NAGRYWARKI | PROGRAMY | TESTY | DYSKI TWARDE/SSD | BIOSY | ARTYKUŁY | FAQ | NAGRYWANIE od A do Z | ENCYKLOPEDIA | FORUM | Nośniki | Konsole | Księgarnia | Zabezpieczenia płyt | Zaloguj |
W tej grupie kodeków mamy do dyspozycji trzy rozwiązania. Pierwsze z nich - oparte na starej technice analogowej mamy już omówione (Dolby Pro Logic zaszyty w mp3 stereo). Grupa ta reprezentowana jest przede wszystkim przez kodek Aud-X 5.1 (darmowy produkt grupy specjalistów DSP) i mp3surround (płatny wyrób Instytutu Fraunhoffera, twórcy formatu mp3). Oba formaty łączy kompatybilność w dół ze standardem mp3, zaś dzieli użyteczność i przeznaczenie.
Kompatybilność nowych formatów zapisu 5.1 z leciwym mp3 pozwala na łatwe przeniesienie zakodowanego materiału do przenośnych odtwarzaczy mp3, lub stacjonarnych odtwarzaczy DVD. Zachowanie kompatybilności „w dół” jest możliwe dzięki szczególnym cechom formatu mp3. Dźwięk mp3 układany jest w postaci tzw. ramek. W każdej ramce jest miejsce na szereg danych – nagłówek, skompresowane dane dźwiękowe, jest w nim w końcu specjalnie oznaczona wolna przestrzeń do której można umieścić dane pomijane przez dekoder. Wykorzystanie tej właśnie wolnej przestrzeni pozwala na przechowanie danych potrzebnych do pełnego zapisu dźwięku 5.1.
Mp3surround powstał jako format płatny, kolejne po mp3pro rozwinięcie formatu mp3, i jest przede wszystkim przystosowany do kodowania muzyki. Nie oferuje pożądanej prędkości kodowania (takiej jak 128 kbps), zaś pomiędzy kanałami występują znaczące przesłuchy. Mp3surround zachowuje dobrą jakość sygnału bazowego (niski poziom artefaktów kompresji psychoakustycznej), ale zniekształca relacje fazowe między kanałami co zakłóca wrażenie przestrzeni. Wiele ograniczeń wynika z faktu, że mp3surround jest płatny. Wynikowej ścieżki nie da się odsłuchać na dowolnym software’owym odtwarzaczu, gdyż producent nie dostarczył dekodera dźwięku kompatybilnego z popularnym interfejsem programistycznym DirectShow.
Dużo ciekawszym, a za razem w pełni darmowym rozwiązaniem, jest kodek Aud-X. Ścieżki dźwiękowe utworzone przy jego pomocy są kompatybilne ze stacjonarnymi, lub przenośnymi odtwarzaczami mp3 (w tym oczywiście DVD). Format Aud-X umożliwia zapis wysokiej jakości strumienia 5.1 przy pomocy 128 kbps CBR (Constatn Bit Rate). CBR zapewnia dobrą synchronizację między wizją i fonią w wynikowym pliku z filmem, oraz kompatybilność z kontenerem przenoszenia strumienia audiowizualnego jakim jest AVI. Przy budowie formatu duży nacisk położono na właściwe zachowacie relacji fazowych między kanałami co owocuje dobrym poczuciem przestrzeni przy oglądaniu filmów. Przy okazji zadbano o jakość kompresji psychoakustycznej, dzięki czemu poziom artefaktów kompresji jest porównywalny do mp3surround. Można powiedzieć, że Aud-X powstał z myślą o kodowaniu audio na potrzeby wykonywania kopii zapasowych DVD, oraz by umożliwić streaming radiowy 5.1 w Internecie. Konwersję formatów z DVD do DivX + Aud-X można wykonać w jednej bezpłatnej i popularnej aplikacji (VirtualDubMod Aud-X Enabled).