NAGRYWARKI | PROGRAMY | TESTY | DYSKI TWARDE/SSD | BIOSY | ARTYKUŁY | FAQ | NAGRYWANIE od A do Z | ENCYKLOPEDIA | FORUM | Nośniki | Konsole | Księgarnia | Zabezpieczenia płyt | Zaloguj |
Nic prostszego. Posłużymy się, tzw. ramkami kluczowymi (ang. keyframes). Od tej pory będziemy operowali głównie na znacznikach. Dają one bardzo duże możliwości i operujemy nimi w całości w oknie Timeline.
Najpierw musimy uruchomić możliwość wyświetlania a zarazem dodawania znaczników ramek kluczowych, co ilustruje rysunek poniżej:
Uzyskujemy wtedy widok dodatkowego przycisku umożliwiającego wstawianie znaczników oraz pojawia nam się dodatkowa linia, nazwę ją dla uproszczenia linią amplitudy. Dla audio jest to dokładnie linia amplitudy, dla video linia jasności obrazu.
Intuicyjnie - żeby ściemnić film trzeba odpowiednio obniżyć linię amplitudy. Jak to zrobić?
Musimy wstawić dwa znaczniki określające początek i koniec efektu (czyli w omawianym przykładzie jeden znacznik wstawiamy na końcu klipu). Początek zależny jest od czasu trwania efektu (przejścia do czarnego ekranu). Tą wartość każdy ustawia wg uznania.
Oczywiście, aby wstawić znacznik klip musi być zaznaczony. Dodatkowo znacznik wstawia się w miejscu wskazanym przez czerwoną linię wskaźnika - najeżdżamy wskaźnikiem na żądane miejsce i przyciskamy przycisk Add / Remove keyframe.
W naszym przypadku efekt będzie trwał 10s - różnica czasu pomiędzy znacznikami widoczna na podziałce czasu. Aby ściemnić obraz musimy obniżyć znacznik końcowy maksymalnie w dół - łapiemy go myszką i przeciągamy. Znacznik początkowy jest znacznikiem "gięcia". Otrzymamy wtedy prostą efektu - liniowego tłumienia jasności (amplitudy).
Jeżeli chcemy, aby równocześnie wyciszał się dźwięk to postępujemy analogicznie jak dla obrazu, wstawiamy znaczniki w ścieżce audio w tym samym miejscu, co dla obrazu, pamiętając o tym, że linia amplitudy jest wspólna dla obu kanałów (stereo).
Zamieniając położenie znaczników możemy w równie prosty sposób zacząć od czarnego obrazu i stopniowo rozjaśniać film.
Oczywiście możemy w ten sposób przyciemnić, np. cały film lub wybrane jego fragmenty operując linią amplitudy w niewielkim zakresie.