NAGRYWARKI | PROGRAMY | TESTY | DYSKI TWARDE/SSD | BIOSY | ARTYKUŁY | FAQ | NAGRYWANIE od A do Z | ENCYKLOPEDIA | FORUM | Nośniki | Konsole | Księgarnia | Zabezpieczenia płyt | Zaloguj |
Po drugie zdanie laptopowych oglądaczy „po co mi film 5.1 skoro i tak mogę odsłuchać tylko stereo” jest krótkowzroczne. Odpowiedz jest prosta... dzisiaj masz stereo, lecz za pół roku być może kupisz kino domowe lub zestaw 5.1 do komputera – wtedy docenisz, że twoje filmy mają dźwięk wielokanałowy. Wszystkie istniejące standardy zapisu 5.1 dają się odtwarzać jako wysokiej jakości dźwięk stereo. Niestety operacja odwrotna (wygenerowanie dźwięku 5.1 przenoszącego informację surround z zapisu stereofonicznego) nie jest możliwa. Istnieje wiele programów lub filtrów, które próbują odbudować wrażenie przestrzeni na potrzeby sprzętu wielokanałowego z sygnału stereofonicznego, jednak z założenia powyższe próby są skazane na niepowodzenie i stąd też algorytmy takie nazywają się efektami „pseudosurround”. Konwersja do stereo jest po prostu stratna... i nic na tą stratę w przyszłości nie poradzimy.
Znając wady płynące z konwersji dźwięku z płyt DVD do formatu mp3 stereo, zobaczmy jakim arsenałem kodeków dysponujemy by pozostać z dźwiękiem wielokanałowym. Istnieje 6 liczących się standardów zapisu dźwięku wielokanałowego. Każda z technik ma swoje wady i zalety oraz zastosowania w których sprawdza się najlepiej. Przyjrzyjmy się im bliżej.
Formaty zapisu dźwięku wielokanałowego dzielą się na analogowe i cyfrowe. Inną linią podziału jest ich kompatybilność z formatem mp3.