close

Informacja dotycząca plików cookies

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, w celu dostosowania ich do indywidualnych potrzeb każdego użytkownika, jak również dla celów reklamowych i statystycznych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszych serwisów internetowych, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies


Nowe artykuły:
Więcej...
Nowe recenzje: RSS
Więcej...
Najnowsze pliki: RSS
Więcej...
Nowe biosy: RSS
Więcej...

 

Spis treści



Aud-X: Dźwięk 5.1 dla XviD/DivX. Co zrobić, żeby go mieć. Co mieć, żeby go zrobić

Formaty cyfrowe

Kres popularności Dolby Pro Logic zapoczątkował gwałtowny spadek cen urządzeń przeznaczonych do oglądania (i słuchania) płyt nagranych w pełni cyfrowo.  Format DVD rozpowszechnił dźwięk zakodowany w formacie Dolby Digital (znanym również też jako format AC3). Standard ten pojawił się na tynku konsumenckim w 1995 roku i do dziś pozostaje jednym z najlepszych sposobów przechowywania dźwięku wielokanałowego. Dolby Digital ma wiele zalet i trzy wady:

- jakość okupiona jest niską kompresją. Format AC3 pozwala tworzyć pliki z prędkością bitową od 128 do 640 kbit/sec. W praktyce nagrania poniżej 384 kbps zawierają słyszalne artefakty kompresji, 192 i 128 kbps są obarczone potężnym słyszalnym zniekształceniem,

- jest niewiele darmowych narzędzi do przetwarzania i obróbki dźwięku Dolby Digital, zaś istniejące są trudne w obsłudze i niezbyt przyjazne użytkownikowi (np. Besweet – sterowany z poziomu linii poleceń).

- Format AC3 powstał ponad 10 lat temu i jego rozwój został zamrożony dla zachowania kompatybilności. W tym czasie poczyniono wiele ciekawych odkryć z dziedziny psychoakustyki których w AC3 nie da się już wykorzystać

Przy okazji AC3, warto wspomnieć również o bezpośrednim konkurencie tego formatu jakim jest DTS (Digital Theater System). Powstał on w 1996 roku, zaś jego zastosowanie w praktyce ogranicza się do zapisu filmowych ścieżek dźwiękowych na dyskach optycznych. Format powstał przede wszystkim z myślą o jakości brzmienia  - oferuje zatem wyjątkowo niski poziom kompresji. Brzmi świetnie – choć wymaga przepustowości rzędu 1400 kbps, co w praktyce wyeliminowało go z platformy PC.

Rozwój technologii i nowe wymagania związane z Internetem  nakłonił naukowców do powrotu do badań nad percepcją obrazu ruchomego, które zaowocowały powstaniem kodeków wideo z grupy XviD/DivX (MPEG4). Na ich potrzeby opracowano format dźwięku AAC (Advanced Audio Coding) – jako oficjalne uzupełnienie specyfikacji mpeg4. AAC pozwala na tworzenie n-kanałowych (również 5.1) ścieżek dźwiękowych. Format zaczął zyskiwać popularność po udostępnieniu płatnego pakietu kodeków Nero Digital. AAC jest dość nowoczesnym standardem i kryje w sobie spory potencjał.  Jednak na drodze do rozwoju leży ponownie brak łatwych w obsłudze, darmowych narzędzi. Trzeba być sprawnym użytkownikiem PC, dysponującym sporą wiedzą o multimediach,  aby poradzić sobie z konwersją DVD do DivX + AAC 5.1 z pomocą darmowych narzędzi. Wielką wadą formatu jest niekompatybilność z popularnym kontenerem danych audio/video zwanym AVI. W efekcie gotowy film – jeśli już uda nam się go przygotować – obejrzymy tylko w odtwarzaczach wspierających format mp4.

Ciekawym formatem wielokanałowym jest rozwijany na zasadach open source Vorbis 5.1. Format zaprojektowany jest do poprawnej pracy z kontenerem Ogg i nie daje się umieścić w popularnych plikach AVI. Podobnie jak w pozostałych przypadkach  - droga do zakodowania filmu DVD z dźwiękiem Vorbis 5.1 jest złożona, zaś finalny plik będzie kompatybilny tylko z niektórymi softwarowymi playerami. Nie da się przygotowanego z tym formatem dźwięku filmu obejrzeć na stacjonarnych odtwarzaczach DVD.

 

Komentarze


Komentarze


javor - 16 Marzec 2006, 09:47:04
Ciekawy artyku? :)

3dsnar - 19 Marzec 2006, 07:51:36
Pojawila sie nowa wersja kodeka.
Teraz filtr DS (oprocz mozliwosci dekodowania formatu Aud-X MP3 5.1) umozliwia dekodowanie strumienia stereo Dolby Pro Logic II.
W zasadzie jest to jedyny darmowy dekoder DPLII ktory poprawnie dziala ;)
Wiecej tutaj:
http://forum.doom9.org/showthread.php?t=108596
Zapraszam do kodowania w 5.1 :)

Komentarze sa dostepne tylko dla zarejestrowanych uzytkownikow (jezeli masz konto na forum wystarczy sie zalogowac). Jezeli nie, zarejestruj sie (rejestracja jest darmowa).
Nazwa uzytkownika:
Haslo: