BD), DVD-Multi (DVD-RAM, DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW, DVD-ROM) i CD.
Dotychczas, chipsety BD-R/RW i DVD/CD były tworzone osobno, jednak zapotrzebowanie na napęd kompatybilny z trzema formatami, wymusiło opracowanie takiego rozwiązania w jednym chipset'ie. Chipset Panasonica składa się z dwóch chipów, osiągając jednocześnie najwyższą obecnie wydajność odtwarzania/nagrywania nośników BD.
Pierwsze próbki mają się pojawić w grudniu tego roku, produkcja masowa ruszy w styczniu 2006 roku.
Maniaków szybkiego nagrywania zainteresuje z pewnością fakt, że nowy chipset umożliwia zapis i odczyt płyt Blu-ray z prędkością x4 (19 MB/s), co stanowi x5.7 dla technologii DVD. Oznacza to, że płytkę 25 GB można nagrać w przeciągu 9 minut! Biorąc pod uwagę fizyczny limit dla technologii Blu-ray, który wynosi x12 (10800 rpm), można się zatem spodziewać jeszcze kilku nowych rekordów.
Chipset oferuje wsparcie dla interfejsu ATAPI i Serial-ATA, co z pewnością ułatwi implementacje producentom sprzętu.
no w ko?cu. Teraz ju? chyba nic nie stoi na przeszkodzie dla produkowania 3 odtwarzaczy w jednym. Zosta?o tylko czeka? kiedy dodzadz? obs?uge HD.
anoni.m
- 18 November 2005, 16:20:03
pewnie nied?ugo. Konkurencja robi swoje. Klient ju? byle czego nie kupi a klient = kasa. Wi?c trzeba tylko troch? poczeka? i b?dzie "all in one" za 200-300 z?.
MetalSlug
- 18 November 2005, 18:11:35
A ja nied?ugo kupi? now? nagrywark? DVD! :P
pietro_asp
- 19 November 2005, 15:57:07
No zanim cos bedzie w sklepie to i taq poczekamy
_MBR_
- 19 November 2005, 21:43:37
@anoni.m: duzle LOL z calosci. Niektrzy b?d? goni? za nowinkami [lub przy pocz?tkowych cenach raczej o nich marzyc] a nie zachowywa? si? racjonalnie. Obecna sytuacja BD/HD-DVD przypomina sytuacje technologii DVD w 1996 r. Masowy wysyp nagrywarek DVD po akceptowalnych cenach mial miejsce dopierow w II polowie ubieglego roku, czyli po 8 latach. Do tego _RYNEK_ bardzo protrzebowal DVD - zastapienie starego VHS, niewystarczajaca pojemnosc CD[R] jako nosnika danych itp. W obecnej sytuacji na dobr? spraw BD/HDDVD dla przecietnego konsumenta interesujacy bylby glownie jako nosnik do archiwizacji danych - ale to jest margines.
Smiem twierdzic ze obecnej sytuacji rynek nie potrzebuje BD/HD-DVD [jeszcze nie nastapilo calkowite przestawienie sie wypozyczalni i zwyklych gospodarstw domowych z VHS na DVD]. Maketing bedzie musial sie niezle napocic by wmowic ludziom ze bez tego nie sa szczesliwi. Przejscie z VHS na DVD anamorficzne z wielokanalowym dzwiekiem, dodatkami, wygoda uzywania itp. to byla roznica klas, miedzy DVD a HD-DVD/DB roznica juz nie jest tak wyrazna. TO PRZEDE WSZYSTKIM PRODUCENTOM FILMOW/MUZYKI/SPRZETU ZALEZY NA ZMIANACH, NIE KONSUMENTOWI. W najblizszej przyszlosci zmiana nie ma wiekszego uzasadnienia - jesli chodzi o pojemnosc i wysokie rozdzielczosci DVD [jako nosnik a nie standard DVD-VIDEO] ma spore zapasy - wystarczyloby kodowanie w MPEG4 a nie w starym MPEG2 z DVD-Video. Ale nowy standard nosnikow HDDVD/BD to kolejna szansa na sprzedaz tych samych filmow dla konsumentow i wypozyczalni, orwellowska prawie kontrola co sie oglada [przypomina sie pomysl z DivX - tym oryginalnym - bez ;) na lkoncu]. Poza tym IMHO jego czas jest za ~10 lat, bo by mial sens potrzeba zestawu zdolnego do odtwarzania HDTV - wczesniej to powszechnie nie nastapi, bo oznacza koniecznosc wymiany calego zestawu AV w domu - od TV, odtwarzacza BD/HD-DVD, amplitunera, tunera DVB-S/T w standardzie HDTV. Moga zostac ew. kolumny jesli sa wyzszej klasy :> Przyjecie sie DVD-Video zajelo ~5 lat, w wersji nagrywalnej ~8 lat. A wymagalo zmiany tylko i wylacznie napedu optycznego i przemawiala za tym ogromna roznica w jakosci i wygodzie obslugi. Zreszta stacjonarne nagrywarki DVD zblokowane np: z tunerem SAT by mialy funkcjonalnosc starego VHS to nadal droga rzedkosc, wystarczy wspomniec chociazby cene wyzszych Dreamboxow.
_MBR_
- 19 November 2005, 21:48:26
Korekta do koncowki: oczywiscie pomyliem sie i niepotrzbnie wspomnialem o tunerach z HDD. Ale mimo wszystko stacjonarne nagrywarki DVD nie sa specjalnie powszechne i jest sporo problemow z kompatybilnoscia nagranych przez nie plytek.
pietro_asp
- 19 November 2005, 23:29:24
@_MBR_ koszta migracji owszem beda sporo wieksze, ale raczej nie odbije sie to na jej czasie a na dynamice. Pozatym telewizor tez trzeba kiedys wymienic, a jesli tak to czemu nie na HDTV?
Seth
- 19 November 2005, 23:46:42
_MBR_
Co? w tym jest co piszesz.
Cho? mo?e tym razem obni?? ceny bo inaczej ma?o kto kupi.....
zbynia
- 20 November 2005, 01:23:40
nie przesadzajcie z tym czasem - nagranie plytki br potrwa przy takiej predkosci kolo pol godziny.......dvd z predkoscia x8 nagrywa sie prawie 10 minut(jednostronne)
anoni.m
- 20 November 2005, 09:52:23
_MBR_ masz racj?. Pewnie bedzie tak jak piszesz, nie wzi??e? jdnak pod uwag?, ?e teraz wszystko idzie du?o szybciej. Wprowadza si? BD/HD-DVD a tej technologii depcze ju? po pi?tach zapis holograficzny. Pisz?c "... wi?c trzeba tylko troch? poczeka? i b?dzie "all in one"..." nie mia?em na my?li roku czy dwch, ale te? nie tak pesymistycznie jak Ty np 8. Moim zdaniem potrwa to jakie? 4-5 lat a to jest krtki czas. Jeszcze nie tak dawno u?ywa?em swojego Philipsa CCD 3610 (CDR x2) i prwnie nied?ugo b?d? u?ywa? multi (BD/HDDVD) ... pisz?c nied?ugo my?l? o 4-5 latach. Poj?cie szybko jest bardzo wzgl?dne, szczeglnie dla cz?owieka, ktry zaczyna? od Atari i PC z 80286. Pami?ta kto? jeszcze te cude?ka?
grzes07
- 20 November 2005, 16:35:05
@anoni.m
to ze szybciej nie znaczy wcale ze ceny tak szybko spadna radze zejsc na ziemie ( marzenia nic nie kosztuja to o tyle dobrze:)), rowniez sledze ta branze od dobrych kilkunastu lat i w pelni popieram komentarz kolegi "_MBR_" ktory dobrze to wyjasnil. Ja osobiscie jeszcze znam spore grono osob w niemczech(sprawy finansowe nie graja roli) ktore posiadaja odbiorniki TV 4:3 lub tacy ktorzy dopiero nie dawno zakupili DVD odtwarzacz a takich osob jest niestety jeszcze wiele nie tylko w niemczech, nie latwo jest przekonac ludzi do zakupu do tego drogiego sprzetu tylko z powodu ze beda na "topie" a cala te zamieszanie powoduja producenci jak dobrze to okreslil kolega "_MBR_"
anoni.m
- 20 November 2005, 17:06:50
grzes07
niew?tpliwie masz racj? przynajmniej w cz??ci ... lecz ...
firmy wuopi?y wystarczaj?co du?y kapita? w badaniach i opracowaniu technologii, aby teraz chcie? go jak najszybciej odzyska?. Jedynym sposobem odzyskaniazainwestowanego kapita?u jest masowy odbiorca, ale aby to osi?gn?? musi by? spe?niony jeden warunek -> niska cena - tylko wtedy produkt ma szans? trafi? do masowego odbiorcy.
Twj przyk?ad z odbiornikami TV czy odtwarzaczami DVD w niemczech jest dobry, lecz pomin??e? (nie wzi??e? pod uwag??) jeden istotny fakt. To nie przemys? rozrywkowy by? w przypadku DVD (chyba i CD) g?wnym motorem nap?dowym. DVD zacz??o si? stawa? naprawd? popularne dopiero po szerokim zastosowaniu technologii w sprz?cie komputerowym. To PC ci?gle potrzeba tanich no?nikw o coraz wi?kszej pojemno?ci, to PC staje si? powoli g?ownym centrum rozrywkowym w domu. Je?li producenci BD/HD-DVD szybko tego nie zrozumiej? wypadn? z rynku zast?pieni przez nowe wydajniejsze i ta?sze technologie chocia?by zapis holograficzny.