close

Informacja dotycząca plików cookies

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, w celu dostosowania ich do indywidualnych potrzeb każdego użytkownika, jak również dla celów reklamowych i statystycznych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszych serwisów internetowych, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies


Nowe artykuły:
Więcej...
Nowe recenzje: RSS
Więcej...
Najnowsze pliki: RSS
Więcej...
Nowe biosy: RSS
Więcej...

 

Spis treści



Napisy w Auto Gordian Knot

IV - Format SSA (3)
    No dobrze, ale skąd mamy wiedzieć, co oznaczają powyższe parametry i jakie mogą przyjmować wartości? Aby to wyjaśnić najlepiej jest przeczytać dokumentację dołączoną do SSA. Choć program jest trudnodostępny, w Internecie krąży wiele kopii tego dokumentu. Ponieważ jest po angielsku, zamieszczam poniżej moje tłumaczenie opisu tych parametrów z piątego rozdziału, który opisuje sekcję [V4 Styles].
Jeśli w którymś punkcie występują rozbieżności ze stanem faktycznym (myślę o interpretacji przez AGK) lub nieścisłości, podaję to kursywą.

Pole 1:    Name. Nazwa naszego stylu. Wielkość liter ma znaczenie. Nie może zawierać przecinków.

Pole 2:    Fontname. Nazwa czcionki używana przez Windows. Wielkość liter ma znaczenie.

Pole 3:    Fontsize. Wielkość czcionki. Dowolna.

Pole 4:    PrimaryColour. Wartość określająca kolor BGR, będąca zapisem dziesiętnym odwrotności koloru w układzie szesnastkowym.

Trochę to zawiłe, więc po kolei:
Otwieramy np. Photoshopa i w palecie kolorów znajdujemy żółty kolor. U dołu odczytujemy jego wartość : #FFFF00 (Kolor HTML). Bierzemy jego odwrotność, czyli 00FFFF. Włączamy Windowsowy kalkulator w trybie naukowym i zaznaczamy Hex (układ szesnastkowy) i wpisujemy FFFF (zera nie da się wpisać na początku podobnie jak w zwykłym kalkulatorze). Teraz zaznaczamy Dec (układ dziesiętny). Otrzymujemy 65535, czyli naszą wartość koloru. Zamiast niego możemy wpisać &H00FFFF (tutaj już zer nie opuszczamy), czyli &Hxxxxxx, gdzie xxxxxx to odwrotność koloru HTML.

Jest to kolor napisów, który przyjmują w zwyczajnych warunkach. [Czyli wtedy, gdy nie ma kolizji, kiedy dwa napisy pojawiają się w tym samym czasie i miejscu na ekranie; jednak dla AGK jest to zawsze kolor napisów, ponieważ w trakcie kolizji i tak kolor pozostaje ten sam.]

Pole 5:    SecondaryColour. Wartości jak wyżej.

Podczas gdy dwa napisy pojawiają się w tym samym miejscu i czasie, są automatycznie przesuwane względem siebie a kolor jednego z nich zmienia się na SecondaryColour. [AGK używa tego koloru tylko w Karaoke.]

Pole 6:    TertiaryColour. Wartości jak wyżej.

Podobnie jak wyżej, gdy kolidują trzy napisy. [Nieużywany przez AGK]

Pole 7:    BackColour. Wartości jak wyżej.

Jest to kolor obrysu i cienia tekstu o ile są one używane.

Pole 8:    Bold. Określa czy tekst jest pogrubiony. Dla pogrubionego przyjmuje wartość -1 (minus jeden), dla niepogrubionego 0. Jest to wartość niezależna od parametru Italic – tekst może być równocześnie pogrubiony i pochylony.

Pole 9:    Italic. Określa czy tekst jest pochylony. Dla kursywy przyjmuje wartość -1 (minus jeden), dla niepochylonego 0. Jest to wartość niezależna od parametru Bold – tekst może być równocześnie pochylony i pogrubiony.

Pole 10:    BorderStyle. Rodzaj obramowania tekstu. Przyjmuje dwie wartości: 1 dla obrysu (Outline) wraz z półprzejrzystym cieniem i 3 dla nieprzezroczystego tła (tekst znajduje się na prostokątnym, nieprzezroczystym obszarze w kolorze TertiaryColour i wygląda jak „nieprzezroczysty tekst” w odtwarzaczach avi, jak SubEdit-Player).

Pole 11:    Outline. Obrys. Jeśli BorderStyle wynosi 1,  wartość ta określa grubość obrysu wokół tekstu, w pikselach. Przyjmuje wartośći 1, 2, 3 lub 4.

Pole 12:    Shadow. Cień. Jeśli BorderStyle wynosi 1,  wartość ta określa głębokość cienia pod tekstem, w pikselach. Przyjmuje wartośći 1, 2, 3 lub 4. Półprzejrzysty cień jest zawsze używany w połączeniu z obrysem – SSA [AGK] wymusi jednopikselowy obrys nawet jeśli wartość Outline wynosi 0.

Pole 13:    Alignment. Wyrównanie. Ustawienie justowania tekstu w pionie i poziomie.

Przyjmuje wartości:
1=Do lewej, 2=Wyśrodkowany, 3=Do prawej.

Wartości te określają napisy u dołu ekranu (subtitle). Jeśli chcemy otrzymać tekst pojawiający się u góry ekranu (toptitle), musimy do tych wartości dodać 4, jeśli tekst ma być na środku (góra – dół) ekranu (midtitle), dodajemy 8.
Np. napisy justowane do lewej u góry ekranu to 1+4=5 i taką wartość musimy wpisać zamiast parametru Alignment
[Rozróżnienie na subtitle, toptitle i midtitle jest nie tylko językowe – na napisy te w różny sposób wpływa parametr MarginV – patrz niżej, pole 16.]

Pole 14:    MarginL. Określa lewy margines w pikselach. Jest to odległość napisów od lewego brzegu ekranu. Trzy marginesy (MarginL, MarginR, MarginV ) wyznaczają obszar, w którym wyświetlany jest tekst napisów.

Pole 15:    MarginR. [Jak wyżej, ale prawy margines.]

Pole 16:    MarginV. Określa pionowy margines w pikselach.
  • Dla napisów typu subtitle jest to odległość od dołu ekranu.
  • Dla toptitle – od góry ekranu.
  • Dla midtitle wartość ta jest ignorowana, tekst jest wyśrodkowany w pionie.
 
Pole 17:    AlphaLevel. Określa przezroczystość tekstu. SSA jeszcze go nie używa.

[Ale AGK owszem. Możliwe są wartości od 0 (tekst nieprzezroczysty, a więc o kolorze PrimaryColour) do 255 (tekst całkowicie przezroczysty; większe wartości działają tak jak 255). Pośrednie wartości dają różny poziom wtopienia tekstu. Warto zaznaczyć, że poziom alfa dotyczy tylko napisów, a nie obrysu lub cienia – te nadal będą widoczne. Pozwala to na uzyskanie ciekawego efektu „dziurawych” liter (hollow text) – przy wartości 255 otrzymamy sam obrys liter (dla tej wartości cień znika) – w ich wnętrzu będzie widoczny kadr filmu. Jeśli chcemy otrzymać cały tekst wtopiony, to musimy wyłączyć obrys i cień, przypisując im wartości 0.]              

Pole 18:    Encoding. Określa typ skryptu czcionki. Dla polskich liter (Europa środkowa) jest to 238, a wartość 0 jest poprawna dla większości czcionek bez polskich liter. Jak nie mamy pewności to włączmy SubRipa i wybierzmy w formacie ssa odpowiadającą nam czcionkę. Na rysunku powyżej widać np. napis Arial,18,238. Ta druga wartość to właśnie Encoding. Dla czcionek zawierających symbole wybieramy wartość 2.

 

Komentarze


Komentarze


Michal_me - 18 Pazdziernik 2007, 13:29:29
Dobry tutorialial.
Czy autor tego artyku?u mg?by si? ze mn? skontaktowa??
Mj adres: michal_me[ma?peczka]tlen[kropeczka]pl

Komentarze sa dostepne tylko dla zarejestrowanych uzytkownikow (jezeli masz konto na forum wystarczy sie zalogowac). Jezeli nie, zarejestruj sie (rejestracja jest darmowa).
Nazwa uzytkownika:
Haslo: