close

Informacja dotycząca plików cookies

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, w celu dostosowania ich do indywidualnych potrzeb każdego użytkownika, jak również dla celów reklamowych i statystycznych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszych serwisów internetowych, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies


Nowe artykuły:
Więcej...
Nowe recenzje: RSS
Więcej...
Najnowsze pliki: RSS
Więcej...
Nowe biosy: RSS
Więcej...

 

Spis treści



Aud-X: Dźwięk 5.1 dla XviD/DivX. Co zrobić, żeby go mieć. Co mieć, żeby go zrobić

Po pierwsze - stereo nie wystarcza

Po pierwsze i najważniejsze – stereo nie wystarcza. Dźwięk w filmach w ciągu ostatnich 10 lat przeszedł gigantyczną metamorfozę. Sygnał dźwiękowy, z nośnika mowy grających aktorów stał się niezależną formą kreacji i sztuki.  Duże wytwórnie filmowe przygotowują ścieżki dźwiękowe swoich filmów niezwykle pieczołowicie. Odkąd standard DVD wniósł dźwięk 5.1 do naszych domów, twórcy przestali ograniczać się jedynie do „dopieszczania” panoramy stereofonicznej w swych filmach i odważnie sięgają po nowe możliwości.

Pojawiły się filmy w których moim zdaniem pewne sceny wprowadzane są tylko po to, aby wykorzystać nowe możliwości systemów kina domowego. Pamiętacie zapewne sceny w których samoloty nadlatują zza waszych pleców by po chwili pojawić się nad głową i później zniknąć gdzieś na horyzoncie („Pearl Harbour”). Podobny efekt wykorzystano w różnych scenach „Piątego Elementu”. Okazuje się, że nie tylko filmy akcji i science fiction sięgają po efekty dźwiękowe 5.1. Niedawno oglądałem film kostiumowy, w którym aktorka otwierała wieko szkatułki stojącej na stole. Kamera filmowała scenę z powierzchni stołu. Otwierające wieko upadając wyszło poza kadr i uderzyło w stół już poza filmowanym obszarem. Huk wydobył się tylko z tylnego prawego głośnika – wzmocnił go stosowny efekt z subwoofera.

Podsumowując,  twórcy filmowi  już od kilku lat chętnie korzystają z nowych możliwości dźwiękowych oraz wkładają wiele wysiłku w ich dopracowanie.  To pozwala widzowi poczuć się jakby znaleźli się w samym środku sceny filmowej i uczestniczyli w akcji filmu!

Konwersja ścieżki dźwiękowej nagranej w systemie surround  do zwykłej ścieżki stereofonicznej na etapie konwersji filmów DVD powoduje utratę bardzo cennych właściwości dźwiękowych przetwarzanego dzieła.

Konwersja do stereo burzy prawdziwą panoramę zdarzeń dźwiękowych w filmie. Jeśli poza kadrem dzieje się coś ważnego – np. rozmawia para aktorów, to nasze możliwości umiejscowienia ich w filmowej przestrzeni po konwersji do stereo są nikłe. Podobnie wyglądają opisane wcześniej  sceny „samolotowe”...   Po prostu przestają być czytelne .  Dla wielu osób, w tym dla mnie, utrzymanie dźwięku w domenie 5.1 jest kluczowe – żal mi po prostu tracić części przyjemności z oglądania, którą wnosi dźwięk wielokanałowy.

 

Komentarze


Komentarze


javor - 16 Marzec 2006, 09:47:04
Ciekawy artyku? :)

3dsnar - 19 Marzec 2006, 07:51:36
Pojawila sie nowa wersja kodeka.
Teraz filtr DS (oprocz mozliwosci dekodowania formatu Aud-X MP3 5.1) umozliwia dekodowanie strumienia stereo Dolby Pro Logic II.
W zasadzie jest to jedyny darmowy dekoder DPLII ktory poprawnie dziala ;)
Wiecej tutaj:
http://forum.doom9.org/showthread.php?t=108596
Zapraszam do kodowania w 5.1 :)

Komentarze sa dostepne tylko dla zarejestrowanych uzytkownikow (jezeli masz konto na forum wystarczy sie zalogowac). Jezeli nie, zarejestruj sie (rejestracja jest darmowa).
Nazwa uzytkownika:
Haslo: